Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

ČSA uhájily lukrativní spoje do Ruska, o linku do Izraele naopak přišly

  13:19aktualizováno  13:19
České aerolinie budou dál létat na lukrativních spojích mezi Prahou a všemi ruskými městy, kde je vládními dohodami omezená konkurence. Přepravní práva na dalších pět let přidělilo státnímu dopravci ministerstvo dopravy. Nebudou ale už dál létat do Izraele: exkluzivitu na tuto linku dostal za českou stranu soukromý dopravce Travel Service.
Boeing 737 společnosti ČSA

Boeing 737 společnosti ČSA | foto: ČSA

Informaci o přidělení práv do Ruska a Izraele potvrdily MF DNES dva zdroje z ministerstva dopravy, udělení povolení na lety do Izraele i mluvčí Travel Service Vlaďka Dufková.

"Povolení přišlo dnes. Začneme létat během září pod značkou SmartWings až dvakrát denně," řekla Dufková. Podle ní firma nabídne nižší ceny než ČSA. Jejich strukturu dopravce teprve zveřejní. Travel Service už do Izraele létá, ale jen jako charter, letenky prodávat nesmí.

Travel Service žádal i o práva na lety z Prahy do Moskvy a Petrohradu, ministerstvo se ale přiklonilo k žádosti ČSA. Ty nakonec získaly práva do všech měst, kam dosud létají, včetně linky z Karlových Varů do Moskvy. Pro ČSA jde o klíčovou záležitost: linky na východ jsou pro ně výdělečné, firma na nich nečelí takové konkurenci jako na spojích do Evropské unie, kde je trh plně uvolněný pro jakoukoliv evropskou aerolinku.

Let na východ stojí dvojnásobek

Většímu rozvoji konkurence a nižších cen do Ruska brání 45 let stará mezistátní dohoda, která omezuje možnosti vstupu nových dopravců na trh, a tím drží ceny letenek stále vysoko. Exkluzivní právo na přepravu cestujících vypršelo ČSA po pěti letech, práva získaly na lety dor Ruska znovu na dalších pět let, do Izraele platí licence na deset let. Ministerstvo smí na linky, kde není dohoda o otevřeném nebi, pustit vždy jen jednoho dopravce. Rozhoduje podle typu a úrovně služeb, četnosti letů nebo zapojení do stávající sítě linek.

Rusko je díky omezené konkurenci pro aerolinky velmi atraktivním byznysem: zatímco za dvouapůlhodinový let do Barcelony lidé běžně platí do pěti tisíc korun, stejně dlouho trvající linka do Moskvy stojí obvykle dvojnásobek. Důvod je jednoduchý: na lince není taková konkurence. I proto se ČSA čím dál více orientují na východ. 

Podle statistik Letiště Praha počet ruských cestujících neustále roste, s výjimkou roku 2009 dvojciferně. Rostoucího zájmu se snaží využít i jiní dopravci tím, že začali létat z regionálních letišť. Například CCA už zajišťuje spoje z Brna do Moskvy (pětkrát týdně), Petrohradu (třikrát týdně) a z Karlových Varů do Jekatěrinburgu (jednou týdně).

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Na ostrově Svatá Helena, který leží v Atlantickém oceánu asi dva tisíce...
Dožil zde Napoleon. Teď dostává Svatá Helena první pravidelný letecký spoj

Na ostrově Svatá Helena, který leží v Atlantickém oceánu asi dva tisíce kilometrů na západ od afrického pobřeží, přistál v sobotu první pravidelný let....  celý článek

(Ilustrační snímek)
Antimonopolní úřad zahájil správní řízení kvůli mýtnému tendru

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zahájil správní řízení s ministerstvem dopravy kvůli miliardovému tendru na provoz elektronického mýtného systému...  celý článek

Autobus Leo Express
Vlaky Leo Express budou jezdit až do Polska, společnost získala povolení

Český soukromý dopravce Leo Express získal povolení pro provoz osobní železniční dopravy v Polsku. Společnost tak může prodloužit železniční spojení z Prahy do...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.