"Tady jich je spousta," s úžasem v hlase pronese Arnoštka, jedna z hrdinek seriálu při procházení skutečným a jasně označeným obchodem Asko. "Tak jistě, tady je i prodávají," odpoví jí herec Filip Čapka alias Břéťa a kamera mezitím zřetelně zabírá i jednotlivé cenovky s akčními nabídkami a do scény se zapojují i veleochotní prodavači.
Kvůli této scéně z deváté epizody seriálu zahájila Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) s ČT správní řízení. Skrytá forma reklamy, takzvaný product placement, je sice od roku 2010 legální, avšak musí nadále splňovat jistá pravidla. Pokud je taková forma reklamy do děje zasazena vyloženě uměle, přímo s ním nesouvisí a umístěný předmět je ve scéně "nepatřičně zdůrazněn", zejména v otázce kvality, či ceny, jde stále o praxi nepovolenou.
Televizi hrozí pokuta až 2,5 milionu
"Scéna byla zpracována tak, aby byly maximálně vyzdviženy kvality a přednosti sedaček Asko. Ve scéně jsou navíc opakovaně záměrně identifikovatelné ceny nabízených produktů, aby si divák mohl udělat představu o cenových relacích v těchto obchodech," vysvětluje šéfka Rady Kateřina Kalistová.
Problematická scénaPodívejte se, jak Břéťa a Arnoštka vybírali pohovku. Scéna v prodejně Asko začíná v čase 50:00. |
Podle ní tak České televizi hrozí za tuto scénu pokuta až 2,5 milionu korun. Stejný seriál se přitom podle RRTV provinil ještě jednou – a to v případě zařazení ústní vody Listerine. I zde se rozbíhá správní řízení, které může také skončit udělením stejně vysoké pokuty.
"Rozhodnutí Rady pro rozhlasové a televizní vysílání nebudeme v této věci komentovat do doby, než obdržíme oficiální oznámení o zahájení správního řízení. Následně rozhodneme i o dalších krocích," uvedla mluvčí ČT Michaela Fričová. Připustila, že tento druh reklamy pro ČT nabývá na důležitosti, zejména po omezení běžné reklamy ve vysílání veřejnoprávní televize. Stále však podle ní tvoří z celkového příjmu z reklamy a teleshoppingu jen jednotky procent.
Pokutu v minulosti dostala jen TV Nova
"Za výslednou podobu pořadu včetně umístění a formy product placementu podle ní zodpovídá především dramaturg a producent daného pořadu, kteří mají za úkol co nejpřirozeněji začlenit produkt do pořadu v souladu se scénářem tak, aby diváka nerušil, ale zároveň splnil obchodní záměr," dodává.
Podle předsedkyně RRTV Kateřiny Kalistové tyto excesy nejsou v Česku příliš časté. Podle ní si televize dávají pozor a připomíná, že od roku 2010 rada udělila za tento typ prohřešku zatím pouze jedinou pokutu. TV Nova musela před dvěma měsíci zaplatit 250 tisíc korun za umístění doplňku stravy pro muže Prostenal v seriálu Ordinace v růžové zahradě.