Airbus A319 společnosti České aerolinie

Airbus A319 společnosti České aerolinie | foto: České aerolinie

Do Skotska přes Polsko. ČSA zkouší i ruší nové linky

  • 16
České aerolinie (ČSA) se v létě po mnoha letech vrátí do Skotska a nabídnou lety do Edinburghu. Cestující z Prahy ale nečeká přímý let: firma zkouší uspět i na polském trhu, a tak linka Skotska povede přes Lodž. Současně ale aerolinky ruší nebo odkládají dříve oznámené nové linky.

Jde o další z pokusů ČSA, jak na vysoce konkurenčním evropském trhu najít linky, kde by dosud ztrátový dopravce mohl vydělávat. Kvůli tomu začne nabízet i přímé lety mezi Polskem a Skotskem. Snaží se obsadit zejména spojení, kde dosud nikdo nelétá. 

Nové spojení budou ČSA od 14. července nabízet dvakrát týdně, v úterý a sobotu. Ráno vyletí Airbus A319 do polské Lodže, kde po mezipřistání bude pokračovat do Edinburghu. Ze Skotska poletí letadlo na otočku do polského Řešova, pak se vrací navečer do Lodže a Prahy.

Zatímco mezi Prahou a Edinburghem dnes létá přímo easyJet, mezi oběma polskými letišti a Skotskem není dosud přímé spojení. Zpáteční letenky z Prahy vyjdou do Edinburghu na 3 295 Kč, do Lodže na necelé tři tisíce. S mezipřistáním zabere let do Skotska tři a půl hodiny, přímý trvá dvě hodiny a dvacet minut. Z Prahy do Lodže zatím žádné přímé spojení není. 

ČSA počítají, že s linkou budou pokračovat i v zimě, především kvůli silné komunitě Poláků ve Skotsku. I proto bude létat na trase airbus v konfiguraci pouze s ekonomickou třídou. Velká komunita pracujících Poláků ve Velké Británii stojí i za rozmachem nízkonákladových dopravců v Polsku. Z Lodže ani Řešova ale dosud žádné lety do Skotska nenabízí. 

Spojování některých linek není u ČSA novinkou. Kvůli nedostatečné poptávce i možnému využití potenciálu dalších cestujících firma například takto spojila v jednu linku lety z Prahy do Košic a Kyjeva. Namísto přímého letu do Kyjeva dnes cestující létají přes Košice, firma tak zkouší nalákat i cestující pro úsek Košice - Kyjev. 

Do Gdaňsku až příští rok

Tuzemský dopravce už dříve oznámil plány na větší vstup do Polska, měl začít létat do Gdaňsku a Poznaně. Linku ale nespustí letos, ale až příští rok. „Polsko je jedním z největších a nejrychleji se rozvíjejících trhů Evropské unie s rostoucí poptávkou po civilní letecké přepravě. Nabízí zajímavé obchodní příležitosti, o které se chceme a budeme do budoucna ucházet. Naše nové aktivity na polském trhu zapadají do dlouhodobé strategie rozvoje dopravní sítě Českých aerolinií mimo domovskou základnu v Praze,“ uvedl Ján Tóth, ředitel Českých aerolinií pro obchod, aliance a marketing.

ČSA přišly za poslední půl rok s plány na téměř dvacítku nových linek, ne všechny ale nakonec v letových řádech zůstaly. Úplně například z letošního letového řádu zmizely spoje do irského Corku nebo francouzského Bordeaux. Až na září se přesouvá start linek z německého Stuttgartu.

„Některé linky přesouváme na příští rok. Mají potenciál, ale potřebují více času na podporu jak obchodní, tak marketingovou,” vysvětlil mluvčí ČSA Dan Šabík. Některé sezónní linky firma spustila s několikatýdenním zpožděním. „Nazval bych to rozhozením sítí, ale rozhodně to nebyl náhodný výběr. Zatím se ukazuje, že velká část linek začíná fungovat,“ říká šéf ČSA Jozef Sinčák. „Část z nich asi skončí, ale musíme hledat příležitosti,“ dodal.