Zvrat v kauze D3 u Tábora. Stát dálnici dostaví, až pak vyřeší odškodné

  18:45aktualizováno  18:45
Stát změnil strategii v kauze dostavby D3 u Tábora ve směru na Rakousko. Ministerstvo vydá nové stavební povolení, takže se stroje po čtrnácti letech nečinnosti zřejmě opět dají do pohybu. Až poté chce stát řešit odškodné, jež přiznal soud majitelům motocentra, kteří chtějí ke své nemovitosti mít z dálnice sjezd.

Bratři Petr (vlevo) a Pavel Bratránkovi bojují o záchranu své prodejny motocyklů a servisu u rozestavěné dálnice D3 v Táboře. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Bratři Petr a Pavel Bratránkové z Tábora se už roky soudí se státem, že přestavba obchvatu u druhého největšího jihočeského města na dálnici D3 odřízla jejich firmu od jediné přístupové cesty.

Ředitelství silnic a dálnic kvůli tomu přišlo v minulosti o stavební povolení na dostavbu úseku dálnice a veškeré práce na zhruba dvou a půl kilometrech muselo zastavit. Šoféry jedoucí od Prahy na jih Čech tak u Tábora brzdí roky zúžení do jednoho pruhu.

Fotogalerie

Soudy jednoznačně řekly, že Ředitelství silnic a dálnic se musí snažit najít řešení, jak vybudovat k nemovitostem nový příjezd, a když se to nepodaří, majitele odškodnit. Termín, dokdy silničáři hledali cestu, kudy k budovám vybudovat nový příjezd, vypršel minulý týden. K dohodě s majiteli nedošlo a ŘSD teď oznámilo, že se vydává opačnou cestou - chce dostavět dálnici a soudy pak nechat rozhodnout, na jak vysoké odškodné mají podnikatelé nárok.

„Vyčerpali jsme všechny možnosti. Vybudovat jiný příjezd k nemovitostem je nereálné, buď jsou proti majitelé motocentra, stavební úřad, nebo město Tábor. Nabízeli jsme i finance za odkup, ale také bez domluvy. Nejsme žádní hokynáři, abychom tady licitovali o výši odškodnění, proto požádáme ministerstvo dopravy o vydání stavebního povolení, během několika měsíců dálnici dostavíme a soud ať pak rozhodne o výši odškodného. Není potřeba, aby motoristická veřejnost roky čekala na výsledky soudů, když variantu domluvy s majiteli jsme už vyčerpali,“ prohlásil v pondělí mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

„Podáme žalobu, aby stát odstranil černou stavbu“

Ministerstvo dopravy obdrželo kompletní žádost o obnovení stavebního povolení, ve čtvrtek pak poslední podklady od silničářů. „Stát musí určitě majitele odškodnit a dálnici dodělat. Stavební úřad na ministerstvu dopravy je v současnosti již připraven a brzy na základě podané žádosti ŘSD obnoví stavební řízení, aby mohl být úsek dostavěn,“ uvedl pro MF DNES ministr dopravy Daniel Ťok. Dálnice u Tábora by mohla být dodělána už za několik měsíců.

Ředitelství věří, že soud stavbu dálnice nezastaví předběžným opatřením do doby, než dojde k definitivnímu vyřešení sporu. Silničáři argumentují tím, že podmínky soudů ze všech rozsudků splnili. Tedy snažili se s majiteli domluvit na novém příjezdu, a když to nevyšlo, čekají teď na určení výše odškodnění.

Stavět se bude moci i na vašem, i když se ještě soudíte o výši náhrady

Podnikatelé Bratránkovi, kteří postavili u obchvatu motocentrum, čerpací stanici plynu a pneuservis, spor však vzdát nechtějí a chystají protiútok. Budovy mají řádně zkolaudované a po státu tak chtějí, aby jim zajistil příjezdovou komunikaci, stejně jako ji měli v minulosti z obchvatu města.

O obnovení stavby dálnice bez sjezdu k jejich budovám nechtějí ani slyšet. „Podáme žalobu, aby stát odstranil černou stavbu a uvedl silnici do původního stavu. Nechceme debatovat o tom, jestli prodáme motocentrum státu za deset, dvacet nebo čtyřicet milionů korun, chceme mít jen příjezd, jako jsme měli z obchvatu,“ uvedl v pondělí Pavel Bratránek.

Celá kauza vznikla kvůli chybám úřadů. Táborský stavební úřad totiž motocentrum v roce 2000 zkolaudoval jako stavbu trvalou, namísto dočasné, která by se vznikem dálnice zanikla. Vedoucí stavebního úřadu v Táboře Jitka Doležalová už dříve uznala, že stavba nikdy neměla být trvalá. „Na pozemky bylo pouze právo dočasného sjezdu na komunikaci. Při povolování stavby motocentra si toho však stavební úřad ani katastr nemovitostí ani další instituce nevšimly,“ uvedla.



Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Banku s „hodným bankéřem“ spolkne Moneta. Přejmenuje se na Air Bank

Air Bank už dlouho láká nové klienty úspěšnou televizní kampaní se zlým a...

Obchod za dvacet miliard výrazně změní rozložení sil v českém bankovnictví. Po spojení Monety, Air Bank a části Home...



Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Další z rubriky

Pryč s mýtem na silnicích první třídy. Ťok chce vyjít vstříc krajům i obcím

Ministr dopravy Dan Ťok

Mýto na většině silnic první třídy bude nejspíš bez poplatku, tedy s nulovou sazbou. Ministerstvo dopravy tím chce...

Karlín a u Kříže. V Praze nejspíš vzniknou nové zastávky vlaku

Vizualizace železniční zastávky Karlín

Dvě další zastávky mohou v nejbližších letech usnadnit cestujícím přestup z pražské městské dopravy na příměstskou...

Cesta vlakem se zkrátí, stát zrychlí některé klíčové tratě

Výstavba koridoru Rokycany - Plzeň.

Denní dojíždění vlakem za prací do Prahy z Pardubic je stále běžnější. Ceny bytů jsou v Pardubicích dvakrát nižší,...



Najdete na iDNES.cz