Cyklistická helma nepatří jen na hlavní silnice, jak by se mohlo zdát ze zákona

Parlament minulý týden schválil nový zákon o provozu na pozemních komunikacích. Podle něj budou muset cyklisté povinně nosit helmy na silnicích první třídy. Z Prahy to jsou například výpadovky na Karlovy Vary či Kolín, z Brna na Hodonín a z Ostravy na Příbor nebo Fulnek. Paragraf zákona ovšem zvyšuje bezpečnost cyklistů jen nepatrně. Nejvíce těžkých a smrtelných úrazů se totiž každoročně stává na silnicích třetí třídy. "Paradoxně nejméně jsou ze statistického hlediska ohroženy na silnicích děti," řekl před dvěma lety v souvislosti s testem cyklistických helem, které organizovala a platila redakce MF DNES, Jaroslav Hořín z Vládního výboru pro bezpečnost silničního provozu BESIP. "Nejvíce mrtvých je každoročně mezi dospělými. Většina tragédií se odehraje na obyčejných okreskách večer a v noci," upřesňuje Hořín. "Mnoho přejetých lidí bylo buď opilých, nebo je řidiči prostě neviděli, protože na kolech nesvítila světla a ani cyklisté neměli na bicyklu nebo na oblečení připevněné odrazky či blikačky." Helmy je sice dobré nasadit na hlavu kdekoliv, ale nejvíce se osvědčují při ježdění dětí v okolí bydliště či v terénu. "Vnuk spadl z malého kola na obrubník tak nešťastně, že si vzadu prorazil lebku a na místě zemřel," vzpomíná na tři roky starou tragédii babička, která z ohledu na stále trvající dceřin smutek nechce uvádět své jméno v novinách. "Malému Marcelovi bylo osm let." Bez helmy není bezpečné dítě ani v obyčejné sedačce na kolo. "Strčil nohu do drátů a v tu chvíli ho to vytáhlo ze sedačky. Nejdříve letěl po hlavě on, potom jsem řídítka přeletěla já a nakonec na nás dopadl bicykl," říká o dva roky staré nehodě matka tehdy dvouletého Tomáše z Prahy. Havárie naštěstí skončila jen natlučenou hlavou, odřeninami na obličeji a dvoudenním pobytem v nemocnici. Dospělí si obvykle nejvíce ublíží na horských kolech v terénu. Příležitostný cyklista Jaroslav Pásek se na podzim pokoušel sjet po kamenité stezce od hradu Bezděz do údolí. Protože se mu smeklo na listí přední kolo, přepadl přes ně a dopadl spánkem na kámen ukrytý pod listím. Měl štěstí, a tak lehce zakrvácený a s otřesem mozku dojel s pomocí kamarádů domů. Stačilo málo a zůstal ležet na cestě s proraženou lebkou. Podle redakčních testů MF DNES v minulých letech i podle testů, které pravidelně pořádají spotřebitelská sdružení po celé Evropě i Americe, se ukazuje, že kvalita prodávaných cyklistických helem pro děti i dospělé je u všech modelů dostatečná. Liší se tedy v podstatě jen váhou, větráním a designem. "Ten však hraje stejně důležitou roli jako pohodlí," uvedl během jednoho testu vedoucí úseku sportovních potřeb Strojírenského zkušebního ústavu v Jablonci nad Nisou Aleš Pleskot. "Pokud se dětem helma nebude líbit, budou ji v nepozorovaných chvílích odkládat a mohou přijít k úrazu." Podle výsledků testů dávají děvčata přednost barvě (růžová, světle modrá, drobné obrázky), kdežto chlapci dbají spíše na tvar (pokud možno závodní, se štítkem nebo plexis klem před očima). "V zahraničí je absolutně povinná přilba na kole snad jen v Austrálii," tvrdí redaktor časopisu Cykloturistika Ivan Vančata. "Přesto ani v Anglii, Rakousku či Španělsku cyklistu bez přilby téměř nepotkáte." "U nás ve Švédsku jezdí s helmou na hlavě snad každý druhý cyklista," říká manažerka velké stockholmské firmy Mileva Lundgren. "V Kalifornii děti s helmou jezdit musí a mladí lidé jsou na helmu tak zvyklí, že si ji berou automaticky," dodává Miroslava Sieber, která je v Americe usazená již několik desítek let.