Ceny cukrovinek byly dlouho v klidu. Celkově byly potraviny ještě v polovině roku meziročně o 1,2 procenta levnější, vyplývá z údajů ministerstva práce o životních nákladech domácností. S koncem léta však šly v porovnání s loňským rokem nahoru ceny ovoce, zeleniny a mléčných výrobků.
Zatímco ještě loni prodávali zemědělci kravské mléko za méně než šest korun za litr, letos v září dostávali od mlékáren už o 27 procent více. A mlékárny zvedly cenu másla za stejné období o 43,3 procenta, na 102,30 koruny za kilo. Přesto čtvrtku prodávají do obchodů stále ještě o pětinu levněji než na vrcholu "máselné horečky" na konci roku 2007.
Sladkosti jsou po Novém roce další na řadě. V obchodech patří mezi jednu z největších kategorií potravin podle obratu. Češi za sladké ročně vydají přes osm miliard korun.
"Loni byl zisk dobrý, letos už to takové nebude. Ceny komodit rostou a jejich dlouhodobý růst už nejsme schopni pokrýt. Plánujeme proto od ledna zvýšení cen," popisuje šéf českého Kraft Foods Pavel Šercl s tím, že v průměru půjde o čtyři až pět procent.
Pod značkou amerického gigantu jsou v regále k mání například čokolády Milka, Figaro, káva Jacobs či sušenky Opavia spolu s tatrankami a horalkami, které společnost před třemi lety v rámci celosvětové fúze spolkla. Loni dosáhla v Česku provozního zisku 272 milionů korun.
Kraft Foods si na jednání s řetězci věří
Jak citelné zdražení bude, však ještě není jasné. Teprve totiž začínají vyjednávat s obchodníky. Výrobce, který je nyní na českém trhu v sušenkách jednička díky Opavii a dvojka v čokoládách a kávě, se však cítí silný v kramflecích.
Obchody zvedají ceny nerady, zvlášť v době, kdy tržby stagnují. Ale když jde o silnou značku či jich přijde více najednou, většinou se na růstu cen dohodnou.
A to bude zřejmě i tento případ. Na řetězce se už totiž chystá i další výrobce sušenek, stejnojmenných tatranek, horalek či oplatky Mila, slovenská Sedita.
"Ceny surovin vzrostly o desítky procent. I my jsme bohužel nuceni upravit ceny výrobků v průběhu příštího roku," vysvětluje Aleš Trepka, šéf firmy I. D. C. Praha, která cukrovinky ze Slovenska dováží. Podle něj naposledy zdražovali, a to v průměru o devět procent, na konci roku 2007.
Zvýšení cen u cukrovinek nebude podle Trepka tak výrazné, a tak se nebojí toho, že by je zákazníci zatratili. Prodeje totiž nebyly příliš dobré ani loni a letos. "Můžeme ztratit objem, ale tržby snad ne," doufá Šercl za Kraft Foods.
Obchodníci se k jednotlivým jednáním o cenách vyjadřovat tradičně nechtějí. "Monitorujeme situaci na trhu, konkurenci i ceny surovin a budeme se snažit ceny držet na nejnižší úrovni i v budoucnu," říká pouze za Tesco jeho mluvčí Eva Karasová.
Zdražování kvůli cenám surovin
Výrobci nutnost zdražení vysvětlují vyššími cenami surovin, zejména kakaa, mouky a cukru.
"Cena bílého cukru v Londýně se na začátku roku 2009 pohybovala na úrovni 320 dolarů za tunu, v současnosti stojí přibližně 720 dolarů za tunu," potvrzuje analytik Boris Tomčiak ze společnosti Colosseum. U kakaa naopak došlo jen k mírnému nárůstu cen a nyní navíc mírně zlevňuje.
V blízké budoucnosti lze navíc podle analytika spíše očekávat další zlevnění obou těchto komodit. Když jde totiž cena delší dobu prudce nahoru, zemědělci se přizpůsobí a začnou dané plodiny pěstovat více, čímž zapříčiní opětovné zlevnění.
Očekávat, že by se toto promítlo do cen v obchodech nějak rychle, pokud vůbec, nejde. Výrobci při zlevnění surovin zpravidla vyčkávají a dotlačí je k němu až obchodníci. Avšak až poté, co si obě strany trochu přilepší do své kapsy.