Airbus A319

Airbus A319 | foto: ČSA

ČSA létají do Emirátů poloprázdné. Navzdory mohutné reklamě

  • 107
České aerolinie se necelý měsíc po startu nové linky z Prahy do Abú Zabí potýkají s malým zájmem cestujících. V některé dny neletělo více, než patnáct lidí. Nová linka tuzemského dopravce je zatím spíše ekonomickým propadákem a letadla létají v průměru obsazená méně jak z třetiny.

MF DNES získala z interních zdrojů firmy čísla o obsazenosti jednotlivých letů. Ukazují, že navzdory velké reklamní kampani a spojenectví s Etihad Airways je zájem lidí o cesty s ČSA velmi malý: v průměru je v každém letadle mezi 20 až 30 cestujícími. Některé dny dokonce letělo jen patnáct lidí.

Do Airbusu A319, který ČSA posílají Abú Zabí ve verzi s vylepšenou byznys třídou původem z Lufthansy, se přitom vejde 116 lidí. Lepší obsazenost by měla být příští týden: den před státním svátkem je už plných téměř sto míst.

Taková čísla zatím ostře kontrastují s optimistickými očekáváními vedení od nové linky. Pravidelné lety mezi Prahou a Abú Zabí začaly před třemi týdny. Nízkou obsazenost letadel potvrzují i cestující na této lince. ČSA je odmítá zveřejnit kvůli obchodnímu tajemství. Podle mluvčí Hany Hejskové se ale vyvíjí rezervace podle plánu.

Linka moc vydělávat nemůže

Podle leteckého konzultanta Johna Stricklanda ze společnosti JLS Consultancy je to ještě krátká doba na hodnocení úspěšnosti či neúspěšnosti. "Nicméně pro takovou linku, na které navíc spolupracují s Etihadem, by bylo rozumné očekávat od začátku naplněnost přes sedmdesát procent," řekl Strickland.

Jen pro srovnání: když před rokem začaly létat Emirates z Prahy do Dubaje, linka byla od začátku plná z více než osmdesáti procent. Emirates ale začaly létat půl roku poté, co linku oznámily, a startu rovněž předcházela masivní marketingová kampaň.

Vzhledem k délce letu mohou ČSA na prázdných letadlech prodělat rychleji než na evropských linkách: jedna otočka letadla vyjde na zhruba půldruhého milionu korun.

Obsazenost letadla není jediný ukazatel hodnotící úspěch linky, o ledasčem však vypovídá. Aerolinky mohou vydělávat i při poloprázdném letadle, pokud se jim podaří prodat dostatek drahých letenek. Jenže to se na této lince zjevně neděje: aerolinky například rozdávaly letenky na tuto trasu komukoliv, kdo si ve vybraném období koupil jakoukoliv byznys letenku po Evropě. Navíc, prakticky jakýkoliv termín v příštích měsících nabízí stále nejlevnější rezervační třídy.

Prodejci letenek věří spíš konkurenční Emirates

Nová linka přitom má šanci na úspěch: kromě nového spojení do Emirátů nabízí i velmi rychlý přestup v Abú Zabí pro cesty dál v síti Etihadu. I když řada Čechů, kteří v této oblasti žijí nebo pracují, ji nehodlá využívat. "Nelétají každý den, navíc jejich časy nejsou příliš atraktivní," vysvětluje Ondřej Patka, který vede v Dubaji pro společnost Swarovski jejich byznys se svítidly.

ČSA novou linkou konkurují právě společnosti Emirates, která létá do nedaleké Dubaje. Nabízí ale mnohonásobně menší kapacitu: Emirates létají každý den, ČSA čtyřikrát týdně. Navíc s menším letadlem, Emirates od ledna rozšíří kapacitu a na linku nasadí větší Boeing 777-300.

Značně skeptičtí k nové lince jsou i tuzemští prodejci nových letenek. A vzhledem k tomu, že firma řadu linek v nedávné době zrušila krátce po jejich zavedení, zdráhají se letenky na tuto trasu prodávat. "Když přijde teď někdo, že chce tuto linku letět v únoru, upřímně mu tu letenku nebudeme doporučovat. Nemáme jistotu, že do té doby linku neukončí," vysvětlil Pavel Němec z HRG Czech Republic. ČSA například letos spustily linky z Bratislavy, polovinu ale ruší.