Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Už jen čtyři kila na rok. Oblíbenost čokolády v Česku klesá, sladí se méně

  13:08aktualizováno  13:08
Spotřeba čokoládových cukrovinek v Česku klesá, Češi jich snědí v průměru necelé čtyři kilogramy za rok. Lidé se podle odbornice na výživu z iniciativy Vím, co jím a piju stále více zajímají o složení výrobků, přednost pak dávají méně slazeným. Podle vyjádření výrobců se i oni sami snaží obsah cukru snižovat.
Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: SXC.HU

Pokles spotřeby čokoládových cukrovinek pokračuje od roku 2012, kdy spotřeba dosáhla čtyři kilogramy. Podle posledních údajů Českého statistického úřadu klesla předloni spotřeba čokoládových cukrovinek v Česku meziročně o 5,8 procenta na 3,6 kilogramu na osobu.

„Lidé se stále více zajímají o složení výrobků a snaží se upřednostňovat méně slazené výrobky, sledují i obsah a typ použitého tuku. Jestliže má mít snížení spotřeby cukru větší význam, je nutné nejen snižovat obsah cukru ve výrobcích, ale jíst méně cukrovinek obecně a co nejvíce se vyvarovat pití slazených nápojů,“ sdělila Hlavatá.

Nestlé si dalo cukrový závazek

Podle vyjádření Nestlé se společnost snaží obsah soli, cukru a trans-mastných kyselin neustále snižovat. „Celosvětově jsme se zavázali snížit obsah cukrů přidávaných do našich výrobků o pět procent a to do konce roku 2020,“ řekla mluvčí společnosti Andrea Brožová. Podle ní firma nahrazuje cukr složkami jako je sušené mléko, kakao nebo ovocná pyré.

Mírně předloni v ČR klesla i spotřeba čokolády na předloňských 2,6 kilogramu, klesla i spotřeba nečokoládových cukrovinek skoro o desetinu na 2,8 kilogramu. V roce 2014 však jejich spotřeba byla rekordních 3,1 kilogramu, dlouhodobě je nižší. Loňské údaje zveřejní ČSÚ až v zimě.

Předloňské tržby výrobců cukrovinek většinou stagnovaly, zisky však rostly. Například u hlavního českého hráče na trhu, společnosti Nestlé, stagnovaly tržby na 11,3 miliardách korun. Zisk vzrostl o zhruba třetinu na 370,9 milionu korun. Firemní továrny Zora Olomouc a Sfinx Holešov předloni vyrobily cukrovinky za více než 5,6 miliardy korun, což je meziroční snížení o desetinu. Více než polovinu těchto produktů firma vyvezla.

Mezi hlavní prodávané značky firmy patří v Česku Orion, Studentská pečeť, Margot, Kofila, bonbony Bon Pari, Jojo a Lentilky. Společnost vyrábí i potraviny značky Maggi, kávu Nescafé a nápoje Caro či Granko. Část prodejů tvoří potrava pro domácí mazlíčky Purin - Pro Plan či Friskies.

Společnosti Chocoland, která prodává a vyrábí cukrovinky ze svého kolínského závodu i pod privátními značkami, ale také pod vlastními jako je Beri, Happy Choco nebo Dianella, se meziročně předloni zvýšil zisk skoro na trojnásobek na 11,9 milionu korun. Vzrostly jí i výnosy za prodej zboží.

Společnost Rupa, která vyrábí mimo jiné sójové suky, se loni dostala do do zisku 13,6 milionu korun oproti předloňské 3,6milionové ztrátě.

Velká část cukrovinek se z ČR vyveze, například do Velké Británie. Cukrovinek bez kakaa se loni z ČR vyvezlo za 4,4 miliardy korun oproti předloňským 4,56 miliardám. Do Spojeného království šlo zboží za více než 1,1 miliardy korun, na Slovensko pak za 832 milionů.

Jak si vyrobit vlastní čokoládové pralinky:


Autor:


Nejčtenější

Řetězce zveřejnily, kolik platí pokladním, a stejně o ně mají nouzi

pokladní, ilustrační snímek

Výše průměrné mzdy, kterou platí řetězce prodavačům a pokladním, byla donedávna tabu. Předloni ji začal zveřejňovat...

Jak jedí chudé rodiny? Před výplatou o chlebu, po ní pizza a ovoce

Krajíce natřete hořčicí a domácí majonézou, navrch rozdrobte čedar.

Na jídlo a potřeby pro chudé může Česko čerpat 700 milionů korun z Fondu evropské pomoci nejchudším osobám. Většina...



„Levná“ pracovní síla není levná. Rumuni v Česku vydělávají víc než Češi

Ilustrační snímek

Občané Rumunska, kteří pracují v České republice, mají vyšší průměrnou mzdu než zaměstnanci s českým občanstvím. V...

Japonská společnost se omluvila za zaměstnance, protahoval si pauzu na oběd

Fast food, Japonsko

Japonská městská vodárenská společnost se na tiskové konferenci pro média omluvila za to, že jeden z jejích zaměstnanců...

Návrh rozpočtu EU je pro Česko naprosto nepřijatelný, tvrdí Babiš

Premiér Andrej Babiš (4.6.2018)

Návrh rozpočtu Evropské unie na příští programovací období je pro českou vládu podle premiéra Andreje Babiše (ANO)...

Další z rubriky

Řetězec nabízel v akci falšované uzené. Maso vidělo sotva z půlky

Slavnosti moravského uzeného na hradě Veveří nedaleko Brna.

Česko má další případ falšování masných výrobků, inspektoři Státní zemědělské a potravinářské inspekce zjistili...

OBRAZEM: Myší trus, špína, jídlo na záchodě. Hrůzy, které našli inspektoři

Kontroly SZPI v provozovnách, které nakládají s potravinami.

Co (zákazníkovy) oči nevidí, to srdce nebolí. Zásada, kterou se řídí řada provozovatelů obchodů, hospod a dalších...

TEST DNES: Úplné výsledky testu mozzarell

Ilustrační snímek

MF DNES testovala sýry mozzarella, které jsou běžně dostupné v obchodech a mají 15 až 20 procent tuku. Porota hodnotila...

Najdete na iDNES.cz