Generální ředitel Českých drah Dalibor Zelený.

Generální ředitel Českých drah Dalibor Zelený. | foto: Profimedia.cz

MF DNES: Odvolaný šéf drah Zelený dostal zlatý padák

  • 332
Éra zlatých padáků na drahách pokračuje. Dalibor Zelený byl ve funkci šéfa Českých drah sedm měsíců. Teď dostane dva platy jako odstupné a 250 tisíc korun měsíčně po dobu jednoho roku, aby nenastoupil ke konkurenci.

Nový generální ředitel Českých drah Daniel Kurucz v únoru na dotaz MF DNES uvedl, že jeho předchůdce dostane jen dva platy odstupného. Jenže, jak  teď zjistila MF DNES, se ukazuje, že to tak není. Dalibor Zelený, odvolaný z funkce po sedmiměsíčním působení, bude kromě dvou platů na rozloučenou celý další rok dostávat každý měsíc 250 tisíc korun, aby neodešel ke konkurenci.

Kritizované zlaté padáky na Českých drahách tedy pokračují, i když jsou už menší než v éře, kdy z Českých drah odcházel ředitel Petr Žaluda. Ten společně s dalšími manažery dostal "konkurenční doložku" na dva roky. Po tuto dobu má také od Českých drah zajištěný příjem - 500 tisíc korun měsíčně.

To, že Zelenému budou dráhy kromě dvouměsíčního odstupného vyplácet ještě další peníze, vyšlo najevo až při posledním zasedání dozorčí rady. "Byl jsem překvapen, že se České dráhy této možnosti konkurenční doložky nevzdaly," říká ministr dopravy Antonín Prachař. Konkurenční doložky ve smlouvách se mu nelíbí a odmítá je.

Vedení drah je však hájí. "Je to ochranné opatření, aby manažer nepřešel ke konkurenci," uvedl personální ředitel Ivo Veselý. "Je to zcela běžné," říká i nový generální ředitel Kurucz. Podle něj je konkurenční doložka ve smlouvě se Zeleným už od 30. července loňského roku, kdy ji údajně schválila dozorčí rada.

Bývalý předseda dozorčí rady Zdeněk Žemlička ani její člen a šéf železničních odborů Jaroslav Pejša si ovšem nevzpomínají, že by o něčem takovém hlasovali. "Ve smlouvě do konce loňského roku konkurenční doložka nebyla," tvrdí Žemlička, ale považuje ji za správnou.

MF DNES zjišťovala, zda je obava z přestupu ke konkurenci u Zeleného reálná. Zeptala se největších českých soukromých železničních dopravců, zda by o jeho služby měli zájem. Ani jedna z firem neodpověděla, že by ho zaměstnat chtěla. Zeleného reakci se nepodařilo získat, nezvedal telefon ani neodpovídal na textové zprávy.