ČSA stáhly výpovědi mechanikům

  • 3
Vedení Českých aerolinií stáhlo výpovědi, které dalo čtyřem leteckým mechanikům. Tento krok umožnil obnovit kolektivní vyjednávání ve firmě. Kvůli výpovědím totiž odbory mechaniků od jednání odstoupily a vzápětí je podpořily i další profesní organizace.

Jednání s vedením aerolinek přerušilo v pondělí 7. července celkem pět ze sedmi odborových sdružení. Odboráři tvrdili, že se management snaží zaměstnance zastrašit propouštěním. Aerolinie takové nařčení odmítly.

"Vedení ČSA v žádném případě nediskriminuje ani nezastrašuje své zaměstnance. Podání výpovědi čtyř zaměstnancům pro nadbytečnost zcela dle platných zákonů vychází z reorganizace části prácí v technickém úseku," uvedl mluvčí ČSA Daniel Plovajko.

Mechaniky podpořili i jiní odboráři, mimo jiné i piloti. "Piloti vyjadřují podporu mechanikům a proto přerušili kolektivní vyjednávání až do doby vyřešení celé situace," sdělil šéf sdružení letců CZALPA Radomil Kratochvíl.

Mechanici chtěli změnit pracovní dobu
Odborová organizace mechaniků předestřela vedení firmy návrhy na zkrácení pracovní doby, které mimo jiné spočívaly i v zavedení nepřetržitého provozu na některých úsecích.

To vedení ČSA odmítlo s tím, že by se pracovní doba zkrátila z 37,5 na méně než 31 hodin týdně a bylo by nutné přijmout 44 nových zaměstnanců.

ČSA také část údržby převedla na externí firmy a proto ušetřila pět pracovních míst.

"V souladu se zákoníkem práce bylo toto opatření projednáno s příslušnými odborovými organizacemi. Bohužel se pro tyto zaměstnance nenalezlo jiné pracovní uplatnění a byla jim předána standardní výpověď pro nadbytečnost," vysvětlil Plovajko.

Zaměstnanci ČSA jsou bez kolektivní smlouvy od letošního dubna. V červnu, kdy kvůli krachu jednání hrozila i stávka, se obě strany nakonec dohodly.

Odboráři uzavřou s vedením nejprve rámcovou kolektivní smlouvu. Jednotlivé organizace pak budou jednat o samostatných smlouvách pro jednotlivé profese.