Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Na tuzemské koleje míří starší belgické lokomotivy

  10:00aktualizováno  10:00
Na české železnici budou letos k vidění poprvé v provozu zhruba třicet let staré lokomotivy, které jezdily hlavně v Belgii. Společnost CZ Loko začala s jejich modernizací a chce s nimi oslovit hlavně soukromé nákladní dopravce.

Lokomotivy Class 12 jsou původem z Belgie, CZ Loko je v Přerově modernizuje pro provoz v Česku. | foto: CZ Loko

Dvanáct lokomotiv, které patřily původně belgickému státnímu dopravci SNCB, je už v Česku a začala jejich kompletní proměna. „Zůstane v podstatě jen část pojezdu, vše ostatní bude nové,“ říká předseda představenstva CZ Loko Josef Bárta.

Dvojsystémové elektrické lokomotivy jsou prvními hnacími vozidly západní provenience, které se do Česka dovezly ke kompletní modernizaci. Pokud bude o stroje zájem, CZ Loko zvažuje přivézt ještě desítky dalších strojů z Belgie.

Fotogalerie

Firma s nimi míří především na menší soukromé nákladní dopravce, kteří v Česku rychle rostou, ale narážejí na nedostatek lokomotiv. Nové jsou pro ně příliš drahé a použitých je na trhu nedostatek. České dráhy a ČD Cargo se k prodeji řady nepotřebných lokomotiv příliš nemají. Většinou jej podmiňují tím, že lokomotivy nesmí jezdit po české železnici, aby nepomáhaly konkurentům.

Modernizovaná lokomotiva, která bude mít stejně jako v Belgii označení Class 12, už je zkompletována. Poprvé ji chce ukázat CZ Loko během dubna v rámci statických zkoušek. Pro firmu jde o součást její dlouhodobé strategie být výrobcem lokomotiv, který umí opravovat a ne opravcem, který občas vyrábí.

„A k tomu zásadní modernizace českých i zahraničních lokomotiv a vývoj nových patří,“ říká Josef Gulyás, který od dubna přebírá post generálního ředitele CZ Loko.

Podle Bárty bude modernizovaná lokomotiva svými parametry srovnatelná s novějšími, i když bude mít například oproti Siemensu Vectron o polovinu nižší výkon, tedy tři 3 MW. To ale pro lehčí nákladní vlaky bohatě stačí. Maximální rychlost pro nákladní vlaky bude 120 km/h.

Bez problémů by ji měli dopravci použít i pro provoz v Polsku, Slovensku či Maďarsku. „Měla by mít povolení i pro cestu k přístavům v Jaderském moři,“ dodal Bárta. Firma už má několik zájemců o nové lokomotivy, jejich jména zatím nechce zveřejnit. Plusem pro dopravce bude cena, zhruba o třetinu nižší než u nového stroje.

Podobnou cestou šlo už v minulosti ČD Cargo, které si v Pars nova nechalo přestavět své lokomotivy Škoda přezdívané Peršing na dvousystémové lokomotivy. Firma je využívá pro přepravu na Slovensko či do Maďarska.

Autor:



Nejčtenější

Soud dal řidiči německý plat, čeští dopravci se bojí růstu počtu žalob

Šofér kamionu Jiří Gabrhel

První český řidič kamionu vyhrál soud o to, že mu česká firma za řízení v Německu platila méně, než kolik je tamní...

Mrakodrap bohatých otevírá. Být Jágrovi sousedem vyjde na desítky milionů

V Tower na pražské Pankráci (stav v lednu 2017)

Byty v patrně nejdražším bytovém domě v Česku - pražském V Toweru si přebírají jejich noví majitelé. Jsou mezi nimi...



Pět tisíc dolarů na ruku a sbohem. Amazon se zbavuje lidí bez motivace

Pracovníkům ve skladu Amazon se v USA důsledně říká „associates“, tedy...

Nestandardní cestou jde americký Amazon při propouštění zaměstnanců bez motivace. Svému personálu předložil „nabídku“,...

Česko je odkladiště vraků. Lidé kvalitu neřeší, říká šéfka AAA Auto

Generální ředitelka AAA Auto Karolína Topolová

Jedinou silou, která donutí Čechy výrazně omladit vozový park, je změna legislativy. Bez omezení dovozu aut starších...

Nejmladší český miliardář začal ve skladu. Dnes ovládá zbrojařské impérium

Majitel Czechoslovak Group Michal Strnad.

Pětadvacetiletý Michal Strnad se po převodu stoprocentního podílu zbrojařsko-průmyslového holdingu Czechoslovak Group...

Další z rubriky

Návrh na pozastavení čtyřmiliardové zakázky SŽDC neprošel

Vlak (ilustrační foto)

Čtyřmiliardový tendr Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), který napadla společnost Strabag, bude pokračovat. Úřad...

Už nejezdíme pozdě, říká šéf zelených autobusů Flixbus

Šéf českého a slovenského Flixbusu chce ze značky udělat číslo jedna na...

Zelené autobusy německé společnosti Flixbus vstoupily na český trh loni v létě, předtím se s nimi mohli čeští zákazníci...

Kritici mýtného tendru u Babiše narazili. Soutěž se měnit nebude

(Ilustrační snímek)

Výběrové řízení na provoz mýtného systému bude pokračovat i po úterní schůzce jeho kritiků s premiérem Andrejem...

Najdete na iDNES.cz