Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V supermarketu pracují sami zákazníci, jídlo pak mají za poloviční cenu

  1:00aktualizováno  1:00
Představte si obchod, kde seženete zeleninu, maso i drogerii od místních farmářů jen za půlku ceny. Nereálné? Neziskový koncept prodejen Coop ukázal, že to jde. Stačí tisíce stálých zákazníků, kteří na sebe jednou do měsíce obléknou uniformy pokladních, skladníků nebo uklízeček. A nic za to nechtějí.

Neziskový koncept Coop úspěšně funguje třeba v New Yorku, Paříži či Belgii.

Prodejna v newyorském Brooklynu je otevřena už od roku 1972. Nakupování v supermarketu o rozloze tisíc metrů čtverečních s názvem Park Slope Food Coop je pro řadu lidí srdcovou záležitostí.

„Výběr je docela malý, ale ceny jsou velmi dobré,“ pochvaluje si na portálu Yelp pro hodnocení služeb Chris, který je členem družstva v New Yorku už deset let. „Skvělé je koření a sušené ovoce. Chodí ve velkém balení, ale obsluha je rozdělí do malých sáčků. Můžete si koupit málo, nebo hodně, za fantastickou cenu, už od 39 centů. Také sýry prodávají za poloviční ceny oproti konkurenci,“ popsal.

Christine zase kvituje, že v obchodě za výborné ceny pořídí bio čokoládu a má široký výběr ze zmrzlin, potravin od lokálních farmářů nebo piv z minipivovarů. A sežene i ingredience na asijskou kuchyni. Když přešla na zdravou stravu, utratila denně za nákupy v řetězci Whole Foods třicet dolarů. Tady prý za stejnou cenu pořídí kvalitní jídlo na tři dny. „Ceny jsou bezkonkurenční,“ líčí. Vidí však i negativa: „Obchod je moc malý na to, kolik toho nabízí, takže si zákazníci pokaždé vzájemně překážejí. Občas prodejnou táhnou dlouhé fronty, které provoz ještě víc brzdí,“ uvedla.

Dopoledne učitelkou, odpoledne pokladní

Jednoduchý trik, jak nezvykle nízkých cen dosáhnout, má jeden háček. Abyste nakoupili tak levně, musíte být členem družstva. A musíte se každý měsíc stát na pár hodin „zaměstnancem“ prodejny. Třeba obchod Coop v New Yorku má takových pracovníků šestnáct tisíc. Jsou mezi nimi učitelé, sociální pracovníci i účetní. Aby zajistili kompletní chod prodejny od objednávek po logistiku, obsluhu pokladen a skladu, musí každý odpracovat 2,45 hodiny měsíčně a pokrýt tak veškerou práci.

Fotogalerie

Samozřejmě vše má svá pevná pravidla. Pokud nepřijdete na předem plánovanou šichtu, mohou vás vyloučit a ztrácíte výhody, vyplývající z členství. Prodejny jsou svou povahou neziskové. Marže je nastavena tak nízko, aby pokryla nezbytné náklady a zachovala se výhoda nízkých cen. Vedle řadových členů má Coop volitelné představenstvo, složené z pěti lidí, a také placené koordinátory, případně další manažery.

Prodejna v newyorském Brooklynu vznikla už v 70. letech dvacátého století. V té době byl koncept poměrně rozšířený, brzy však tyto prodejny téměř vymizely, nebo alespoň zrušily podmínku práce svých členů bez nároku na odměnu. Nyní, po odeznění – ale i v důsledku – hypoteční a finanční krize, zažívá opět prodejna v New Yorku boom. Má šestnáct tisíc členů a další přestala přijímat. Bylo by to už nezvladatelné, u pokladen se tvořily čtyřicetiminutové fronty.

Podobný koncept Coop najdete i v Paříži či jinde. Nový komunitní obchod Bees Coop teď nově otevřel v belgickém Schaerbeeku. „Snižujeme náklady na provoz obchodu především proto, abychom finančně nezatěžovali výrobce a dodavatele produktů,“ vysvětlil spoluzakladatel prodejny Enrico de Sanso. Členové si podle něj sami vybírají takové dodavatele, kteří berou ohled na životní prostředí, dodržují principy fair trade, nezneužívají na práci migranty a nabízejí férové ceny.

„Když sem přijdete, není to jen o nakupování. Potkáte lidi, které jste viděli jeden den ve frontě, a další den je spatříte u pokladny a vybalovat zeleninu,“ shrnula své dojmy členka Lucia Ghilardi.



Nejčtenější

Začínal sám v garáži, dnes výrobní linky z jeho firmy dobývají svět

Jakub Krofián s manželkou Alenou.

Jakub Krofián žije svůj americký sen už osmnáctý rok. Jako pětadvacetiletý mladík si z úspor koupil soustruh a doma v...

Lidé se stěhují do okolí měst, každé ráno pak tráví v autech v kolonách

Stávka na francouzské železnici nahnala více lidí do aut. V Paříži se tvoří...

Kvůli vysokým cenám bydlení ve městech roste poptávka po nemovitostech v jejich okolí. „Evidujeme meziroční růst zájmu...



Makléř si myslel, že pracuje v demoverzi, teď žádá vyplatit miliony eur

Harouna M Traore

Francouzský obchodník na burze žaluje makléřskou firmu Valbury Capital. Žádá, aby mu vyplatila 10 milionů eur, které...

Do důchodu později a jiné daně, radí Česku OECD

Ilustrační snímek

Česko by mělo navázat věk pro odchod do důchodu na očekávanou délku života. Doporučuje to Organizace pro hospodářskou...

Výkon na hranici padnutí: v Tesle se museli dopovat energetickými nápoji

Podvozek vozu Tesla Model S

Nadšení amerického miliardáře Elona Muska, který před pár dny děkoval zaměstnancům své automobilky Tesla za dosažení...

Další z rubriky

Obří létající „velryba“ od Airbusu má za sebou první zkušební let

Nový airbus Beluga XL poprvé vzlétl z letiště v Toulouse

Vysokokapacitní nákladní letoun Airbus Beluga XL ve čtvrtek poprvé vzlétl. Obrovský stroj, který svým vzhledem nápadně...

Mediální bitva o Simpsonovy a spol. končí, zvítězil Walt Disney

Logo Walt Disney Company na newyorské burze

Dlouhodobé soupeření o většinu aktivit společnosti 21st Century Fox mediálního magnáta Ruperta Murdocha zřejmě...

Módní firmy mají přebytky. Burberry zboží raději pálí, chrání tak značku

Cara Delevingne pro značku Burberry propaguje oblečení a je i jednou z tváří

Britský výrobce luxusního módního zboží Burberry loni zlikvidoval neprodané oblečení, doplňky a parfémy za 28,6 milionu...

Najdete na iDNES.cz