Aerolinky zmíněnou sumu nepotvrdily s tím, že se jedná o neveřejné obchodní údaje.
Trvají ale na tom, že všechny peníze, které daly do poradenství, byly v pořádku. Firma navíc tvrdí, že čísla, se kterými argumentuje Radiožurnál, srovnávat nelze. Zatímco u ČEZ obsahují údaje jen za projekt transformace, u aerolinek je to celkem osmnáct projektů, včetně takové historické zakázky jako byl nákup střednětraťových airbusů. - více zde
"Podle dostupných analýz jsou však výdaje na konzultační služby za takto rozsáhlou transformaci na spodní hranici obvyklé úrovně mezi transformujícími se společnostmi srovnatelnými s ČSA," uvedli členové představenstva aerolinek Jan Váňa a Kateřina Hobzová - Chalupová ve společném prohlášení.
Stinový ministr dopravy pochybuje
Dodávají, že rozhodující v těchto případech není důležitá výše výdajů, ale návratnost takové investice. A ta je podle nich vyšší, než si firma představovala ve svých "nejambicióznějších očekáváních".
Hlavním kritikem hospodaření aerolinek je stínový ministr dopravy Petr Bendl (ODS).
"Já to považuji za neuvěřitelnou nehoráznost, kterou by měl vysvětlit nejen pan Tvrdík, ale měl by ji vysvětlit i hlavní akcionář, kterým je stát a ministr dopravy pan Šimonovský," řekl Bendl Radiožurnálu.
Bendl dodal, že výdaje jsou mnohem vyšší, než tomu bylo v předchozích letech. Podle aerolinek se ale jednalo o řadu velkých jednorázových projektů, které se provádějí maximálně jednou za patnáct až dvacet let.
"Srovnání s náklady ČSA v předchozích letech potom je nejen nelogické, ale naopak si dokonce lze klást otázku, do jaké míry právě neinvestování do uvedených projektů vedlo ke ztrátě konkurenceschopnosti odražené ve špatných hospodářských výsledcích předchozích období," uvedla firma.
ČSA: Bendl nemá potřebné znalosti
Členové představenstva ČSA se naopak podivují, jak je možné, že hejtman středočeského kraje Bendl kritizuje firmu bez znalosti nutných faktů.
"Je těžko uvěřitelné, že bez znalosti neveřejných obchodních údajů akciové společností České aerolinie a bez znalosti příslušných informací, na základě kterých představenstvo společnosti rozhodovalo, může takto vysoký politický činitel zpochybnit profesionalitu a efektivnost hospodaření statutárních orgánů akciové společnosti s možným poškozením obchodního jména ČSA," uvedla firma v tiskové zprávě.
ČSA jsou největším českým leteckým přepravcem. Za loňský rok vydělaly přes 324 milionů korun (více zde). Jen za první čtvrtletí roku přepravily téměř milion cestujících. - více zde