České dálnice změní vizáž, dostanou moderní svodidla za miliardu

  2:25aktualizováno  2:25
České dálnice a rychlostní silnice čeká s velkou pravděpodobností nejrozsáhlejší výměna svodidel v historii. Ředitelství silnic a dálnic má připravené projekty výměny svodidel za 965 milionů na více než sto kilometrech dálnic a rychlostních silnic.
České dálnice dostanou nová svodidla za miliardu. Ilustrační snímek

České dálnice dostanou nová svodidla za miliardu. Ilustrační snímek | foto: Reuters

Co je důvodem výměny? Nepodaří se zřejmě vyčerpat všechny peníze z Operačního programu doprava, ze kterého se u nás staví nové dálnice. Ředitelství silnic a dálnic teď jedná o tom, že by se za ušetřené a nevyčerpané peníze vyměnila právě svodidla. Na rozdíl od řady do budoucna plánovaných staveb je totiž výměna svodidel relativně rychlá, a nehrozí tak, že by se peníze nepodařilo prostavět.

Plán zatím není schválen, jde o návrh ŘSD. Podle jeho mluvčí Martiny Vápeníkové jsou vybrány dálniční úseky, které patří do mezinárodní sítě TEN-T. "Jedná se o modernizaci stávajícího stavu, nikoliv prostou údržbu," přiblížila Vápeníková. Na seznamu pro výměnu je například téměř celý úsek dálnice D2 z Brna na Slovensko nebo podstatná část silnice R10 z Prahy do Turnova. Počítá se i s doplněním krajních svodidel na dálnici D8 na některých mostech. Výměnou mají projít hlavně středová svodidla.

Na českých dálnicích jsou zatím různé typy svodidel, normy se však postupně zpřísňují. Zakázka může být lukrativním soustem pro ocelárny: na českém trhu jsou nejčastěji svodidla z produkce ostravského ArcelorMittal nebo rakouského Voestalpine. Podle Slavomíra Vykuse z firmy Svodidla je trendem v dopravních normách instalovat taková svodidla, které zadrží při nárazu bez problémů kamion nebo autobus, aby se nedostal do protilehlého směru.

"Na většině úseků českých dálnic a rychlostních silnic ještě taková svodidla nejsou. Normy se však v poslední době dost zpřísňují," upozornil Vykus. Podle něj jsou naopak na ústupu například lanová svodidla.

Svodidla v Česku snesou srovnání s Německem

František Juráň, jeden z největších odborníků na svodidla v Česku, míní, že na tom tuzemské záchytné systémy nejsou tak špatně, jak si většina šoférů myslí. "Předpisově jsme na tom obdobně jako například Německo," podotkl Juráň. Hlavní je podle něj zlepšení úrovně zadržení ve středovém pásu. "Neměla by nastat situace, aby se vozidlo dostalo do opačného směru přes svodidla," vysvětluje Juráň.

Plán zatím nepočítá s odstraněním lanových svodidel, jež jsou na některých úsecích rychlostních silnic. I přesto, že do středních dělicích pásů jsou odborníky považována za nevhodná, třeba v Dánsku je již i zakázali a odstraňují. "Mají nízkou úroveň zadržení a velkou deformaci, takže do středních dělicích pásů v Česku nepadají v úvahu," dodal Juráň.

Autor:


Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...



Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Další z rubriky

„Zemanův vodní kanál“ se vyplatí, tvrdí studie. Vyjde nejméně na 281 miliard

Kanál Dunaj - Odra - Labe, severní větev, Poodří, DOL,

Megalomanský vodní projekt Dunaj–Odra–Labe má ekonomický smysl, tvrdí studie proveditelnosti, která se zpracovávala dva...

Matky, které si nemohou přivydělávat, tratí 180 miliard, tvrdí ekonom

práce, děti, žena, matka

Kdyby matky v Česku po roce narození dítěte pracovaly 13 hodin týdně, získaly by celkem 60 miliard a ekonomika by se...

Agrofert se znovu snaží koupit pekárny United Bakeries

Dodávky firmy Penam určené pro distribuci pečiva.

Pekárenská firma Penam z koncernu Agrofert hodlá koupit jediného akcionáře čelního českého výrobce pečiva United...



Najdete na iDNES.cz