Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pochybné eshopy zaplevelují český internet, využívají opuštěných domén

  15:55aktualizováno  15:55
V Česku rychle přibývá rizikových internetových obchodů. Často vznikají na „opuštěných“ doménách s dobrou historií jako nejfilm.cz nebo krajzlin.cz. Vyplývá to z informací České obchodní inspekce (ČOI). Vyhledavače i antivirové firmy začaly proti těmto praktikám brojit.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Evropská komise

Zatímco v letech 2015 a 2016 inspekce zveřejnila ročně varování před čtyřmi rizikovými eshopy, loni to bylo již 131 internetových obchodů. Tyto weby mají často neznámé provozovatele. Podle ČOI se ale ani zdaleka nejedná o výčet všech existujících rizikových stránek.

„V tuto chvíli bohužel neexistuje žádný právní nástroj, jak by bylo možné okamžitě zablokovat vysoce rizikové podvodné stránky. Podobný problém s podvodnými weby přitom řeší prakticky celá Evropa,“ uvedl ministr průmyslu a obchodu v demisi Tomáš Hüner (za ANO). 

Jeho slova potvrzuje Lukáš Hakoš, ředitel inovací společnosti Clever Monitor. „Současná legislativa pro aktivní boj proti rizikovým obchodům na internetu zaostává za stavem kybernetických podvodníků,“ uvádí Hakoš. Dodává, že konečné rozhodnutí zda nakoupit, by mělo být i tak na uživateli.

Loni obchodní inspekce zjistila při kontrolách eshopů pochybení v 88 procentech případů a jejich provozovatelům uložila 973 pokut za 5,6 milionu korun. Celkem inspektoři provedli 1085 kontrol internetových obchodů, především těch, na které si spotřebitelé stěžovali či těch, které byly považovány za rizikové.

„Oproti roku 2016 se situace v této kontrolní oblasti téměř nezměnila. I nadále provozovatelé eshopů neinformují spotřebitele o možnosti mimosoudního řešení spotřebitelských sporů, o uplatnění a způsobu reklamace nebo používají klamavé obchodní praktiky,“ uvedl ředitel ČOI Mojmír Bezecný. Stížností spotřebitelů loni přišlo inspekci 5937.

Česko má nejvíc eshopů na hlavu v Evropě

Inspekce dosud na internetu varovala před zhruba 250 online obchody. Nově vyhledavač Seznam.cz omezuje pozici těchto obchodů ve výsledcích vyhledávání či při hodnocení na webu Zbozi.cz. Antivirový program ESET zase před těmito stránkami varuje své uživatele.

V České republice loni přibylo meziročně 3900 eshopů, celkem jich tak bylo 40100, ukazují údaje portálu Heureka.cz. Podle odborníků jejich počet nadále poroste. V Česku je v přepočtu na obyvatele nejvíce eshopů v Evropě.

Podíl českých internetových obchodů na maloobchodních tržbách loni poprvé překročil deset procent. V roce 2017 stouply tržby eshopů o 18 procent na 115 miliard korun. 

Podle údajů E-commerce Europe za rok 2016 patří Česko mezi země s největším podílem on-line nákupů v Evropě. Žebříček vede Dánsko s podílem 24 procent, na druhém místě je Británie s 20,9 procenta. Následují Německo s 11,2 procenta, Irsko s 10,2 procenta a Česko. Nejmenší podíl v maloobchodu mají eshopy v Bulharsku, kde to je 1,3 procenta.

Autoři: ,


Nejčtenější

Řetězce zveřejnily, kolik platí pokladním, a stejně o ně mají nouzi

pokladní, ilustrační snímek

Výše průměrné mzdy, kterou platí řetězce prodavačům a pokladním, byla donedávna tabu. Předloni ji začal zveřejňovat...

Jak jedí chudé rodiny? Před výplatou o chlebu, po ní pizza a ovoce

Krajíce natřete hořčicí a domácí majonézou, navrch rozdrobte čedar.

Na jídlo a potřeby pro chudé může Česko čerpat 700 milionů korun z Fondu evropské pomoci nejchudším osobám. Většina...



„Levná“ pracovní síla není levná. Rumuni v Česku vydělávají víc než Češi

Ilustrační snímek

Občané Rumunska, kteří pracují v České republice, mají vyšší průměrnou mzdu než zaměstnanci s českým občanstvím. V...

Japonská společnost se omluvila za zaměstnance, protahoval si pauzu na oběd

Fast food, Japonsko

Japonská městská vodárenská společnost se na tiskové konferenci pro média omluvila za to, že jeden z jejích zaměstnanců...

Návrh rozpočtu EU je pro Česko naprosto nepřijatelný, tvrdí Babiš

Premiér Andrej Babiš (4.6.2018)

Návrh rozpočtu Evropské unie na příští programovací období je pro českou vládu podle premiéra Andreje Babiše (ANO)...

Další z rubriky

United Colors of Benetton je pod palbou kritiky kvůli reklamě s migranty

Loď Aquarius míří s migranty do španělské Valencie. Na cestě jí asistují lodě...

Opovrženíhodné. Tak nazval italský ministr vnitra, známý ostrou protiimigrační rétorikou, reklamní kampaň italské módní...

Antimonopolní úřad posvětil vstup CITIC Group do CEFC Europe

Sídlo čínské společnosti CEFC v Šanghaji

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže schválil vstup čínské státní společností CITIC Group do společnosti CEFC Group...

Kofola chce oživit a vrátit na výsluní slovenskou minerálku Kláštorná

Ilustrační snímek

Nápojářská skupina Kofola kupuje slovenského výrobce minerální vody Kláštorná. Značku chce oživit a vrátit na výsluní....

Najdete na iDNES.cz