Do interaktivní mapy České republiky mohou lidé zapichovat virtuální špendlíky. Ty představují jednotlivé typy obchodů a služeb, které by si lidé v konkrétní lokalitě přáli mít. Třeba pekařství. Ilustrační foto

Do interaktivní mapy České republiky mohou lidé zapichovat virtuální špendlíky. Ty představují jednotlivé typy obchodů a služeb, které by si lidé v konkrétní lokalitě přáli mít. Třeba pekařství. Ilustrační foto | foto: Viktor Chlad, MAFRA

Zlepšete své okolí, říká banka lidem. Ti jí pomohou lovit podnikatele

  • 17
ČSOB chce podpořit své renomé mezi menšími podnikateli. Spustila tak nový projekt, jehož cílem je shromáždit od lidí tipy na to, jaké obchody a služby jim v jejich okolí chybí. Banka pak o tato data obohatí své poradenství v byznysu s malými a středními firmami.

Projekt Hledá se obchod vyzývá lidi, aby řekli, zda by ve svém bydlišti chtěli mít například pekařství nebo benzinovou pumpu. Banka pak nasbírané podněty využije k tomu, aby svým klientům z řad malých a středních firem nabídla služby navíc.

„Do interaktivní mapy České republiky mohou zapichovat virtuální špendlíky. Ty představují jednotlivé typy obchodů a služeb, které by si lidé v konkrétní lokalitě přáli mít. Podněty budou sloužit firmám a živnostníkům jako indicie, zda by měli v daném místě naději na úspěch,“ vysvětluje fungování projektu šéf ČSOB John Hollows.

Co lidem v jejich okolí chybí nejvíc
Město do 20 tis. obyvatelMěsto s 20 až 100 tis. obyvateliMěsto nad 100 tis. obyvatel
řemeslařemeslařemesla
cestovní kancelářchovatelské potřebyželezářství, domácí potřeby, hobby prodejny
módaželezářství, domácí potřeby, hobby prodejnyknihkupectví
kulturní zařízeníhračkyhračky
Zdroj: průzkum ČSOB

Otázka ale je, zda klientům informace o tom, kde a v čem začít podnikat, něco zvláštního přinese. I firmy, které dají na doporučení banky ohledně druhu a místa podnikání, budou muset například při žádosti o úvěr projít individuálním posouzením. V tomto ohledu tedy žádné výhody čekat nemohou. Podle mluvčího banky Hanyho Farghaliho ale budou moci využít zvýhodněný balíček nejen finančních, ale i například telekomunikačních služeb.

Podle Farghaliho zatím projekt Hledá se obchod přišel na stovky tisíc korun. Náklady šly zejména na výrobu internetové platformy, která dává dohromady tipy lidí s různými jinými databázemi.

Malé a střední podniky, na které ČSOB tímto projektem cílí, jsou v poslední době ohledně svého podnikání optimistické. Dokazuje to i vývoj v oblasti úvěrů. Podle statistik České bankovní asociace (ČBA) letos v lednu v podnikové sféře mohutně rostly úvěry relativně menších objemů do 30 milionů. Jejich meziroční růst činil 250 procent. „Sílící ekonomická aktivita v segmentu malých a středních podniků je dobrou zprávou, protože výhled hospodářského růstu nabývá robustnějších kontur,“ komentovala situaci ekonomka ČBA Eva Zamrazilová.