Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stát chce zdražit dálnice a zavést elektronické známky místo papírových

  6:00aktualizováno  6:00
Jízda po českých dálnicích by měla být od roku 2019 dražší než dosud. Stát vážně zvažuje zdražení dálničních známek pro osobní auta, řeší i vyšší sazby mýtného pro nákladní auta a autobusy.

Ilustrační snímek | foto: Jan Vaca, iDNES.cz

„Řešíme s ministerstvem dopravy úpravu zákona, která by umožnila zavést elektronické dálniční známky. Při této příležitosti v rámci připomínek budeme navrhovat posunutí horní hranice ceny dálničních kuponů,“ řekl ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury Zbyněk Hořelica.

Dosud zákon státu umožňuje vybírat za dálniční známky maximálně 1 500 korun za každé auto. Poslední zdražení na maximální částku nastalo v roce 2012, od té doby se s cenou nehýbalo.

Hořelica neuvedl, na jakou výši by se měl strop pro cenu dálniční známky posunout. Jisté je, že ke zdražení dojde nejdříve od roku 2019. „Bude záležet na postoji ministerstva a nové vlády,“ řekl Hořelica.

Příjmy státu z dálničních známek neustále rostou, jen loni zaplatili řidiči za kupony 4,6 miliardy korun.

Kolik stála roční dálniční známka pro vozy do 3,5 tuny.

Kolik stála roční dálniční známka pro vozy do 3,5 tuny.

Stát chystá přechod na takzvaný videotolling, kdy by klasické papírové známky skončily a podobně jako na Slovensku či v Maďarsku by si je lidé kupovali tak, že by přes internet či na pumpě zaplatili požadovanou částku a uvedli registrační značku auta. Kamery na dálnicích by pak kontrolovaly, zda lidé zaplatili.

Odpadla by tak část z více než čtvrt miliardy korun, které ročně stát platí za tisk známek a jejich distribuci nebo za práci s jejich falzifikáty.

Výroční zpráva SFDI navíc upozorňuje na problém s výměnou některých dálničních známek, ke kterým nemělo podle pravidel dojít. „Při kontrolách bylo celkem zachyceno 64 neoprávněně realizovaných výměn dálničních kuponů emise 2016, za které byly uplatněny smluvní pokuty,“ uvádí výroční zpráva. Jde o známky, jež se mění u České pošty, například kvůli výměně čelního skla motorového vozidla.

Oproti roku 2012, kdy naposledy dálniční známky zdražily, budou mít řidiči možnost jezdit po více kilometrech dálnic. V roce 2019 by měly být dokončeny další úseky dálnice D3 nebo D11, další se mají začít stavět. Pokračovat však bude ještě například modernizace D1.

Připlatí si i kamiony

Ve hře je i zdražení sazeb mýtného pro kamiony a nákladní vozy. Nový sazebník vymýšlí projektový manažer společnosti Deloitte, který radí ministerstvu s přípravou soutěže na provozovatele mýta.

Výnosy z mýta v Česku totiž nerostou zdaleka tak rychle, jak roste provoz kamionů. Důvodem je především zvýhodnění kamionů s nejpřísnějšími emisními normami. To bylo zavedeno v době, kdy tyto vozy platily spíše za výjimku. Dnes však běžně jezdí a jiné nové kamiony než ty plnící normu Euro 6 nelze pořídit. Dopravci však za ně platí stále výrazně méně.

Státu tak ročně utíkají nejméně stovky milionů korun a i kvůli tomu se nedaří přesáhnout hranici 10 miliard korun vybraných na mýtě ročně. Podle dat společnosti Inoxive klesá výnos z každého ujetého kilometru v průměru pod čtyři koruny.

Kolik vydělává mýtný systém v Česku.

Podobné nastavení zavedlo dříve například Rakousko, to už však ekologické vozy tolik nezvýhodňuje.

I proto je dnes podle mýta Česko v porovnání se sousedy pro dopravce levné. Například třínápravový nákladní vůz s emisní třídou Euro 6 zaplatí za kilometr jízdy v Rakousku 25 centů, tedy zhruba 6,60 Kč. V Česku s výjimkou jízdy v pátek odpoledne 2,85 Kč. „Měla by být přijata dlouhodobá a čitelná strategie nastavování sazeb mýtného,“ dodal šéf SFDI Hořelica.

Podle prezidenta sdružení autodopravců ČESMAD Bohemia Vojtěcha Hromíře zatím k jednání o změně mýtných sazeb nedošlo.

„Víme, že se pracuje na studii. Z principu je potřeba se podívat, zda při stavu českých dálnic je opravdu zvýšení mýtných sazeb oprávněné,“ dodal Hromíř.

Autor:


Nejčtenější

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...



ČSA se vracejí do minulosti. Aerolinky vymění flotilu airbusů za boeingy

Ilustrační snímek

České aerolinie čeká během následujících měsíců velká výměna provozovaných letadel. Do dvou let mají ve flotile...

Mám obavu, že přijde nová světová hospodářská krize, varuje Zeman

Prezident Miloš Zeman při setkání se zástupci německých firem, které investují...

Prezident Miloš Zeman se obává další světové hospodářské krize. Podle něj za každou takovou krizí stojí „blbost...

Konec čerstvého jídla na černém tácku. Lidl končí se škodlivým plastem

Nová prodejna v Berouně se otevře v následujících týdnech.

Maloobchodní řetězec Lidl se ve Velké Británii zavázal, že přestane používat černý plast, do kterého balí ovoce a...

Další z rubriky

Lesy ČR vyhlásí tendr 2019+, soutěží se o zakázky za více než miliardu

Lesníci z Lesů ČR ukázali přípravu lapáků na boj s kůrovcem.

Státní podnik Lesy České republiky vyhlásí ve středu tendr 2019+ na lesní práce a prodej dřeva. Tendr bude rozdělen na...

Přeplněné koleje a dlouhé čekací listiny. Studentům se komplikuje ubytování

Olomoucké vysokoškolské koleje nabízejí 4550 míst. Na snímku je jeden z pokojů...

Navzdory tomu, že na české vysoké školy momentálně nastupují nejslabší populační ročníky za více než třicet let,...

Češi jsou boháči východní Evropy. Máme se dvojnásob lépe než Slováci

Ilustrační snímek

Češi jsou nejbohatší z celé východní Evropy. Jejich čistá finanční aktiva jsou dvaapůlkrát vyšší, než mají Slováci....



Najdete na iDNES.cz