Odhady o počtu prodaných letenek ukazují, že z C4S se za dva roky nestal na Ruzyni rozhodně velký hráč s levnými letenkami. Ilustrační foto.

Odhady o počtu prodaných letenek ukazují, že z C4S se za dva roky nestal na Ruzyni rozhodně velký hráč s levnými letenkami. Ilustrační foto. | foto: ČSA

ČSA loni vydělala na Click4Sky 20 milionů, počty cestujících ale tají

  • 4
Sázka na levné letenky přinesla do kasy Českých aerolinií jen za loňský rok dvacet milionů korun čistého zisku. Tvrdí to šéf dceřiné společnosti Click4Sky Jan Kaše. Necelé dva roky po spuštění prodeje levných letenek však firma stále tají, kolik jich vlastně za rok prodá.

"Absolutní číslo neřekneme, především s ohledem na konkurenci. Trh nízkonákladových dopravců v Praze je velmi konkurenční," vysvětlil Kaše.

ČSA začaly nabízet levné letenky předloni, aby zaplnily prázdné sedačky a získaly dodatečné tržby. Koupě levné letenky má však řadu podmínek, například pořízení delší čas před odletem nebo nejméně tři noci v cíli či pobyt přes víkend.

Je projekt C4S úspěšný, nebo spíše propadák? "Myslím, že je obrovsky úspěšný," tvrdí například předseda dozorčí rady ČSA Ivan Kočárník. "Těžko se to hodnotí, je potřeba se dívat na ČSA jako na celek," míní Jan Procházka ze společnosti Cyrrus.

Odhady o počtu prodaných letenek ukazují, že z C4S se za dva roky nestal na Ruzyni rozhodně velký hráč s levnými letenkami. Příliš ani nevylepšil obsazenost letadel ČSA. Obsazenost sedaček klesla meziročně v květnu, ze kdy jsou poslední dostupná čísla, o téměř pět procent na 61 procent.

I když podnik tají, kolik sedaček v letadlech mateřské ČSA vlastně zaplní, přibližná čísla lze odhadnout. Například výroční zpráva Českých aerolinií udává, že přes C4S prodaly loni 1,7 procent všech letenek. Při 4,7 milionu cestujících na pravidelných linkách a předpokladu, že všichni letěli se zpáteční letenkou (tedy 2,35 milionu cestujících, aerolinie počítají cestujícího při zpáteční letence dvakrát, pozn. red.), by to znamenalo zhruba čtyřicet tisíc prodaných letenek.

"Ta čísla jsou ale jen o prodejích přes náš internet, letenky prodáváme také přes největší agentury," dodal Kaše.

Podle něj přes internetové stránky firma prodá více než polovinu všech letenek. I čísla z agentur však ukazují, že C4S se pohybují v řádu desítek tisíc letenek a loni spíše jen atakovaly statisícovou hranici.

Například největší prodejce letenek v Česku Student Agency za posledních 12 měsíců prodal zhruba 11 tisíc letenek Click4Sky. Firma provozující žluté autobusy má přitom na českém trhu letenek zhruba třetinový podíl. "Jsme hodně zaměření na letenky nízkonákladových společností, takže Click4Sky u nás tvoří zhruba pětinový podíl všech letenek ČSA," dodal Jančura.

Click4Sky už ukázala své výsledky za loňský rok v obchodním rejstříku. Firma skončila s minimálním ziskem 58 tisíc korun, i když ještě loni na podzim slibovala zisk čtyři miliony. "Investovali jsme peníze do dalších produktů, začali jsme klientům nabízet pojištění nebo rezervaci hotelů," vysvětlil Kaše.

C4S nemají peníze z prodaných letenek přímo, lidé při rezervaci letenky platí rovnou ČSA. Ty jim pak platí peníze za každou letenku jako provizi. Většinu peněz vydá C4S podle výroční zprávy za marketing: loni to bylo přes 53 milionů korun.

"Jsou to ale i náklady na provize prodejcům. Například za samotnou reklamu jsme loni utratili kolem deseti milionů korun," tvrdí Kaše. Velkou část rozpočtu spolknou peníze na to, aby se firma objevila v internetových vyhledávačích na předních místech.

Podle Kašeho firma neplánuje snižovat jednotnou cenou svých letenek, která platí pro všechny destinace. Neplánuje ani zařadit na seznam cílových měst Paříž, kam mohou lidé létat jen s tarify ČSA. Jedná se totiž o jednu z nejziskovějších linek národního dopravce.

Osud prodejce levných letenek je však s privatizací ČSA nejistý. Jeden ze dvou zájemců, konsorcium Travel Service – Unimex Group již dříve uvedl, že se mu tento koncept příliš nezamlouvá. "Bude záležet na tom, kdo ČSA koupí," řekl Procházka. Podle Kašeho měla o koncept zájem i jiná aerolinka z aliance SkyTeam, ale kvůli prodeji mateřské firmy jednání pozastavili.

 Hospodaření Click4Sky (v mil. Kč)  
   2007*  2008
 Tržby  23,2  65,6
 Náklady  23,5  36,3
 (z toho na marketing)  23,0  54,0
 Zisk  0,06  0,54
 *firma funguje od září 2007  
 Pramen: Výroční zprávy ČSA