Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jan Zátorský, MAFRA

ČSA ubyla téměř sedmina cestujících, klesá i ruzyňské letiště

  • 28
České aerolinie tvrdí, že jsou na tom lépe, než čekaly. Jak to vypadá v praxi? Rychleji než ČSA ubývají v Evropě pasažéři jen řeckým Aegean Airlines. Pociťuje to i další státní firma, Letiště Praha. Tomu rovněž ubývají cestující, i když v Evropě celkově provoz roste.

Podle posledních statistik za první čtvrtletí, které zveřejnila Asociace evropských aerolinek (AEA), klesl za první tři měsíce letošního roku počet přepravených cestujících na palubách letadel ČSA o 13,5 procenta.

Souvisí to především s velkou redukcí kapacity, která u ČSA loni nastala: po konci dálkových linek vedení prodalo také část své flotily boeingů. Ani menší kapacitu však ČSA nezaplnilo lépe: obsazenost letadel klesla o 1,8 na 61,6 procenta. To je o téměř deset procentních bodů méně, než je evropský průměr.

České aerolinie ale stále zůstávají optimistické. "Už březnová čísla opět naznačují, že průměrná obsazenost roste a zvyšuje se efektivita provozu. A to hovoříme o průměru. Obsazenost na řadě linek, především východním směrem, vzrostla ještě výrazněji," tvrdí mluvčí firmy Hana Hejsková.

Problémy mají hlavně cestovky

Podle ní například ve dvanáctém týdnu dosáhly ČSA průměrné obsazenosti na letech v rámci Evropy 75,5 procenta, což byl za daný týden třetí nejlepší ukazatel v rámci AEA. ČSA si hodně slibují od letního letového řádu, který přinesl řadu nových linek hlavně směrem na východ.

Nepříznivá čísla ČSA za první čtvrtletí se promítají i do počtu pasažérů u další státní firmy, Letiště Praha. V březnu klesl počet cestujících o 2,9 procenta. Statistiky ukazují problémy především cestovních kanceláří. Na charterových letech přepravily meziročně téměř o pětinu méně cestujících.

Podle mluvčí Letiště Praha Michaely Lagronové čeká ale letiště už za duben růst počtu cestujících. Podle předběžných údajů vzrostl po očištění od loňského výpadku cestujících kvůli výbuchu islandské sopky o asi pět procent.