Stále lépe si v žebříčku nejcennějších značek vedou také finanční ústavy HSBC a UBS. Kromě nich se mezi pěti největšími "skokany" objevily ještě počítače Apple a elektronika Samsung. Všechny tyto značky se během roku zhodnotily více než o patnáct procent.
Největší pád zaznamenala elektronika Sony, jejíž hodnota klesla oproti loňsku o šestnáct procent a v těsném závěsu banka Morgan Stanley s propadem o patnáct procent.
Mezi méně úspěšné se zařadily také automobily Volkswagen, výrobce oblečení Levi's a počítačové komponenty od Hewlett-Packard.
K tomu, aby se značka umístila v žebříčku stovky nejcennějších značek, měla by mít hodnotu alespoň 2,36 miliardy dolarů. Letos poprvé tuto hranici překročila korejská elektronika LG, italská móda Bulgari, korejské automobily Hyundai, španělská móda Zara, švýcarské léky Novartis, vyhledávač Google a americký dopravce UPS, který se umístil na 32. místě.
Společnost Interbrand vybírá značky do soutěže podle několika kritérií. Tržby, které výrobcům značkového zboží a služeb plynou, musí ročně přesáhnout miliardu dolarů, třetina z těchto výnosů musí pocházet ze zahraničí a společnosti musí pravidelně zveřejňovat svoje marketingové záměry a finanční údaje.
Značky, které projdou tímto výběrem, hodnotí experti na základě odhadů budoucích příjmů. Od nich pak odečtou tu část, kterou by společnost utržila i tehdy, kdyby své výrobky nebo služby značkou vůbec neopatřila. Zůstanou tak příjmy, plynoucí společnostem čistě ze značek, jejichž současná hodnota tvoří cenu značky.
Deset nejdražších světových značek | |
hodnota v mld. USD | |
1. Coca-Cola | 67,5 |
2. Microsoft | 59,9 |
3. IBM | 53,4 |
4. GE | 47 |
5. Intel | 35,6 |
6. Nokia | 26,5 |
7. Disney | 26,4 |
8. McDonald's | 26 |
9. Toyota | 24,8 |
10 Marlboro | 21,2 |
Zdroj: www.interbrand.com |