Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Na tuzemské koleje míří starší belgické lokomotivy

  10:00aktualizováno  10:00
Na české železnici budou letos k vidění poprvé v provozu zhruba třicet let staré lokomotivy, které jezdily hlavně v Belgii. Společnost CZ Loko začala s jejich modernizací a chce s nimi oslovit hlavně soukromé nákladní dopravce.

Lokomotivy Class 12 jsou původem z Belgie, CZ Loko je v Přerově modernizuje pro provoz v Česku. | foto: CZ Loko

Dvanáct lokomotiv, které patřily původně belgickému státnímu dopravci SNCB, je už v Česku a začala jejich kompletní proměna. „Zůstane v podstatě jen část pojezdu, vše ostatní bude nové,“ říká předseda představenstva CZ Loko Josef Bárta.

Dvojsystémové elektrické lokomotivy jsou prvními hnacími vozidly západní provenience, které se do Česka dovezly ke kompletní modernizaci. Pokud bude o stroje zájem, CZ Loko zvažuje přivézt ještě desítky dalších strojů z Belgie.

Fotogalerie

Firma s nimi míří především na menší soukromé nákladní dopravce, kteří v Česku rychle rostou, ale narážejí na nedostatek lokomotiv. Nové jsou pro ně příliš drahé a použitých je na trhu nedostatek. České dráhy a ČD Cargo se k prodeji řady nepotřebných lokomotiv příliš nemají. Většinou jej podmiňují tím, že lokomotivy nesmí jezdit po české železnici, aby nepomáhaly konkurentům.

Modernizovaná lokomotiva, která bude mít stejně jako v Belgii označení Class 12, už je zkompletována. Poprvé ji chce ukázat CZ Loko během dubna v rámci statických zkoušek. Pro firmu jde o součást její dlouhodobé strategie být výrobcem lokomotiv, který umí opravovat a ne opravcem, který občas vyrábí.

„A k tomu zásadní modernizace českých i zahraničních lokomotiv a vývoj nových patří,“ říká Josef Gulyás, který od dubna přebírá post generálního ředitele CZ Loko.

Podle Bárty bude modernizovaná lokomotiva svými parametry srovnatelná s novějšími, i když bude mít například oproti Siemensu Vectron o polovinu nižší výkon, tedy tři 3 MW. To ale pro lehčí nákladní vlaky bohatě stačí. Maximální rychlost pro nákladní vlaky bude 120 km/h.

Bez problémů by ji měli dopravci použít i pro provoz v Polsku, Slovensku či Maďarsku. „Měla by mít povolení i pro cestu k přístavům v Jaderském moři,“ dodal Bárta. Firma už má několik zájemců o nové lokomotivy, jejich jména zatím nechce zveřejnit. Plusem pro dopravce bude cena, zhruba o třetinu nižší než u nového stroje.

Podobnou cestou šlo už v minulosti ČD Cargo, které si v Pars nova nechalo přestavět své lokomotivy Škoda přezdívané Peršing na dvousystémové lokomotivy. Firma je využívá pro přepravu na Slovensko či do Maďarska.

Autor:



Nejčtenější

Už je jen otázkou, kdy realitní bublina v Česku praskne, říká odborník

(ilustrační snímek)

Česká republika čelí realitní bublině a otázkou není, zda praskne, ale kdy praskne. Na odborné konferenci to ve čtvrtek...

Miliardářem přes noc. Rostoucí bitcoin poslal Australana mezi superbohaté

James Gilbert

Z kryptoměnového šílenství vzešel další miliardář. Je jím Australan James Gilbert. Prezident společnosti Crypto, jejíž...



Exploze v Rakousku odřízla tři země od plynu. V Itálii je stav nouze

Výbuch poblíž Baumgarten an der March v Rakousku.

Exploze plynového terminálu na východě Rakouska u slovenských hranic přerušila dodávky plynu do Itálie, Slovinska a...

Byty v panelácích zdražily o 50 procent, nedosáhne na ně ani střední třída

Panelový dům na sídlišti Broumovská.

Panelové byty jsou nejdostupnějším typem bydlení v Česku. V posledních letech však podražily tak, že na ně často...

Bernard provokuje další reklamou. Vyjadřuje nesouhlas s kampaní #MeToo

Kontroverzní reklama pivovaru Bernard.

Pivovar Bernard pobouřil další provokativní reklamou. Tentokrát se v ní naváží do kampaně #MeToo. Ta spojuje ženy z...



Další z rubriky

Travel Service vyrazil na nákupy. Pořídí o devět boeingů víc, celkem 39

Letadlo Boeing 737 MAX v nátěru pro Travel Service. Tuzemský dopravce jich má...

Letecká společnost Travel Service pořídí o devět nových letadel Boeing 737 MAX více, než plánovala. Původně chtěla...

Exnáměstek ČD „zlatý padák“ nedostane. Je proti dobrým mravům, rozhodl soud

České dráhy mají novou lokomotivu Vectron

Bývalý personální náměstek Českých drah Milan Ruttner nemá nárok na odstupné ve výši 8,7 milionu korun, rozhodl ve...

Za 200 Kč až půl milionu. Bankovka se může zhodnotit o 250 tisíc procent

Na pohled běžná dvoustovka. Jenže na ochranném pásku stojí Republique du Zaire.

Ten muž může velmi zbohatnout. Mnoho se o něm neví, jen to, že si v roce 1993 převzal od účetní na malém městě v...



Najdete na iDNES.cz