Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

ČSA chtějí šetřit na odbavení letadel, zaměstnanci hrozí stávkou

  15:50aktualizováno  15:50
Českým aeroliniím hrozí, že v příštích týdnech ochromí jejich provoz stávka lidí, kteří mají na starost odbavení cestujících a samotných letadel. Do stávkové pohotovosti vstoupilo zhruba padesát zaměstnanců společnosti Czech airlines handling z jejích odborů. Vadí jim plánované úspory.

Airbus A319 | foto: ČSA

Škrty podle nich ohrozí bezpečnost letů. "Ze strany společností jde o převedení všech vysoce kvalifikovaných kompetencí z vyškoleného a způsobilého pracovníka na nově vytvořené dělnické profese za cenu nižších mzdových nákladů, avšak na úkor bezpečnosti a kvality odváděné práce," řekl místopředseda odborové organizace Tomáš Kunz.

Firma chce zrušit práci pro zhruba padesát lidí, kterým se v letecké hantýrce říká "rampáci", přesný název je Supervisor Ramp Control. Jde o lidi, kteří koordinují celou přípravu letu od nástupu cestujících po nakládání zavazadel a vytlačení letadla od terminálu. Na letišti je poznáte jednoduše: když dochází k vytlačení letadla od nástupního můstku na plochu a přípravě na start, u předního kola pochoduje muž se sluchátky. Právě to je "rampák".

ČSA ve svém úsporném scénáři s takovými lidmi nepočítá, ačkoliv je ostatní aerolinky běžně používají. A dál budou tyto zaměstnance nasazovat i na odbavení letů jiných leteckých společností v Praze, jen ne pro ČSA. Jejich práci mají nahradit od listopadu víceméně nakladači.

Odborářům se změna nelíbí. "Dříve byla potřeba minimálně maturita, angličtina a zácvik 200 hodin. Teď bude stačit výuční list, čeština a rok praxe na odbavení letadel. To ale může dělat pak i nakladač kufrů," poznamenal trpce jeden z nich.

"Zmíněná organizační změna může znamenat kolaps organizace odbavení letadel," dodal Kunz. Czech Airlines handling se mají od příštího roku sloučit s handlingem Letiště Praha v rámci Českého aeroholdingu.

ČSA chystané změny hájí. "I v tomto případě jde o standardní organizační změny ve Skupině České aerolinie, které souvisejí jak s utvářením holdingové struktury, tak s restrukturalizačním procesem. O tom, že související aktivity probíhají napříč celou společností a dotýkají se všech profesí, již České aerolinie opakovaně informovaly," vysvětlila mluvčí ČSA Hana Hejsková.

Zaměstnanci požadují přehodnocení celého záměru, pokud jim firma neustoupí, zvažují i stávku. Firma jim ale odmítá specifikovat úspory s odkazem na podnikové "know-how"."Vedení společnosti ani nereaguje na naše návrhy na úspory v řádu milionů korun," dodal šéf odborové organizace Petr Rys.

Podle nich není ani možné do začátku listopadu, od kdy má změna nastat, stihnout všechny zaměstnance na dělnických pozicích na novou práci vyškolit.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Samořiditelné Audi A7
Další bonus samořiditelných aut? Povinné ručení zlevní, míní odborníci

Pojišťovny se připravují na pokles škod a změnu pojistek. Autonomní vozy totiž méně bourají. Pokud nyní ročně způsobí škodu pět vozidel ze sta, pak v budoucnu...  celý článek

(Ilustrační snímek)
V ČR by se mohla testovat auta bez řidiče, uvažuje se o dálnici D8

V Česku by mohl vzniknout testovací okruh pro auta jezdící bez řidiče a autonomní vozidla by se do budoucna mohla zkoušet i v běžném provozu na dálnicích, nebo...  celý článek

Technologie jsou zapojeny, úředníci připraveni. Ostrý provoz úsekového měření...
Rychlost na D1 se hlídat nebude. Kvůli zpackanému tendru chybí radary

Nohu z plynu, jinak můžete být až o pět tisíc korun a mít hned tři „trestné“ body na kontu řidiče. Tak úředníci ještě na jaře strašili řidiče mířící po...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.