ČSA

ČSA | foto: ČSA

ČSA začaly lidem rozdávat výpovědi

  • 99
České aerolinie začaly propouštět. Firma splnila svoji hrozbu a kvůli úsporám začala tento týden rozdávat lidem výpovědi. Podle mluvčí firmy Hany Hejskové se vyhazov zatím týká řádově desítek lidí.

Propouštění je součástí restrukturalizačního balíčku, který schválila předchozí dozorčí rada. Nová dozorčí rada ho zatím ještě neschvalovala.

"Nemáme zatím dostatečné množství informací. Každý den, který se ušetří, je ale pro firmu dobrý. Je možné, že kroky budou razantnější, než byl původní plán," řekl nový předseda dozorčí rady Václav Novák.

"V technickém úseku o výpovědi ví asi padesát lidí, někteří ji už mají v ruce. Někteří ji mají s platností od října, jiní od ledna. Ale už o tom vědí," řekl prezident odborového úseku leteckých techniků Petr Voldán.

Zaměstnanci o snižování stavů vědí už delší dobu, většina z nich je proto s odchodem smířena. "Bereme to tak, že jdeme ve správný čas pryč. Někteří nepropuštění kolegové si dokonce přáli, aby výpověď dostali také už teď. Většina kolegů předpovídá krach," řekl jeden ze zaměstnanců, jenž je mezi prvními, které firma propouští.

Podle původního plánu má firmu opustit celkem 860 lidí, tedy zhruba pětina všech zaměstnanců. Odborářům se nelíbí například to, že větší řez firma dělá mezi piloty či stevardkami než mezi lidmi v kanceláři. Pilotů má odejít čtvrtina, administrativních pracovníků ale jen patnáct procent.

Úspory se promítnou se zpožděním

Firma ale propuštěním neušetří okamžitě. Zaměstnanci dostanou různě vysoké odstupné, většina ale odejde s více platy. Odborové organizace mají výšku odstupného stanovenou různě, piloti mají nárok dokonce na dvanáct měsíčních platů. Firma celkové náklady na odstupné vyčíslila na více než tři sta milionů korun.

O přezaměstnanosti v ČSA se mluví už dlouho. Příliš vysoký počet lidí dokazují i některá srovnání s jinými aerolinkami. Například v irském Aer Lingusu, který bojuje rovněž s velkými ztrátami jako ČSA, je počet lidí na nabízené "sedačkokilometry" zhruba poloviční.

Podobně špatně vychází ČSA i ve srovnání s Brussels Airlines

Podobně špatně vychází ČSA i ve srovnání s Brussels Airlines. Ty měly na konci loňského roku takřka identický počet sedačkových kilometrů, belgická společnost ale měla jen 3 000 zaměstnanců, zatímco ČSA 4 800.