„Roztřídění odpadu podle značek nám dává nezpochybnitelný důkaz, jakou roli hrají korporace v globální krizi znečišťování plastem,“ řekl webu The Independent Von Hernandez, koordinátor Break Free From Plastic, organizace, která zastřešovala sbírání plastového odpadu v mořích a oceánech.
„Když budou dál balit své produkty do problematického plastu na jedno použití, ponesou zodpovědnost za masivní pokrytí planety odpadky. Je čas, aby se doznali a přestali přesouvat vinu za své nehospodárné a znečišťující produkty na lidi,“ doplnil.
Ze všech identifikovaných značek se „nejvýš“ umístila Coca-Cola. Její obaly se našly ve 40 ze 42 zúčastněných zemí. Za výrobky od Coca-Coly se umístily obaly od společnosti PepsiCo a Nestlé.
Mluvčí Coca-Coly v reakci na zjištění řekl, že společnost má stejný cíl jako hnutí, tedy omezit objem plastového odpadu v oceánu, a že je připravená sehrát svou roli ve snaze postavit se této důležité výzvě.
Firma chce za každou prodanou lahev nebo plechovku jednu vybrat zpět a recyklovat. Cíl pro rok 2030 zní padesát procent recyklovaných obalů.
„Sami to neuděláme a bude nějakou dobu trvat, než cíl naplníme. Ale uvědomujeme si, že je čas jednat a že je důležité vytvořit svět bez odpadů,“ prohlašuje Coca-Cola.
Nestlé má zase podle jejího mluvčího vizi, aby žádný obal na jejích produktech (včetně plastových) neskončil na skládce nebo jako odpad, včetně moří a vodních cest. V roce 2025 by měly být všechny její obaly znovu použitelné nebo recyklovatelné.
ARCHIVNÍ VIDEO: Písek na Bali je zaplaven odpadky, které vyplavuje Indický oceán (2. ledna 2018):
Podobně se vyjádřila i společnost PepsiCo, která slíbila, že v roce 2025 bude sto procent jejích obalů recyklovatelných, kompostovatelných nebo biologicky rozložitelných.
Hnutí Break Free From Plastic žádá, aby nezůstalo jen u slibů. Nabádá proto politiky, aby příslušnou legislativu tlačili na odpovědnost výrobců.