Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zvrat v kauze D3 u Tábora. Stát dálnici dostaví, až pak vyřeší odškodné

  18:45aktualizováno  18:45
Stát změnil strategii v kauze dostavby D3 u Tábora ve směru na Rakousko. Ministerstvo vydá nové stavební povolení, takže se stroje po čtrnácti letech nečinnosti zřejmě opět dají do pohybu. Až poté chce stát řešit odškodné, jež přiznal soud majitelům motocentra, kteří chtějí ke své nemovitosti mít z dálnice sjezd.

Bratři Petr (vlevo) a Pavel Bratránkovi bojují o záchranu své prodejny motocyklů a servisu u rozestavěné dálnice D3 v Táboře. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Bratři Petr a Pavel Bratránkové z Tábora se už roky soudí se státem, že přestavba obchvatu u druhého největšího jihočeského města na dálnici D3 odřízla jejich firmu od jediné přístupové cesty.

Ředitelství silnic a dálnic kvůli tomu přišlo v minulosti o stavební povolení na dostavbu úseku dálnice a veškeré práce na zhruba dvou a půl kilometrech muselo zastavit. Šoféry jedoucí od Prahy na jih Čech tak u Tábora brzdí roky zúžení do jednoho pruhu.

Fotogalerie

Soudy jednoznačně řekly, že Ředitelství silnic a dálnic se musí snažit najít řešení, jak vybudovat k nemovitostem nový příjezd, a když se to nepodaří, majitele odškodnit. Termín, dokdy silničáři hledali cestu, kudy k budovám vybudovat nový příjezd, vypršel minulý týden. K dohodě s majiteli nedošlo a ŘSD teď oznámilo, že se vydává opačnou cestou - chce dostavět dálnici a soudy pak nechat rozhodnout, na jak vysoké odškodné mají podnikatelé nárok.

„Vyčerpali jsme všechny možnosti. Vybudovat jiný příjezd k nemovitostem je nereálné, buď jsou proti majitelé motocentra, stavební úřad, nebo město Tábor. Nabízeli jsme i finance za odkup, ale také bez domluvy. Nejsme žádní hokynáři, abychom tady licitovali o výši odškodnění, proto požádáme ministerstvo dopravy o vydání stavebního povolení, během několika měsíců dálnici dostavíme a soud ať pak rozhodne o výši odškodného. Není potřeba, aby motoristická veřejnost roky čekala na výsledky soudů, když variantu domluvy s majiteli jsme už vyčerpali,“ prohlásil v pondělí mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

„Podáme žalobu, aby stát odstranil černou stavbu“

Ministerstvo dopravy obdrželo kompletní žádost o obnovení stavebního povolení, ve čtvrtek pak poslední podklady od silničářů. „Stát musí určitě majitele odškodnit a dálnici dodělat. Stavební úřad na ministerstvu dopravy je v současnosti již připraven a brzy na základě podané žádosti ŘSD obnoví stavební řízení, aby mohl být úsek dostavěn,“ uvedl pro MF DNES ministr dopravy Daniel Ťok. Dálnice u Tábora by mohla být dodělána už za několik měsíců.

Ředitelství věří, že soud stavbu dálnice nezastaví předběžným opatřením do doby, než dojde k definitivnímu vyřešení sporu. Silničáři argumentují tím, že podmínky soudů ze všech rozsudků splnili. Tedy snažili se s majiteli domluvit na novém příjezdu, a když to nevyšlo, čekají teď na určení výše odškodnění.

Stavět se bude moci i na vašem, i když se ještě soudíte o výši náhrady

Podnikatelé Bratránkovi, kteří postavili u obchvatu motocentrum, čerpací stanici plynu a pneuservis, spor však vzdát nechtějí a chystají protiútok. Budovy mají řádně zkolaudované a po státu tak chtějí, aby jim zajistil příjezdovou komunikaci, stejně jako ji měli v minulosti z obchvatu města.

O obnovení stavby dálnice bez sjezdu k jejich budovám nechtějí ani slyšet. „Podáme žalobu, aby stát odstranil černou stavbu a uvedl silnici do původního stavu. Nechceme debatovat o tom, jestli prodáme motocentrum státu za deset, dvacet nebo čtyřicet milionů korun, chceme mít jen příjezd, jako jsme měli z obchvatu,“ uvedl v pondělí Pavel Bratránek.

Celá kauza vznikla kvůli chybám úřadů. Táborský stavební úřad totiž motocentrum v roce 2000 zkolaudoval jako stavbu trvalou, namísto dočasné, která by se vznikem dálnice zanikla. Vedoucí stavebního úřadu v Táboře Jitka Doležalová už dříve uznala, že stavba nikdy neměla být trvalá. „Na pozemky bylo pouze právo dočasného sjezdu na komunikaci. Při povolování stavby motocentra si toho však stavební úřad ani katastr nemovitostí ani další instituce nevšimly,“ uvedla.



Nejčtenější

PŘEHLEDNĚ: Jakou hypotéku nově získá žadatel s platem 23 tisíc čistého?

Ilustrační snímek

Strážci ekonomiky znovu šlápli na brzdu, pokud jde o hypoteční úvěry. Od října banky výrazněji zohlední příjmy žadatele...

Jak jedí chudé rodiny? Před výplatou o chlebu, po ní pizza a ovoce

Krajíce natřete hořčicí a domácí majonézou, navrch rozdrobte čedar.

Na jídlo a potřeby pro chudé může Česko čerpat 700 milionů korun z Fondu evropské pomoci nejchudším osobám. Většina...



„Levná“ pracovní síla není levná. Rumuni v Česku vydělávají víc než Češi

Ilustrační snímek

Občané Rumunska, kteří pracují v České republice, mají vyšší průměrnou mzdu než zaměstnanci s českým občanstvím. V...

Návrh rozpočtu EU je pro Česko naprosto nepřijatelný, tvrdí Babiš

Premiér Andrej Babiš (4.6.2018)

Návrh rozpočtu Evropské unie na příští programovací období je pro českou vládu podle premiéra Andreje Babiše (ANO)...

Malí podnikatelé nebudou muset evidovat online. Nová koalice bránila EET

Ilustrační snímek

Podnikatelé, u nichž hotovostní platby nepřevýší 200 tisíc korun, by podle vlády nemuseli být připojeni k internetu a...

Další z rubriky

Skútrem až na zámek. Rozvoj turismu má podpořit splavnění dalších úseků řek

Na dodržování předpisů na vodě a alkohol u vůdců plavidel dohlížejí smíšené...

Ministerstvo dopravy plánuje pustit motorové lodě do ústí Cidliny, Chrudimky a prodloužit povolenou plavbu až k mostu v...

Sama řídí. Ale kdo za ně platí? Autonomní vozidla budou pro pojišťovny výzvou

Ford testuje reakce okolí na auto bez řidiče.

Příchod samořiditelných aut s sebou nepřináší jen etické otázky, zda má systém raději riskovat život posádky, nebo...

Přesně před padesáti lety se otevřelo nové ruzyňské letiště

Terminál 1 pražského letiště Ruzyně v roce 1968.

Terminál 1, ze kterého jsou nyní odbavovány lety do zemí mimo Schengenský prostor, je nejstarší částí nového ruzyňského...

Najdete na iDNES.cz