Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Čokoládovny už nechtějí doplácet na kakao, plánují zdražení

  4:06aktualizováno  4:06
Milovníci čokolády, cukrovinek a kávy si v novém roce připlatí. Výrobci plánují zdražení, které nebude nijak velké, klasická čokoláda může podražit o korunu až dvě, ale přijde po dlouhé pauze. Důvodem je růst cen kakaa nebo mouky. Už na ně nechceme dál doplácet, vysvětlují firmy. Ještě ale budou jednat s řetězci.
Čokoláda ani další cukrovinky nepodraží nijak výrazně, proto se výrobci odlivu zákazníků nebojí. Ilustrační foto.

Čokoláda ani další cukrovinky nepodraží nijak výrazně, proto se výrobci odlivu zákazníků nebojí. Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Ceny cukrovinek byly dlouho v klidu. Celkově byly potraviny ještě v polovině roku meziročně o 1,2 procenta levnější, vyplývá z údajů ministerstva práce o životních nákladech domácností. S koncem léta však šly v porovnání s loňským rokem nahoru ceny ovoce, zeleniny a mléčných výrobků.

Zatímco ještě loni prodávali zemědělci kravské mléko za méně než šest korun za litr, letos v září dostávali od mlékáren už o 27 procent více. A mlékárny zvedly cenu másla za stejné období o 43,3 procenta, na 102,30 koruny za kilo. Přesto čtvrtku prodávají do obchodů stále ještě o pětinu levněji než na vrcholu "máselné horečky" na konci roku 2007.

Sladkosti jsou po Novém roce další na řadě. V obchodech patří mezi jednu z největších kategorií potravin podle obratu. Češi za sladké ročně vydají přes osm miliard korun.

"Loni byl zisk dobrý, letos už to takové nebude. Ceny komodit rostou a jejich dlouhodobý růst už nejsme schopni pokrýt. Plánujeme proto od ledna zvýšení cen," popisuje šéf českého Kraft Foods Pavel Šercl s tím, že v průměru půjde o čtyři až pět procent.

Pod značkou amerického gigantu jsou v regále k mání například čokolády Milka, Figaro, káva Jacobs či sušenky Opavia spolu s tatrankami a horalkami, které společnost před třemi lety v rámci celosvětové fúze spolkla. Loni dosáhla v Česku provozního zisku 272 milionů korun.

Kraft Foods si na jednání s řetězci věří

Jak citelné zdražení bude, však ještě není jasné. Teprve totiž začínají vyjednávat s obchodníky. Výrobce, který je nyní na českém trhu v sušenkách jednička díky Opavii a dvojka v čokoládách a kávě, se však cítí silný v kramflecích.

Obchody zvedají ceny nerady, zvlášť v době, kdy tržby stagnují. Ale když jde o silnou značku či jich přijde více najednou, většinou se na růstu cen dohodnou.

A to bude zřejmě i tento případ. Na řetězce se už totiž chystá i další výrobce sušenek, stejnojmenných tatranek, horalek či oplatky Mila, slovenská Sedita.

"Ceny surovin vzrostly o desítky procent. I my jsme bohužel nuceni upravit ceny výrobků v průběhu příštího roku," vysvětluje Aleš Trepka, šéf firmy I. D. C. Praha, která cukrovinky ze Slovenska dováží. Podle něj naposledy zdražovali, a to v průměru o devět procent, na konci roku 2007.

Zvýšení cen u cukrovinek nebude podle Trepka tak výrazné, a tak se nebojí toho, že by je zákazníci zatratili. Prodeje totiž nebyly příliš dobré ani loni a letos. "Můžeme ztratit objem, ale tržby snad ne," doufá Šercl za Kraft Foods.

Obchodníci se k jednotlivým jednáním o cenách vyjadřovat tradičně nechtějí. "Monitorujeme situaci na trhu, konkurenci i ceny surovin a budeme se snažit ceny držet na nejnižší úrovni i v budoucnu," říká pouze za Tesco jeho mluvčí Eva Karasová.

Zdražování kvůli cenám surovin

Výrobci nutnost zdražení vysvětlují vyššími cenami surovin, zejména kakaa, mouky a cukru.

"Cena bílého cukru v Londýně se na začátku roku 2009 pohybovala na úrovni 320 dolarů za tunu, v současnosti stojí přibližně 720 dolarů za tunu," potvrzuje analytik Boris Tomčiak ze společnosti Colosseum. U kakaa naopak došlo jen k mírnému nárůstu cen a nyní navíc mírně zlevňuje.

V blízké budoucnosti lze navíc podle analytika spíše očekávat další zlevnění obou těchto komodit. Když jde totiž cena delší dobu prudce nahoru, zemědělci se přizpůsobí a začnou dané plodiny pěstovat více, čímž zapříčiní opětovné zlevnění.

Očekávat, že by se toto promítlo do cen v obchodech nějak rychle, pokud vůbec, nejde. Výrobci při zlevnění surovin zpravidla vyčkávají a dotlačí je k němu až obchodníci. Avšak až poté, co si obě strany trochu přilepší do své kapsy.

Autoři: ,


Témata: Cukr, Dolar, Máslo, Tesco, Zisk

Nejčtenější

Pražská noční můra se zhmotní za dva roky, až se uzavře Barrandovský most

Barandovský most v Praze.

Barrandovský most připadá Pražanům jako relativně nová stavba. Jenže letos oslavil třicáté výročí od otevření a...

Turecká krize se přelévá do Evropy, stahuje s sebou i českou korunu

Současný turecký prezident Recep Tayyip Erdogan se prohlásil za vítěze...

Evropské akcie i euro zůstávají pod tlakem kvůli obavám z ekonomické krize v Turecku. Jednotná evropská měna během...



KOMENTÁŘ: Hrozí další krize? Už na ni může být zaděláno

Zaměstnanci Lehman Brothers

Současné dění na akciových trzích vyvolává vzpomínky na velké krize v letech 2000 a 2008. A je třeba si připomenout, že...

Třináctiletého chlapce někdo udal inspekci. Prodával hot dogy bez licence

Ilustrační snímek

Zatímco ostatní kluci jezdí na kole a hrají fotbal, třináctiletý Jaequan Faulkner z amerického státu Minnesota ve...

Kde jsou peníze, které Musk slíbil? Jestli blafuje, porušuje zákony

Americký podnikatel a vynálezce Elon Musk při tiskové konferenci v Chicagu....

Uplynuly dva dny od tweetu Elona Muska o převedení Tesly do soukromých rukou a kolem jeho plánu stále panují...

Další z rubriky

Kde zrušit pobočky? Firmám radí startup, který vytváří „chytré mapy“

Nový koncept přináší i další zásadní změny v modelech obsluhy. Klienti se pod...

Když se před třemi lety v České spořitelně rozhodli, že je třeba zmenšit kvůli přesunu lidí na internet pobočkovou síť,...

České dráhy se vyhnou statisícové pokutě, krajský soud ji zrušil

Ilustrační snímek

Krajský soud v Brně zrušil pokutu ve výši 200 tisíc korun, kterou uložil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Českým...

Hospoda je lepší než Facebook. Obzvlášť na vesnici, říká „trenér“ výčepních

Václav Berka, starší obchodní sládek Plzeňského Prazdroje

„Hospoda je nejdůležitější sociální síť, Facebook je hned po ní,“ tvrdí Václav Berka, starší obchodní sládek Plzeňského...

Najdete na iDNES.cz