Čtvrtinu českého byznysu se zájezdy ovládli Tunisané

  3:14
Více než třicet miliard utratí ročně Češi za dovolené v zahraničí i tuzemsku u zdejších cestovních kanceláří. O tento balík se v příštích letech strhne mezi cestovními kancelářemi boj, pro který lidé z oboru používají silný výraz revoluce.

Dovolenou si Češi převážně vybírají už jen z nabídky deseti největších agentur. | foto: Profimedia.cz

Český trh s cestovkami se totiž proti světu vyznačuje několika zvláštnostmi. K těm nejvýraznějším patří fakt, že si Čechy chtivé cestování rozebrali domácí podnikatelé. Prozatím k nám nepřišel žádný z obrů mezi cestovkami ze zahraničí, ale této výjimečnosti pomalu zvoní hrana.

Prvním krokem k nástupu zahraničních gigantů je příchod německo-britského koncernu Thomas Cook na trh a další budou velmi pravděpodobně brzo následovat. "Bude to velká revoluce. Dopadne to jako s českými obchodními řetězci, které většinou ustoupily zahraničním obrům," předpovídá Jaromír Beránek z poradenské společnosti Mag Consulting.

Na rozdíl od zahraničí kontrolují české cestovky v převážné většině jednotlivci – nikoliv velké podnikatelské skupiny. Také se v žádné jiné zemi Unie nestalo, aby mezi cestovkami získaly tak silný vliv podnikatelé z Tuniska. Český trh je tak dnes rozdělen na cestovky s českými majiteli a podnikateli původem ze severu Afriky.

Tunisané bodují
Za posledních deset let přešla velká část zákazníků směrem od cestovek s českými vlastníky ke konkurenci s tuniskými majiteli. V Česku kontrolují tito podnikatelé, kteří tu většinou studovali a pak zůstali, asi čtvrtinu trhu.

"Jejich úspěch byl jistý určitě díky cenám, které nabízejí, a díky orientaci na země, které dobře znají. Nemohu ani vyloučit přímou podporu z jejich zemí," říká Beránek. Spekulace o dotacích, o nichž mimo zápis mluví i někteří šéfové českých cestovek, však Tunisané odmítají.

"Úspěch je postavený čistě na specializaci na destinaci, po které je neustále velká poptávka díky její atraktivní ceně, kvalitě služeb, garantovanému počasí," tvrdí šéf Blue Style Imed Jeddai. Tunisané v Česku o sobě vědí, ale podle svých slov spolu nespolupracují.

Exim Tours, Blue Style, Sunny Days, Azur Reizen, Best Reisen, to jsou největší tuniští hráči v Česku. Cestovky s tuniskými majiteli ovládly hlavně trhy, kde mají výhodu ve znalosti prostředí: Tunisko a Egypt.

"Určitě je pro ně výhoda, že znají řeč a mají tam kontakty," míní Tomio Okamura z Asociace českých cestovních kanceláří a agentur. Kromě Tunisanů v českém cestovním ruchu působí také několik Řeků, dříve i Turci. Ale ti příliš úspěšní nebyli a řada z nich zkrachovala.

Příliš mnoho hráčů
Vztahy mezi českými a česko-tuniskými cestovkami nevypadají na první pohled napjatě. Ale jen podle oficiálních vyjádření. Ředitelé cestovek většinou na adresu konkurence z "druhého" tábora nemluví mimo zápis příliš nadšeně.

"S některými spolupracujeme. Ale slyšel jsem, že tu určitý blok je, zejména kvůli jejich cenové politice. Také si nedokážu představit, že bych z Čech přišel do Tuniska a stal se tam největší cestovkou. Svědčí to o tom, že náš trh je velmi otevřený," míní Jiří Šimáně, kterému přes skupinu Unimex Group patří Čedok.

O třicet miliard, které obyvatelé Česka za vysněnou dovolenou zaplatili, se na malém českém trhu přetahuje zhruba 750 cestovek, což je abnormálně vysoké číslo.
V mnohem lidnatějším sousedním Německu operuje méně cestovek než na našem desetimilionovém trhu. Jejich počet již několik let klesá a odpadávají především menší agentury.

Velké cestovky hlásí růst
V příštím roce klienti za sluncem neodjedou s cestovkami I’m Travelling, Detour a naposledy vyhlásila úpadek Macdino Travel. Některé cestovky nečekají na krach a raději svou činnost dobrovolně ukončí po uzavření hubené sezony.

"Poptávka se postupně koncentruje mezi deset touroperátorů," říká marketingový ředitel Čedoku Tomáš Brejcha. "Divím se, že některé cestovky ještě existují. U některých jsme viděli jejich čísla a nechápu, jak ještě mohou fungovat, když byly k zániku odsouzeny před šesti sedmi lety," podotkl i Jiří Šimáně.

Velké cestovky letos hlásí další růst, většinou mezi pěti a patnácti procenty. Klienty hlavně přetahují těm menším cestovním kancelářím, ale loví i nové díky růstu trhu.
Řada lidí jezdí také na dovolenou víckrát v roce. Loni si lidé koupili přes dva miliony zájezdů. "Jsme chudý, ale slušně se rozvíjející trh," míní šéf CK Alexandria Alexandr Pavlov.

Tajnosti cestovkářů
Český trh s dovolenými je jeden z nejtajemnějších a při dotazech na počty klientů, tržby či zisk se jindy hovorní majitelé cestovek často proměňují v hrad v Karpatech.

Z deseti největších cestovek většina dosud nezveřejnila výsledky svého hospodaření za rok 2006 v obchodním rejstříku, i když to po nich vyžaduje zákon. Výjimkou jsou Blue Style, Čedok a Canaria Travel.

Zástupci cestovek se shodují na jednom – na trhu se zájezdy panuje velmi ostrá konkurence, která tlačí jejich marže dolů.

Výsledky největších hráčů ukazují, že všechny velké CK se pohybují v černých číslech a jejich marže činí od jednoho do čtyř procent tržeb. Také kvůli konkurenci se touroperátoři zatím nedovedou dohodnout na vzniku jednotného rezervačního systému, který funguje třeba v Německu.

Za taxi víc než za letenku
Zatím na trhu běží jen systém Albatros GRS, v kterém se sdružilo několik menších českých CK. Společnou řeč většina cestovek najde v boji proti zavedení povinnosti uvádět plné ceny a vysvětlování, proč nelze klientům sdělit konečnou cenu za jejich zájezd.

Na obzoru vyrůstá cestovkám mnohem nebezpečnější konkurence než ta zahraniční. S narůstající jazykovou znalostí a používáním internetu vyjíždí řada převážně mladších lidí do zahraničí, aniž by jejich cestu někdo organizoval.

Cestovky věří, že tento souboj přežijí. "Máme lepší ceny v hotelích. Pokud pojedete sami, může se také stát, že za taxi zaplatíte více než za letenku," říká šéf Thomas Cook pro kontinentální Evropu Petr Fankenhauser.

Chcete vědět více?

Orientujete se v domácím trhu cestovních agentur? Dnešní MF DNES nabízí velký materiál o kancelářích a navíc rozsáhlý rozhovor s majitelem Čedoku.


Autor:

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

27. března 2024  17:29

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

25. března 2024  11:54

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Seznam zakázaných kotlů. Co vám od září hrozí, když v nich budete dál topit

23. března 2024

Premium Češi stále provozují nejméně 150 tisíc starých neekologických kotlů na tuhá paliva 1. a 2. emisní...

Loď v Baltimoru měla potíže už dřív, most si o nehodu říkal, soudí odborníci

27. března 2024  11:17

Bezprostředně po úterní nehodě lodi v americkém Baltimoru vedení společnosti, která loď provozuje,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Průlomový lék na hubnutí dráždí cenou. Kúru za tisíce lze vyrobit za pět dolarů

29. března 2024

Lék Ozempic od společnosti Novo Nordisk je jedním z hitů posledních měsíců. Ukázalo se totiž, že...

Deset tisíc eur za kabelku Chanel. Ikona luxusu se o zákazníky neobává

29. března 2024

Ačkoli velká část zákazníků po celé Evropě pod vlivem inflace omezila nákupy některých...

Z Prahy do Bulharska a Rumunska z druhého terminálu. Země vstupují do Schengenu

29. března 2024  8:56

Od neděle 31. března se bude do Bulharska a Rumunska létat z druhého terminálu pražského Letiště...

Obchody: Předpověď na Velikonoce láká ke grilování, stouply i nákupy zmrzliny

29. března 2024  8:35

Příznivá předpověď počasí na Velikonoce zvedá poptávku po surovinách na grilování, jako jsou...

Průlomový lék na hubnutí dráždí cenou. Kúru za tisíce lze vyrobit za pět dolarů

29. března 2024

Lék Ozempic od společnosti Novo Nordisk je jedním z hitů posledních měsíců. Ukázalo se totiž, že...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...