„Odbor dozoru a kontroly ministerstva vnitra informoval naše právní zastoupení o významných právních vadách v Rámcových smlouvách s krajem. Z dokumentu ministerstva vnitra máme podezření, že nás kraj uvedl v omyl,“ řekl ředitel ČSAD David Mahdal.
Z rozboru například údajně vyplývá, že „uzavřené Rámcové smlouvy nelze považovat za smlouvy o závazku veřejné služby ve veřejné linkové dopravě“.
Uzavřené rámcové smlouvy mají pouze charakter smluv o budoucích smlouvách, dodal Mahdal. Objednávky, které kraj podle těchto smluv předal, nemají veřejnoprávní charakter a nelze podle nich poskytovat veřejnou linkovou autobusovou dopravu, vyvozuje ČSAD Česká Lípa.
Podle ředitele firmy tak hrozí, že by společnost nemusela za své služby dostat vůbec zaplaceno. ČSAD Česká Lípa chce proto znovu jednat se všemi zainteresovanými stranami.
Zástupci podniku proto svolali na úterý 5. září jednání, kde se za účasti zástupců kraje, ministerstev i odborů chtějí dohodnout na změnách smluv. Za stávající situace vyjet nechtějí.
Ústecký kraj ale namítá, že spor o povahu smluv - zda jsou veřejnoprávní či soukromoprávní - nic nemění na tom, že jsou pro ČSAD závazné. „A povinností dopravce je tedy tyto smlouvy plnit,“ říká mluvčí kraje Šárka Roudnická.
„Považujeme to za účelové vystoupení. Když smlouvy podepisovali a před tím několik hodin studovali, připomínky neměli,“ dodala.
Pokud by ČSAD skutečně na trasy nevyjela, neměl by kraj podle své mluvčí jinou možnost, než smlouvy ukončit a zajistit dopravu u jiných firem. Svou účast na úterním jednání zatím zástupci kraje nepotvrdili.
ČSAD Česká Lípa přebírá autobusovou dopravu v regionu pro Dopravním podniku Ústeckého kraje. Ten kvůli sporům s krajem o finance na počátku srpna na několik dní dopravu přerušil. - více zde