Výrobce slazených nápojů Coca-Cola stála v čele iniciativy amerických producentů nezdravé a bufetové stravy včetně firem PepsiCo, Nestlé a McDonald´s, která měla potichu „ohýbat“ čínskou národní politiku v oblasti výživy. Firmy to dělaly prostřednictvím neziskové organizace International Life Sciences Institute (Mezinárodní institut biologických věd), tvrdí nový výzkum.
„Díky komplexní síti institucionálních, finančních a personálních vazeb se Coca-Cole podařilo ovlivnit čínskou zdravotní politiku,“ napsala profesorka Harvardské univerzity Susan Greenhalghová ve studii nedávno zveřejněné v British Medical Journal a Journal of Public Health Policy.
„Firma se chytře vmanévrovala do zákulisní pozice, ze které byla schopná si pojistit, aby vládní politika boje s epidemií obezity nepodkopala její zájmy,“ cituje zprávu CNBC.
Rozvíjející se země
Ve Spojených státech a většině Evropy se jasně zdůrazňuje, že v boji s obezitou je třeba omezit konzumaci slazených nápojů a nezdravých svačinek. Nadnárodní výrobci těchto produktů se v rámci ochrany svých prodejů zaměřily na rychle se rozvíjející země, jako je Čína.
Výše zmíněný institut založil manažer Coca-Coly před čtyřmi desítkami let ve Washingtonu. Dnes má 17 poboček po celém světě, jednu také v Číně. Ta sídlí v Centru pro kontrolu a prevenci nemocí.
Ukazuje se, že blízké vztahy s vládou, na jejichž vytvoření výrobci „junk food“ pracovali od konce 90. let minulého století, se vyplácejí. Čínské veřejné kampaně na podporu hubnutí a zlepšení zdraví mluví hlavně o cvičení. Jen málokdy přiznají, že důležitou roli hraje také způsob stravování.
Jedna vládní kampaň nazvaná Šťastná desetiminutovka vybízela děti k tomu, aby každý den 10 minut cvičily. Nezmínila ale, že by měly také omezit konzumaci rychlého občerstvení a sladkých nápojů.
Mluvčí Coca-Coly Ann Moorová v prohlášení sdělila, že společnost podporuje současná doporučení Světové zdravotnické organizace a dalších zdravotnických autorit omezit příjem přidaného cukru. „Uznáváme, že nadbytek cukru není dobrý pro nikoho,“ řekla Moorová. S tím, že firma vyslyšela předchozí kritiku a pochopila svou roli v boji proti obezitě.
Podle mluvčí firma od roku 2017 zastavila plné financování výzkumů zaměřených na kvalitu života, ať už přímo nebo přes zájmové skupiny. „Podporujeme výzkumné aktivity nezávislých nebo respektovaných institucí a univerzit. Podmínkou je, že ostatní partneři budou financovat nejméně polovinu nákladů,“ informovala.
Sám International Life Sciences Institute ústy své mluvčí Kristin DiNicolantoniové odmítl, že by vedl nějaké lobbistické aktivity nebo dával vládám doporučení.
Společnosti Pepsi, McDonald’s ani Nestlé na žádost CNBC o reakci neodpověděly.