Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

ČSA potřebuje peníze, prodá další obchody i letadla

  10:20aktualizováno  10:20
Prodáme letadla, nemovitosti, bezcelní obchody nebo nakládání se zavazadly. Zn.: Ihned, spěchá, platba pouze hotově a co nejdříve. Podobný inzerát by si mohly dát i České aerolinie, protože zcela ilustruje další jejich plány. Prodej majetku má firmě přinést další hotovost, díky které by měla společnost přežít zimu.

České aerolinie budou prodávat další majetek, aby snížily očekávanou ztrátu. | foto: ČSA

"Nejde jen o rozprodeje majetku, které už dříve schválila dozorčí rada. Během příštích dvou let přejdou do majetku další letadla, která ČSA dosplácí, a ty firma prodá," řekl MF DNES zdroj, který se podílí na záchraně aerolinek.

Podle původních plánů měly letos ČSA prodat tři letouny Boeing 737. Během příštích dvou let skončí finanční leasingy a do majetku přejde ještě dalších sedm boeingů – a ty firma nabídne také k prodeji. ČSA však za ně nedostanou zdaleka tolik peněz, kolik mohly inkasovat před rokem, protože se ceny použitých letadel kvůli krizi propadly.

Letiště odkoupí nemovitosti

Podstatně dříve bude peníze do aerolinek pumpovat Letiště Praha. To pomůže ČSA podobně jako v minulosti. Koupí si zbývající nemovitosti – tedy už jen hlavní administrativní budovu od ČSA a také handling, tedy odbavování letadel a zavazadel.

"Předmětem jednání budou určité majetkové přesuny mezi ČSA a Letištěm Praha – například v druhé fázi to může být budova aerolinek a handling," řekl ministr financí Eduard Janota.

Podle zdroje MF DNES by měla být budova ČSA prodána co nejrychleji za cenu mezi půlmiliardou až miliardou korun. Stát kvůli tomu včera zbavil zástavního práva státní společnost Osinek, které ČSA ručily tímto domem za úvěr ve výši 2,5 miliardy korun. Osinek do ČSA vstoupí a vymění svou pohledávku za akcie aerolinek.

Prodej handlingu tak rychlý nebude, firma by za něj měla získat zhruba miliardu korun. Díky tomu, že nakupovat bude letiště, by mohla stoupat i hodnota odbavení – záleží na tom, jak se obě firmy dohodnou.

Celou transakci bude ještě schvalovat Evropská komise, která bude zkoumat, zda nejde o veřejnou podporu – o tu by šlo v případě, že by Letiště Praha zaplatilo příliš mnoho a tím posílilo aerolinky.

Propojení letiště a ČSA je světovým unikátem, a tak budí i obavy, zda nebudou kvůli nezvyklé formě záchrany ČSA protestovat i jiné konkurenční společnosti, které jsou zákazníky pražského letiště.

Ty jsou zatím ve svých reakcích opatrné. "Věříme, že Letiště Praha zůstane i nadále transparentní společností, která bude ke všem leteckým společnostem využívajícím její služby přistupovat stejně," řekla Anna Ingham Grantová z British Airways.

Rozprodej majetku ČSA byla specialita předchozího šéfa ČSA Radomíra Lašáka. Ten tímto způsobem vylepšil hospodaření firmy o více než čtyři miliardy korun.

Hledá se prodejce letenek

Vyprodávat majetek jde státu a šéfům ČSA dobře, ale prodávat hlavní zboží ČSA už zdaleka tolik ne. Letadla ČSA jsou jedna z nejprázdnějších v Evropě a i nový šéf ČSA Miroslav Dvořák ve svých plánech uvedl, že nestačí jen osekávat náklady, ale je nutné také zvýšit výnosy. Tomu by měl pomoci i nový šéf prodeje, kterého firma začíná hledat. Zatím obchod povede Jiří Pos z Letiště Praha.

"ČSA utekla konkurence v nabídce výhodnějších tarifů pro firemní zákazníky," naráží na vysoké ceny letenek Pavel Němec ze společnosti HRG Czech Republic, která se zabývá prodeji letenek hlavně firmám.

Jasnější je po včerejšku rozdělení práce nového šéfa ČSA Miroslava Dvořáka. Podle ministra financí Eduarda Janoty skončí jako předseda představenstva Letiště Praha a zůstane jen v ČSA, není však jasné, zda současně nebude i generálním ředitelem Letiště Praha jako dosud.

Část manažerských pozic teď přebírají lidé z letiště. „Přichází hodně lidí, ale ne všichni jsou ideální. Pan Dvořák má o letadlech na rozdíl od pana Lašáka či Nováka větší tušení. Po třech čtyřech měsících by mělo dojít k výběrovým řízením,“ řekl šéf odborové organizace pilotů CZ Alpa Filip Gaspar.

Prodej v čsa

Co se má ještě prodat

Další Boeingy 737 (odsouhlaseny tři stroje, během tří let je možné prodat dalších sedm)
Duty free obchody
Odbavení zavazadel
Hlavní budova ČSA
Technická údržba letadel

Co prodaly v roce 2006
Prodej hangáru C

Co prodaly 2007
Pět letadel Boeing B737-500

Co prodaly 2008
Motor pro Airbus A310 a pro Airbus A320
Budovy v areálu Jih na letišti Praha – Ruzyně
Pozemky v areálu Jih na letišti Praha – Ruzyně
Podvozek letadla Boeing B737
Letadlo Airbus A310
Catering
Cargo

Pramen: ČSA

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Prodejna Datart u metra Anděl.
Další miliardová fúze. Datart se spojí se skupinou HP Tronic

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) schválil jednu z největších transakcí na trhu s elektronikou. Obchodní řetězec Datart se spojí se skupinou HP...  celý článek

Distribuční centrum pro e-shop Lidlu v Plzni.
E-shop Lidlu navštívilo 700 tisíc lidí, nejvíce kupovali oblečení a nářadí

E-shop Lidlu navštívilo první týden fungování 700 tisíc lidí. Kolik lidí koupilo zboží, ale firma neuvedla. Největší poptávka je po oblečení. Po Lidlu a Tesku...  celý článek

Montážní linka v mladoboleslavské Škodě Auto. Ilustrační snímek
Žádné změny ve Škodě Auto nechystáme, vzkazuje Volkswagen do Čech

Německý automobilový koncern Volkswagen v tuto chvíli žádné změny u své české značky Škoda Auto nechystá, uvedl mluvčí německého koncernu. Reagoval tak na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.