Nejprve do Bratislavy
První let byl vnitrostátní. Aero A-14 Brandenburg nabral kurz k bratislavskému letišti. První dálkový letoun, kterým byl Iljušin 62, získaly aerolinky přesně po 46 letech - 29. října 1969.
Společnost byla státní. Brzy se totiž ukázalo, že soukromý kapitál na projekt provozování civilní letecké dopravy nestačí. Nicméně s prvními krůčky pomohlo mladé společnosti ministerstvo národní obrany. To totiž mohlo poskytnout to nejdůležitější - piloty a letadla.
Rozvoj nadějné společnosti přerušila válka a firmě se nedařilo ani v poválečném období, kdy se země dostala do sovětského vlivu, což vedlo ke zrušení řady linek.
Revoluce přinesla krátký a neúspěšný svazek s Air France. V roce 1994 se ale rozpadl. Firmy se nicméně znovu setkaly o šest let později, kdy České aerolinie vstoupily do aliance Sky Team.
Dnes firma zažívá jedno z nejdynamičtějších období existence. Roste počet přepravených cestujících - za tři čtvrtletí roku 2004 to byl nárůst o víc než pětinu. Zvyšuje se i počet letů.
Firma rozšiřuje svou flotilu. Díky Iljušinu mohly aerolinie v roce 1969 začít létat za oceán - do amerického New Yorku, kanadského Montrealu nebo také Vietnamu, Maljasie či Thajska. Dnes létají na dálkových linkách tři airbusy, během následujících dnů by ale měl do hangárů přibýt ještě jeden Airbus A310-300.
Společnost Airbus také rozšíří flotilu ČSA o dvanáct letadel na střední tratě. - více zde
Iljušin II-62 byl prvním dálkovým letounem ČSA. Společnost ho pořídila 29. října 1969. Letoun s rozpětím 43,2 se pohyboval rychlostí 860 km za hodinu. Pobral až 198 cestujících a doletěl až devět tisíc kilometrů. |