Daewoo v Česku má problémy

Silný pokles prodeje a protestující zaměstnanci ve společném podniku na výrobu nákladních automobilů - takové jsou zatím odrazy krize jihokorejské automobilky Daewoo v České republice. Během listopadu prodala automobilka na místním trhu jen 161 osobních vozů, což je meziročně téměř o tři čtvrtiny méně. Ještě v říjnu přitom prodala 350 vozidel. Odpoledne před budovou letňanské automobilky Daewoo Avia protestovalo několik set zaměstnanců. Požadovali stabilizaci firmy, ale přitom se snažili zabránit tomu, aby vedení postupovalo cestou propouštění pracovníků a omezení zaměstnaneckých výhod.

Odboráři míní, že pokud se představenstvu nepodaří zlepšit situaci v podniku, mělo by odstoupit. Předseda odborové organizace Miroslav Kosina uvedl, že obávané propouštění by se mělo týkat 450 lidí z celkem 1580 zaměstnanců.

Management navrhuje do kolektivní smlouvy prodloužení pracovní doby o půl hodiny, zrušení jednoho týdne dovolené a odebrání příspěvků na obědy.

Odbořáři tvrdí, že zřejmě ze strachu se nikdo z vedení neodvážil přijít mezi shromážděné zaměstnance. Domnívají se dokonce, že mítink byl sledován kamerami, jejichž záznamy budou použity proti zaměstnancům.

"Co můžeme dělat, než vyjednávat. Situace v Daewoo vůbec není jednoduchá," řekl personální ředitel automobilky Lubomír Hejzlar.

Prodej už nebude na špičce
Problémy s prodejem vozidel jsou podle Hejzlara způsobeny hlavně zmenšenými dodávkami z Koreje a také nedůvěrou trhu. Přitom ještě v prvních deseti letošních měsících bylo Daewoo šestou nejprodávanější značkou v Česku.

Nejvíc postiženou kategorií byly vozy vyšší střední třídy, naopak krize se zatím příliš nedotkla prodeje oblíbeného "lidového" vozidla Daewoo Matiz.

Odbyt nákladních vozů Daewoo Avia v listopadu firma zatím nezveřejnila. "Nějaké výrazné nebezpečí nám nehrozí, protože od skupiny Daewoo nyní neodebíráme žádné zboží," řekl nedávno Hejzlar. Ohrožena prý není ani výroba nové řady D.

Doma v Koreji je stále nepříliš jasno
Věřitelům mateřské automobilky v Jižní Koreji došla trpělivost počátkem listopadu a vyhlásili nad firmou bankrot. Došlo k uzavření největší továrny, menší omezily provoz.

V uplynulém týdnu se podařilo odborářům, hlavním věřitelům i zástupcům vedení dospět ke jednotné podobě restruktualizačního programu. Automobilka sníží počet zaměstnanců o tři a půl tisíce a prodá nepotřebná aktiva za 900 miliard wonů.

Na oplátku získá více než šest set milionů dolarů na podpůrný program. Nadále se snaží najít silného partnera, který by byl schopen krachující podnik převzít a proniknout tak na jihokorejský trh.

Jako vhodní kandidáti se jeví americký General Motors a italský Fiat, se kterými se nyní jedná. V případě, že by GM nechtěl koupit veškerá aktiva společnosti, uvažuje její vedení prodeji zahraničních aktivit konkurenční domácí automobilce Hyundai.

"Pokud General Motors nebude chtít některé naše továrny v zahraničí, můžeme začít jednat i s dalšími společnostmi, včetně Hyundai Motor," řekl šéf jihokorejské automobilky Lee Jong-dae. Hyundai ale zatím oficiálně žádnou nabídku neobdržela.

Daewoo nyní uvažuje o tom, že ve dvou svých závodech plně obnoví výrobu. "Korea Delphi slíbila, že od dnešního odpoledne začne opět dodávat, takže závody budou moci začít vyrábět od pátku," řekl mluvčí Daewoo Lee Chang-won.

Několik set pracovníků se sešlo před hlavní budovou Daewoo Avia v pražských Letňanech, aby protestovali proti stabilizaci firmy cestou propouštění zaměstnanců.

Několik set pracovníků se sešlo před hlavní budovou Daewoo Avia v pražských Letňanech, aby protestovali proti stabilizaci firmy cestou propouštění zaměstnanců.

Několik set pracovníků se sešlo před hlavní budovou Daewoo Avia v pražských Letňanech, aby protestovali proti stabilizaci firmy cestou propouštění zaměstnanců.

Několik set pracovníků se sešlo před hlavní budovou Daewoo Avia v pražských Letňanech, aby protestovali proti stabilizaci firmy cestou propouštění zaměstnanců.