Čokoládovny už nechtějí doplácet na kakao, plánují zdražení

  4:06aktualizováno  4:06
Milovníci čokolády, cukrovinek a kávy si v novém roce připlatí. Výrobci plánují zdražení, které nebude nijak velké, klasická čokoláda může podražit o korunu až dvě, ale přijde po dlouhé pauze. Důvodem je růst cen kakaa nebo mouky. Už na ně nechceme dál doplácet, vysvětlují firmy. Ještě ale budou jednat s řetězci.
Čokoláda ani další cukrovinky nepodraží nijak výrazně, proto se výrobci odlivu zákazníků nebojí. Ilustrační foto.

Čokoláda ani další cukrovinky nepodraží nijak výrazně, proto se výrobci odlivu zákazníků nebojí. Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Ceny cukrovinek byly dlouho v klidu. Celkově byly potraviny ještě v polovině roku meziročně o 1,2 procenta levnější, vyplývá z údajů ministerstva práce o životních nákladech domácností. S koncem léta však šly v porovnání s loňským rokem nahoru ceny ovoce, zeleniny a mléčných výrobků.

Zatímco ještě loni prodávali zemědělci kravské mléko za méně než šest korun za litr, letos v září dostávali od mlékáren už o 27 procent více. A mlékárny zvedly cenu másla za stejné období o 43,3 procenta, na 102,30 koruny za kilo. Přesto čtvrtku prodávají do obchodů stále ještě o pětinu levněji než na vrcholu "máselné horečky" na konci roku 2007.

Sladkosti jsou po Novém roce další na řadě. V obchodech patří mezi jednu z největších kategorií potravin podle obratu. Češi za sladké ročně vydají přes osm miliard korun.

"Loni byl zisk dobrý, letos už to takové nebude. Ceny komodit rostou a jejich dlouhodobý růst už nejsme schopni pokrýt. Plánujeme proto od ledna zvýšení cen," popisuje šéf českého Kraft Foods Pavel Šercl s tím, že v průměru půjde o čtyři až pět procent.

Pod značkou amerického gigantu jsou v regále k mání například čokolády Milka, Figaro, káva Jacobs či sušenky Opavia spolu s tatrankami a horalkami, které společnost před třemi lety v rámci celosvětové fúze spolkla. Loni dosáhla v Česku provozního zisku 272 milionů korun.

Kraft Foods si na jednání s řetězci věří

Jak citelné zdražení bude, však ještě není jasné. Teprve totiž začínají vyjednávat s obchodníky. Výrobce, který je nyní na českém trhu v sušenkách jednička díky Opavii a dvojka v čokoládách a kávě, se však cítí silný v kramflecích.

Obchody zvedají ceny nerady, zvlášť v době, kdy tržby stagnují. Ale když jde o silnou značku či jich přijde více najednou, většinou se na růstu cen dohodnou.

A to bude zřejmě i tento případ. Na řetězce se už totiž chystá i další výrobce sušenek, stejnojmenných tatranek, horalek či oplatky Mila, slovenská Sedita.

"Ceny surovin vzrostly o desítky procent. I my jsme bohužel nuceni upravit ceny výrobků v průběhu příštího roku," vysvětluje Aleš Trepka, šéf firmy I. D. C. Praha, která cukrovinky ze Slovenska dováží. Podle něj naposledy zdražovali, a to v průměru o devět procent, na konci roku 2007.

Zvýšení cen u cukrovinek nebude podle Trepka tak výrazné, a tak se nebojí toho, že by je zákazníci zatratili. Prodeje totiž nebyly příliš dobré ani loni a letos. "Můžeme ztratit objem, ale tržby snad ne," doufá Šercl za Kraft Foods.

Obchodníci se k jednotlivým jednáním o cenách vyjadřovat tradičně nechtějí. "Monitorujeme situaci na trhu, konkurenci i ceny surovin a budeme se snažit ceny držet na nejnižší úrovni i v budoucnu," říká pouze za Tesco jeho mluvčí Eva Karasová.

Zdražování kvůli cenám surovin

Výrobci nutnost zdražení vysvětlují vyššími cenami surovin, zejména kakaa, mouky a cukru.

"Cena bílého cukru v Londýně se na začátku roku 2009 pohybovala na úrovni 320 dolarů za tunu, v současnosti stojí přibližně 720 dolarů za tunu," potvrzuje analytik Boris Tomčiak ze společnosti Colosseum. U kakaa naopak došlo jen k mírnému nárůstu cen a nyní navíc mírně zlevňuje.

V blízké budoucnosti lze navíc podle analytika spíše očekávat další zlevnění obou těchto komodit. Když jde totiž cena delší dobu prudce nahoru, zemědělci se přizpůsobí a začnou dané plodiny pěstovat více, čímž zapříčiní opětovné zlevnění.

Očekávat, že by se toto promítlo do cen v obchodech nějak rychle, pokud vůbec, nejde. Výrobci při zlevnění surovin zpravidla vyčkávají a dotlačí je k němu až obchodníci. Avšak až poté, co si obě strany trochu přilepší do své kapsy.

Autoři: ,
Témata: Cukr, Dolar, Máslo, Tesco, Zisk

Nejčtenější

Dráhy nevědí, co s historickými vlaky. Prodělávají jim 40 milionů ročně

Lokomotiva řady 750.356 přezdívaná Brejlovec je jednou z těch, kterou chtějí...

Na ministerstvech dopravy a kultury vzniká plán na záchranu parních lokomotiv a dalších historických vozidel, o které...

Cigarety bez dýmu. Firma láká Čechy na zahřívaný tabák, lékařka varuje

Americká společnost Philip Morris představila novou generaci zahřívaných...

Společnost Philip Morris ČR v úterý představila novou generaci zahřívaných cigaret bez kouře iQOS 3. Vedle ní přišla i...

Obchody si akcemi Black Friday utahují smyčku kolem krku, říká odborník

Black Friday

Od pondělí 19. listopadu začnou u některých obchodníků výprodeje na tzv. Černý pátek. Řada e-shopů však ve snaze zvýšit...

Zemřel majitel výrobce optiky Meopta. Přezdívalo se mu přerovský Baťa

Úspěšný byznysmen Čechoameričan Paul Rausnitz, který v 90. letech zachránil...

V neděli zemřel podnikatel a válečný veterán Paul Rausnitz, který ze dna přivedl ke globálnímu úspěchu výrobce...

Pošta měří, jak se její zaměstnanci při práci „zapotí“

Měření fyzické zátěže zaměstnanců České pošty

Pošťáci se baví. Česká pošta svým zaměstnancům měří, jak se za směnu fyzicky namáhají. Letos za to utratila téměř půl...

Další z rubriky

Praha má jednu z nejdražších ulic světa, Na Příkopě je v první dvacítce

Ulice Na Příkopě v Praze

Česká republika se poprvé dostala do první dvacítky nejdražších nákupních ulic světa. Pražská ulice Na Příkopě...

Slevomat rozjel cestovku do exotiky, do tří let chce utržit miliardu

Slevomat slibuje exotiku za ceny až o třetinu nižší než konkurence. Na snímku...

Portál Slevomat založil vlastní cestovní kancelář CK Zanzo, která od listopadu prodává zájezdy do exotických destinací...

ANALÝZA: Firmy se připravují na horší časy. Zvyšují investice do robotů

Lisovna v nošovické továrně Hyundai

Statistici ve středu zveřejnili čerstvé údaje, jak se ve třetím čtvrtletí dařilo ekonomice v Německu i Česku. Není to...

Najdete na iDNES.cz