Hlavně nedostatek zakázek přivedl do červených čísel i dlouhodobě ziskovou část ČSA, údržbu. Ilustrační snímek

Hlavně nedostatek zakázek přivedl do červených čísel i dlouhodobě ziskovou část ČSA, údržbu. Ilustrační snímek | foto: ČSA

ČSA už nevydělávají ani dceřiné firmy, loni prodělaly přes sto milionů

  • 92
Pokus o rozdělení Českých aerolinií na více firem zatím zisk nepřináší. Společnost prodělává peníze jak na svém hlavním byznysu, pravidelné přepravě cestujících, tak v dceřiných firmách, do nichž ČSA postupně vyčlenily některé činnosti. Vyplývá to z výroční zprávy ČSA i jednotlivých dceřiných společností.

Největší propad, bezmála 80 milionů korun, hlásí za loňský rok společnost Czech Airlines Handling. Ta se stará například o odbavení cestujících či letadel.

Její jednatel Martin Štolba zůstává zjevně i přes špatná čísla optimistou. "Výsledky roku 2010 naznačují, že činnost Czech Airlines Handling představuje perspektivní oblast podnikání," uvedl Štolba. Podle něj se firmě podařilo nejen udržet stávající zákazníky, ale i přilákat na své služby další aerolinky.

V rámci vznikajícího Českého aeroholdingu se spojí s částí Letiště Praha, jež se zabývá víceméně stejnou činností. Firma odbavuje více než polovinu letadel a cestujících na Ruzyni a úplně všechna letadla uklízí.

"Ztráty dceřiných firem nejsou ve výroční zprávě bohužel dostatečně vysvětleny. Ale zejména u handlingu je to pro mě nepochopitelné, že jsou v minusu," komentoval výsledky analytik společnosti Cyrrus Jan Procházka.

V červených číslech je i dlouhodobě zisková údržba

Podle něj nyní alespoň existuje přehled o tom, jak si které části budoucího holdingu stojí. "Pokud by ty jejich ztráty pokračovaly, nemají právo na další existenci," tvrdí Procházka.

Hlavně nedostatek zakázek přivedl do červených čísel i dlouhodobě ziskovou část ČSA - údržbu. Czech Airlines Technics loni prodělala přes 44 milionů korun. Firma přitom samostatně existovala jen od srpna loňského roku.

Může za to odliv především některých tradičních zákazníků, například společnosti Transavia. Šéf firmy Ondřej Konývka vidí za propadem především globální recesi. Podle jeho komentáře ve výroční zprávě řada firem začala využívat buď vlastní kapacity, nebo upřednostnila cenu před kvalitou.

Do zisku se loni nedostala ani další nová dceřiná společnost, Holidays Czech Airlines (HCA). Ta se zaměřuje na lety pro cestovní kanceláře, její byznys kritizuje především dosud na trhu takřka monopolní Travel Service. Podle jeho představitelů firma podrážela ceny a nabízela své služby pod náklady.

Chartery ČSA loni prodělaly 28 milionů korun, utržily zhruba miliardu korun. Z dceřiných firem ČSA mají v HCA zaměstnanci nejvyšší mzdy, průměrné mzdové náklady dosáhly loni na hlavu 81 597 korun měsíčně.

Podle mluvčí ČSA Hany Hejskové však vyčlenění handlingu i údržby a oprav letadel do samostatných dceřiných společností v rámci Skupiny České aerolinie proběhlo až v průběhu roku 2010, v roce 2009 byly tyto činnosti součástí společnosti České aerolinie.

"Společnosti Holidays Czech Airlines a Czech Airlines Technics byly vyčleněny až v průběhu roku 2010 k 1. červnu, resp. k 1. srpnu. Jejich hospodářské výsledky s ohledem na jejich krátké samostatné období existence není tedy možné posuzovat jako celoroční, a v této souvislosti tak nejsou zcela relevantní," uvedla mluvčí.

Vydělávají letenky a personální agentura

Českým aeroliniím loni vydělaly jen dvě firmy, ve kterých mají podíl. Devět milionů zisku vykázala společnost Amadeus Marketing CSA, v níž má dopravce 65procentní podíl. Ta v Česku zastupuje mezinárodní letenkový rezervační systém Amadeus, který v Česku používá většina prodejců letenek. Zbytek firmy patří společnosti Amadeus.

V zisku je i CSA Services, která pro ČSA a její dceřiné firmy funguje hlavně jako personální agentura. Firma vydělala tři miliony, meziročně o 38 procent více. Firmě přitom klesá počet zaměstnanců, které přiděluje na práci do firem Českého aeroholdingu, naopak stoupá podíl jejích zákazníků mimo letectví.

Kvarteto firem stoprocentně vlastněných ČSA letos ještě doplnila nově založená společnost Czech Airlines Landing Gears, která se zaměřuje na opravy podvozků. Hlavním zákazníkem dcer jsou přitom mateřské ČSA.

Ty si nechaly firmy ocenit znalcem na více než miliardu korun. Posudek nevznikl náhodou: od ČSA dcery odkoupí státní Český aeroholding, který tak pošle dopravci další zhruba miliardu korun.