"Chceme se o zákazníka ucházet mnohem agresivněji," komentuje to prezident ČSA Jaroslav Tvrdík.
Letecká společnost reaguje na ostrou konkurenci. Cenovými lákadly přitahují pozornost ke své letecké společnosti i ostatní.
Například když začínal z Brna do Londýna létat britský Ryanair, nabízel letenku za necelou stokorunu. Slovenský SkyEurope teď nabízí část míst ve svých letadlech na více linkách po celé Evropě za jednu korunu.
I přes nástup levných společností se ČSA podařilo za letošních prvních šest měsíců oproti stejnému období roku 2004 zvýšit počet přepravených cestujících o pětinu na 2,3 milionu.
Zatímco dosud počty přepravených lidí ČSA zvyšovaly pomocí přidávání míst, kam létají, a nákupem nových letounů, teď se musí snažit letadla lépe naplnit.
Přitom se vydává na lov hlavně obchodních cestujících, kteří jsou nejen pro ni lukrativnější. I když je obchodních cestujících méně než těch běžných, mají na tržbách ČSA nadpoloviční podíl.
ČSA chtějí od září nabídnout podnikům nový věrnostní program.
"Tak jako se dnes každý jednotlivý cestující může zapojit do sbírání mil a následně si za ně vzít bezplatné letenky či jiné výhody, podobný koncept nabídneme firmám," vysvětluje záměry Tvrdík. "Prostě, čím více s námi prolétá, tím více se jí vrátí."
Navíc od podzimu chtějí aerolinie zcela změnit zacházení s podnikovými klienty. "Počítáme s tím, že se budeme o byznys cestujících starat nejen na palubě, ale po celou dobu jejich kontaktu s ČSA," říká Tvrdík.
Obchodní cestující by se tak mohli dočkat přednostního odbavení nebo možnosti se občerstvit a budou čekat na odlet v dalším budovaném salonku ČSA.
K rychlejšímu odbavení má aeroliniím pomoci i nový způsob elektronického odbavení. Od on-line zamluvení letenky, platby až po elektronickou letenku, která nahradí tu papírovou.
Důvod je kromě úspory času jednoduchý. Zatímco elektronická letenka stojí leteckou společnost čtyři dolary, papírová o devět dolarů více.
Kromě toho by byznys cestujícím ČSA chtěly významně zvýšit odškodnění v případě nepravidelnosti letů, a to velmi rychle.
"Logicky podobný projekt chystáme i pro běžnou ekonomickou třídu na první čtvrtletí příštího roku. Počítáme s tím, že nám cestující promine drobnou provozní nepravidelnost nebo poškození zavazadla, jestliže vyřídíme jeho stížnost velmi rychle a nadstandardně," vysvětluje Tvrdík.
Takový klient na ČSA podle něho nezanevře.
Dnes už věrnostní program ČSA má přes sto tisíc cestujících a zlatou kartu už vlastní několik tisíc cestujících.
"Počítáme s tím, že těm, kteří s námi míle sbírají dlouho a pravidelně, nabídneme platinovou kartu," říká Tvrdík.
Jako odměny budou k mání právě i volné letenky - nyní sto tisíc. Podle Tvrdíka však nepůjde o pouhé rozdávání letenek, ale účelovou marketingovou kampaň.
"Kromě věrnostních programů pro individuální i byznys cestující budeme volné letenky nabízet při různých marketingových akcích či soutěžích," slibuje Tvrdík. Letenky ČSA vytipují na linkách, kde mají volnou kapacitu, která se nevyprodá.