Český trh s cestovkami se totiž proti světu vyznačuje několika zvláštnostmi. K těm nejvýraznějším patří fakt, že si Čechy chtivé cestování rozebrali domácí podnikatelé. Prozatím k nám nepřišel žádný z obrů mezi cestovkami ze zahraničí, ale této výjimečnosti pomalu zvoní hrana.
Prvním krokem k nástupu zahraničních gigantů je příchod německo-britského koncernu Thomas Cook na trh a další budou velmi pravděpodobně brzo následovat. "Bude to velká revoluce. Dopadne to jako s českými obchodními řetězci, které většinou ustoupily zahraničním obrům," předpovídá Jaromír Beránek z poradenské společnosti Mag Consulting.
Na rozdíl od zahraničí kontrolují české cestovky v převážné většině jednotlivci – nikoliv velké podnikatelské skupiny. Také se v žádné jiné zemi Unie nestalo, aby mezi cestovkami získaly tak silný vliv podnikatelé z Tuniska. Český trh je tak dnes rozdělen na cestovky s českými majiteli a podnikateli původem ze severu Afriky.
Tunisané bodují
Za posledních deset let přešla velká část zákazníků směrem od cestovek s českými vlastníky ke konkurenci s tuniskými majiteli. V Česku kontrolují tito podnikatelé, kteří tu většinou studovali a pak zůstali, asi čtvrtinu trhu.
"Jejich úspěch byl jistý určitě díky cenám, které nabízejí, a díky orientaci na země, které dobře znají. Nemohu ani vyloučit přímou podporu z jejich zemí," říká Beránek. Spekulace o dotacích, o nichž mimo zápis mluví i někteří šéfové českých cestovek, však Tunisané odmítají.
"Úspěch je postavený čistě na specializaci na destinaci, po které je neustále velká poptávka díky její atraktivní ceně, kvalitě služeb, garantovanému počasí," tvrdí šéf Blue Style Imed Jeddai. Tunisané v Česku o sobě vědí, ale podle svých slov spolu nespolupracují.
Exim Tours, Blue Style, Sunny Days, Azur Reizen, Best Reisen, to jsou největší tuniští hráči v Česku. Cestovky s tuniskými majiteli ovládly hlavně trhy, kde mají výhodu ve znalosti prostředí: Tunisko a Egypt.
"Určitě je pro ně výhoda, že znají řeč a mají tam kontakty," míní Tomio Okamura z Asociace českých cestovních kanceláří a agentur. Kromě Tunisanů v českém cestovním ruchu působí také několik Řeků, dříve i Turci. Ale ti příliš úspěšní nebyli a řada z nich zkrachovala.
Příliš mnoho hráčů
Vztahy mezi českými a česko-tuniskými cestovkami nevypadají na první pohled napjatě. Ale jen podle oficiálních vyjádření. Ředitelé cestovek většinou na adresu konkurence z "druhého" tábora nemluví mimo zápis příliš nadšeně.
"S některými spolupracujeme. Ale slyšel jsem, že tu určitý blok je, zejména kvůli jejich cenové politice. Také si nedokážu představit, že bych z Čech přišel do Tuniska a stal se tam největší cestovkou. Svědčí to o tom, že náš trh je velmi otevřený," míní Jiří Šimáně, kterému přes skupinu Unimex Group patří Čedok.
O třicet miliard, které obyvatelé Česka za vysněnou dovolenou zaplatili, se na malém českém trhu přetahuje zhruba 750 cestovek, což je abnormálně vysoké číslo.
V mnohem lidnatějším sousedním Německu operuje méně cestovek než na našem desetimilionovém trhu. Jejich počet již několik let klesá a odpadávají především menší agentury.
Velké cestovky hlásí růst
V příštím roce klienti za sluncem neodjedou s cestovkami I’m Travelling, Detour a naposledy vyhlásila úpadek Macdino Travel. Některé cestovky nečekají na krach a raději svou činnost dobrovolně ukončí po uzavření hubené sezony.
"Poptávka se postupně koncentruje mezi deset touroperátorů," říká marketingový ředitel Čedoku Tomáš Brejcha. "Divím se, že některé cestovky ještě existují. U některých jsme viděli jejich čísla a nechápu, jak ještě mohou fungovat, když byly k zániku odsouzeny před šesti sedmi lety," podotkl i Jiří Šimáně.
Velké cestovky letos hlásí další růst, většinou mezi pěti a patnácti procenty. Klienty hlavně přetahují těm menším cestovním kancelářím, ale loví i nové díky růstu trhu.
Řada lidí jezdí také na dovolenou víckrát v roce. Loni si lidé koupili přes dva miliony zájezdů. "Jsme chudý, ale slušně se rozvíjející trh," míní šéf CK Alexandria Alexandr Pavlov.
Tajnosti cestovkářů
Český trh s dovolenými je jeden z nejtajemnějších a při dotazech na počty klientů, tržby či zisk se jindy hovorní majitelé cestovek často proměňují v hrad v Karpatech.
Z deseti největších cestovek většina dosud nezveřejnila výsledky svého hospodaření za rok 2006 v obchodním rejstříku, i když to po nich vyžaduje zákon. Výjimkou jsou Blue Style, Čedok a Canaria Travel.
Zástupci cestovek se shodují na jednom – na trhu se zájezdy panuje velmi ostrá konkurence, která tlačí jejich marže dolů.
Výsledky největších hráčů ukazují, že všechny velké CK se pohybují v černých číslech a jejich marže činí od jednoho do čtyř procent tržeb. Také kvůli konkurenci se touroperátoři zatím nedovedou dohodnout na vzniku jednotného rezervačního systému, který funguje třeba v Německu.
Za taxi víc než za letenku
Zatím na trhu běží jen systém Albatros GRS, v kterém se sdružilo několik menších českých CK. Společnou řeč většina cestovek najde v boji proti zavedení povinnosti uvádět plné ceny a vysvětlování, proč nelze klientům sdělit konečnou cenu za jejich zájezd.
Na obzoru vyrůstá cestovkám mnohem nebezpečnější konkurence než ta zahraniční. S narůstající jazykovou znalostí a používáním internetu vyjíždí řada převážně mladších lidí do zahraničí, aniž by jejich cestu někdo organizoval.
Cestovky věří, že tento souboj přežijí. "Máme lepší ceny v hotelích. Pokud pojedete sami, může se také stát, že za taxi zaplatíte více než za letenku," říká šéf Thomas Cook pro kontinentální Evropu Petr Fankenhauser.
Chcete vědět více?
Orientujete se v domácím trhu cestovních agentur? Dnešní MF DNES nabízí velký materiál o kancelářích a navíc rozsáhlý rozhovor s majitelem Čedoku.