Pomazánkové máslo

Pomazánkové máslo | foto: iDNES.cz

Čtenáři navrhli nový název Pomazánkového másla: Máslovou pomazánku

  • 94
Pomazánkové máslo z českých stolů nezmizí, i kdyby muselo na rozkaz Bruselu změnit své jméno. Čtenáři při posílání tipů na nové pojmenování zdůrazňovali, že si pochoutku v regálech najdou, ať už se jmenuje jakkoliv. Nakonec si v anketě zvolili velmi podobný název - Máslová pomazánka. Pokud by výrobci na jejich volbu dali, najít tradiční výrobek by byla hračka.

Prosté prohození slov získalo více než pětinu ze všech 14 550 hlasů, konkrétně 3 155. Na druhém místě skončilo Pomazánkové m@slo a třetí obsadilo označení  Pomazánkový krém.

Výsledek ankety o nový název pro pomazánkové máslo

Čtenáři tak v názvu Máslová pomazánka dali přednost jednoduchému jménu, které se více než třicet let používanému názvu velmi podobá."Na pomazánkovém másle si vždy pochutnám. Je v podstatě jedno, jak se bude jmenovat, hlavně když obsah zůstane stejný. Vzhůru proti evropským komisařům :)," shrnuje názory většiny čtenářů jeden z 49 lidí, kteří poslali do redakce vítězný tip.  

Máslová pomazánka zvítězila i u reklamního experta

Vítěz čtenářské ankety se také nejvíc líbil odborníkovi na reklamu, který pomáhal ze všech došlých návrhů vybrat dvacítku nejlepších, o nichž se hlasovalo.

"Toto označení využívá stejných slov jen v jiných tvarech, takže nebudí dojem, že jde o zcela nový produkt. Navíc je významově přesnější než původní označení, neboť výrobek, ač nejde o máslo, máslové tuky obsahuje. Takže je skutečně více máslovou pomazánkou než pomazánkovým máslem,"  uvedl už dříve viceprezident Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace Roman Němec.

Celkem zaslalo své návrhy přes 330 čtenářů, vzniklo z nich téměř 220 nových názvů. Přes tisíc hlasů získaly v anketě ještě názvy Pomazánková pomsta EU a Pomazánkové nemáslo, tedy označení namířená proti rozhodování bruselských úředníků v otázce českých výrobků.

Do verbálního protestu s unijními pravidly, která zakazují používat slovo "máslo" výrobkům s méně než 39 procenty tuku, se zapojilo vůbec nejvíce čtenářů. Z unijní snahy "napravit" název českého výrobku si utahovala zhruba čtvrtina názvů.

Návrhy čtenářů

Na seznam všech návrhů, které došly do redakce, se podívejte zde

Část z nich protestovala polopatickým názvem jako například Mléčný výrobek se zakázaným názvem, Byrokratův sen, Máslo pouze na hlavu EU či Mléčný výrobek, který se před zásahem bruselských byrokratů nazýval pomazánkové máslo.

Jeden tip navrhoval dát slovo máslo do uvozovek a napsat doporučení, aby si spotřebitel před jeho použitím přečetl vysvětlující příbalový leták nebo kontaktoval eurokomisaře.

Někteří lidé se snažili svůj protest vyjádřit grafickým trikem. Vznikly tak názvy jako Pomazánkové má§lo, Pomazánkové má3lo či Pomazánkové wáslo, kdy podle čtenáře "w" znázorňuje písmeno "m" postavené na hlavu stejně jako nápad bruselských úředníků.

Reklamní odborník se ale za postup evropských úředníků postavil. "Je dobré si uvědomit, že pravidla chrání především spotřebitele i výrobce, a to jak na lokálním, tak evropském trhu. Zákazník by měl mít jistotu, že když je na produktu napsáno 'máslo', jde opravdu o máslo s požadovaným množstvím tuku," uvedl Němec.

Jeho názor však mezi čtenáři odezvu nenašel. S iniciativou Bruselu přejmenovat český výrobek souhlasilo jen pět čtenářů.