Spolupráce s Korejci ČSA uškodila, na letech do Soulu tratí stamiliony (ilustrační snímek).

Spolupráce s Korejci ČSA uškodila, na letech do Soulu tratí stamiliony (ilustrační snímek). | foto: ČSA

Spolupráce s Korejci ČSA uškodila, na letech do Soulu tratí stamiliony

  • 118
Spolupráce ČSA a Korean Air zatím nepřinesla slibovaný rozvoj. Tuzemský dopravce na ní naopak prodělává. A ne málo. Loni zavedená nová linka ČSA do Soulu dosud způsobila ztrátu přes 200 milionů korun. Do konce roku se kumulovaná ztráta z této trasy dostane nejspíše ke 300 milionům.

„Můžeme potvrdit, že linka je ztrátová, v podstatě nejztrátovější v celé naší síti,“ řekl šéf Českého Aeroholdingu Václav Řehoř. Přesnou výši nechce firma uvést. „Řešíme společně, co dál. Korean Air dělá vše pro to, aby se dostala do zisku,“ dodal.

ČSA mají od Korean Air pronajatý jeden Airbus A330. Odboráři minulý týden zpochybnili výhodnost jeho pronájmu, mluví se o tom, že cena je oproti trhu vyšší. Podle Řehoře však cena kontraktu odpovídá situaci na trhu. Slibovaná synergie v podobě cestujících ze Soulu do Prahy a jejich rozvoz letadly ČSA se však nekoná: v Praze dál ze Soulu přestupuje jen patnáct procent pasažérů.

Exšéf aerolinek: ČSA jsou pro mě beznadějný případ

Někdejší šéf Českého Aeroholdingu Miroslav Dvořák na dotazy k přínosům spolupráce s Korean Air neodpověděl, k situaci v aerolinkách mlčí také Korean Air.

Nejde o první případ, kdy ČSA spustily linku ve snaze zalíbit se velkému investorovi. Stejně tak někdejší vedení spustilo linku do Abú Dhabí ve spolupráci s Etihad Airways. Snaha vyjít vstříc hráči z Perského zálivu dopadla fiaskem. Etihad Airways o ČSA nakonec neprojevil zájem a linka loni skončila ve stamilionových ztrátách. Za oběma linkami stál právě bývalý šéf Dvořák.

ČSA se po několika ztrátových letech dostaly během léta do provozního zisku, ale čeká je horší část roku. Přes zimu totiž většina evropských dopravců prodělává. Firma proto potřebuje finanční injekci, mluví se řádově zhruba o tři čtvrtě miliardy korun. Objem nutné investice se podle Řehoře postupně snižuje.

Ztrátovou zimu ČSA zvládne

„Jde o peníze, které je potřeba mít v záloze pro případ, že se stane něco mimořádného. Například vybuchne zase sopka,“ vysvětlil Václav Řehoř.

Podle něj by i bez injekce měly aerolinky přežít ztrátovou zimu. V ČSA má pokračovat nákladové škrcení na mnoha úrovních, i když v příštích měsících ohlášené propouštění jednorázově firmu zatíží náklady na odstupné (více o propouštění čtěte zde). Společnost ušetřila také opuštěním řady IT systémů na tvorbu cen letenek a přešla na jednodušší strukturu tarifů po vzoru nízkonákladových dopravců.

Aerolinky slibují, že se nebudou jako dosud příliš cenově lišit od konkurence. „Nebudeme ale měnit servis, občerstvení i zavazadlo v ceně letenky zůstanou,“ uvádí šéf ČSA Jozef Sinčák. Podle něj model, na kterém fungovaly ČSA dosud, nemohl dál existovat. „Po prvních měsících se ukazuje, že nový systém funguje,“ dodal.

Možným vzorem pro záchranu ČSA jsou irské Aer Lingus, které byly na odpis před pěti lety a dnes jsou v zisku. Nejnovější plán na restrukturalizaci ČSA je už několikátým za posledních šest let, ty minulé přitom kýžené výsledky nepřinesly. Firmu živily hlavně rozprodeje majetku a dál masivně prodělávala. Teď se ale dostala do stavu, kdy není co prodat. Naopak musí řešit závazky, jako třeba opci na nákup dalších sedmi airbusů podepsanou za vedení Radomíra Lašáka. ČSA s Airbusem jednají o odložení nákupu.