Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Na tuzemské koleje míří starší belgické lokomotivy

  10:00aktualizováno  10:00
Na české železnici budou letos k vidění poprvé v provozu zhruba třicet let staré lokomotivy, které jezdily hlavně v Belgii. Společnost CZ Loko začala s jejich modernizací a chce s nimi oslovit hlavně soukromé nákladní dopravce.

Lokomotivy Class 12 jsou původem z Belgie, CZ Loko je v Přerově modernizuje pro provoz v Česku. | foto: CZ Loko

Dvanáct lokomotiv, které patřily původně belgickému státnímu dopravci SNCB, je už v Česku a začala jejich kompletní proměna. „Zůstane v podstatě jen část pojezdu, vše ostatní bude nové,“ říká předseda představenstva CZ Loko Josef Bárta.

Dvojsystémové elektrické lokomotivy jsou prvními hnacími vozidly západní provenience, které se do Česka dovezly ke kompletní modernizaci. Pokud bude o stroje zájem, CZ Loko zvažuje přivézt ještě desítky dalších strojů z Belgie.

Fotogalerie

Firma s nimi míří především na menší soukromé nákladní dopravce, kteří v Česku rychle rostou, ale narážejí na nedostatek lokomotiv. Nové jsou pro ně příliš drahé a použitých je na trhu nedostatek. České dráhy a ČD Cargo se k prodeji řady nepotřebných lokomotiv příliš nemají. Většinou jej podmiňují tím, že lokomotivy nesmí jezdit po české železnici, aby nepomáhaly konkurentům.

Modernizovaná lokomotiva, která bude mít stejně jako v Belgii označení Class 12, už je zkompletována. Poprvé ji chce ukázat CZ Loko během dubna v rámci statických zkoušek. Pro firmu jde o součást její dlouhodobé strategie být výrobcem lokomotiv, který umí opravovat a ne opravcem, který občas vyrábí.

„A k tomu zásadní modernizace českých i zahraničních lokomotiv a vývoj nových patří,“ říká Josef Gulyás, který od dubna přebírá post generálního ředitele CZ Loko.

Podle Bárty bude modernizovaná lokomotiva svými parametry srovnatelná s novějšími, i když bude mít například oproti Siemensu Vectron o polovinu nižší výkon, tedy tři 3 MW. To ale pro lehčí nákladní vlaky bohatě stačí. Maximální rychlost pro nákladní vlaky bude 120 km/h.

Bez problémů by ji měli dopravci použít i pro provoz v Polsku, Slovensku či Maďarsku. „Měla by mít povolení i pro cestu k přístavům v Jaderském moři,“ dodal Bárta. Firma už má několik zájemců o nové lokomotivy, jejich jména zatím nechce zveřejnit. Plusem pro dopravce bude cena, zhruba o třetinu nižší než u nového stroje.

Podobnou cestou šlo už v minulosti ČD Cargo, které si v Pars nova nechalo přestavět své lokomotivy Škoda přezdívané Peršing na dvousystémové lokomotivy. Firma je využívá pro přepravu na Slovensko či do Maďarska.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

RegioJet letos rozšířil flotilu o nové autobusy Scania Irizar i8
Konec výmluv na „vyšší moc“. RegioJet dá slevu, i když zpoždění nezavinil

Dopravce RegioJet zavádí od 15. září na všech svých autobusových i vlakových spojích takzvanou garanci včasného příjezdu do výstupní stanice. Cestujícím pošle...  celý článek

Bourání severního železničního mostu na hlavním nádraží v Plzni. (18. dubna...
Největší železniční tendr padá. Zakázku za 3,5 miliardy zrušil ÚOHS

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil výsledek tendru na modernizaci železničního uzlu v Praze za 3,5 miliardy korun. Správa železniční dopravní cesty...  celý článek

Orlická přehrada. Únor 2016.
Lodí z Prahy do Budějovic za sedm miliard. České toky čeká modernizace

Upravené mosty, dvě lodní zdvihadla, nové plavební komory. Za splavnost Vltavy od Mělníka přes Prahu až do centra Českých Budějovic zaplatí stát v...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.