Ta mechanikům zajišťuje růst platů jen o procento nad inflací. O podobě smlouvy jednali přitom s vedením přes deset měsíců.
"Byl to z naší strany ústupek,“ přiznává předseda Odborové organizace leteckých mechaniků Jan Kurinec. Odbory na počátku požadovaly navýšení platů o deset procent.
Kolektivní smlouva podle Kurince neřeší odchody mechaniků, se kterými si nyní bude muset poradit vedení firmy.
Mechanici ČSA opouštějí především kvůli nízkým platům, řada z nich, kteří pocházejí z Moravy, odešla navíc do nového opravárenského centra v Ostravě.
Mechanici jsou placeni podprůměrně
Při průměrné mzdě v ČSA 45 tisíc korun patří téměř šest stovek mechaniků k podprůměrně odměňovaným zaměstnancům. Včetně všech přesčasů si vydělají 38 tisíc korun hrubého, piloti dostávají 180 tisíc.
Podle informací MF DNES odboráři vážně zvažovali kvůli prosazení svých podmínek i stávku. "Management a zbytek ČSA se nám jen směje. To, aby byl výsledek desetiměsíčního jednání nárůst stejný jako u ostatních profesí, je neskutečné,“ zlobí se jeden z mechaniků v internetové diskusi.
Vedení ČSA považuje naopak dohodu za velký úspěch. Podařilo se jim přesvědčit všechny odborové organizace, že platy nemohou růst takovým tempem jako v době šéfování Jaroslava Tvrdíka.
"Vyjednané nárůsty zohledňují realitu a ekonomické možnosti naší společnosti a to považuji za společné vítězství,“ tvrdí prezident ČSA Radomír Lašák. Nejdéle trvala jednání s piloty a právě s mechaniky.