Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

ČSA znovu zeštíhlí, ubude destinací i zaměstnanců

  • 37
České aerolinie v příštích dvou letech opět zeštíhlí. Opatření se dotknou počtu letadel i linek. Místo do nynějších 60 destinací by měly ČSA létat jen do 40 až 45, zato častěji. Firmu to rychleji vrátí zpět do zisku, myslí si její šéf Miroslav Dvořák.

Společnost svoji síť výrazně ořezala loni, kdy například skončilo spojení do Londýna. Naopak oznámila start tří nových linek na Ukrajinu, jednu z nich do Charkova ale zavřela ještě před začátkem. "Jsme teď mnohem flexibilnější. Když vidíme, že se lince nedaří, nemá smysl ji držet," tvrdí Dvořák.

Firma od letního letového řádu pozměnila obchodní strategii, přestala se tolik orientovat na lety s přestupem přes Prahu, které podle Dvořáka nebyly výdělečné.

ČSA roku 2014: třicet letadel, tisíc zaměstnanců

Více chce zacílit na internet: prodeje přes web má ve firmě na starost Krassimir Tanev, který dříve působil ve zkrachovalých SkyEurope. "Jsem s ním velmi spokojen, v Česku prodáváme přes internet už čtvrtinu letenek," dodal Dvořák.

Ten mluví o současné výkonnosti ČSA optimisticky a tvrdí, že například obsazenost letadel je nyní jedna z nejvyšších. Žádné konkrétní výsledky hospodaření však za letošní rok zatím neukázal. Aerolinky podle něj dál počítají se ztrátou. Loni byly ČSA oficiálně v nepatrném plusu jen díky prodeji majetku, bez těchto vlivů firma provozně skončila miliardu v minusu. Oproti ztrátě necelých čtyř miliard z roku 2009 jde o zlepšení.

Za rok a půl Dvořákova působení odešlo z firmy přes třináct set lidí, samotné ČSA, od kterých se oddělily například chartery či údržba, mají 1 780 lidí. Dvořák odhaduje, že jejich počet zeštíhlí až na tisíc. Část lidí odejde do vzniklého Českého aeroholdingu, část zmizí kvůli dalšímu zmenšení flotily. Ta by se měla do roku 2014 ustálit na zhruba třiceti letadlech: 22 airbusech, pěti až sedmi regionálních malých letadlech a dvou dálkových. Letos má ČSA 38 letadel.