Přívaly sněhu spolu s nedisciplinovaností řidičů kamionů vedly ke komplikacím, kvůli nimž řada řidičů uvázla v několikahodinových kolonách. Protože teplé ani studené nápoje nakonec silničáři čekajícím řidičům rozdávat nebudou, stanovili konec listopadu jako nejzazší datum, kdy musí stavební firmy práci na D1 do jara přerušit.
Fotogalerie |
Práce na prvním ze šesti rozestavěných úseků už skončily tento týden. Jde o bezmála patnáctikilometrový úsek na Vysočině mezi Velkým Beranovem a Měřínem.
Další kritický úsek mezi Větrným Jeníkovem a Humpolcem, který měl loňský kolaps na svědomí, má být od stavební techniky vyčištěný do 15. listopadu. Původně třináctikilometrová uzavírka je už nyní o tři a půl kilometru kratší. Zbývají ještě dokončit práce ve středním dělicím pásu až k 98. kilometru.
„Zhotovitel nás požádal, že by chtěl prodloužit práce až do konce listopadu. Pro nás je ale na tomto úseku nejzazší hranice právě 15. listopad,“ uvedl Mátl. Po tomto datu podle silničářů hrozí na dálnici procházející ve výškách kolem 600 metrů nad mořem výraznější sněžení.
Loni si dnes už vyhozené sdružení italské Toto Costruzioni Generali a české stavební společnosti Geosan Group vymínilo prodloužení stavebních prací až do 17. prosince. Ani tento termín však nedodrželo a znovu vyjednávalo o dalším prodloužení do 4. ledna.
Sypače v pohotovosti
Ještě před uplynutím první lhůty však začalo na Vysočině hustě sněžit a poté, co doprava na dálnici opakovaně zkolabovala, exministr Ťok sdružení ze stavby vyloučil. Od jara na úseku pracuje společnost Skanska, kterou silničáři pověřili odstraněním havarijního stavu a výměnou poloviny vozovky v levém jízdním pásu.
Kromě včasného ukončení oprav se silničáři na letošní zimu připravili mimo jiné i tím, že po celou dobu budou v pohotovosti dva posypové vozy, které budou na operativní nasazení čekat na 90. kilometru. Dálnici by mělo během zimního období ulehčit i rozšíření odpočinkových míst pro řidiče kamionů. Do konce roku v okolí dálnice vznikne 130 nových odstavných míst. Dalších 213 bude možné použít při mimořádných událostech, například při hustém sněžení a tvorbě kolon.
Loňskou situaci totiž zkomplikovalo i to, že část řidičů kamionů se po zprůjezdnění dálnice odmítla vrátit za volant. Poukazovala na to, že musí podle zákona trávit povinnou přestávku v řízení a v okolí ucpaného úseku na Vysočině pro ně není dost odstavných parkovišť.
Vysočina potřebuje rychlou železnici a opravenou D1, zaznělo na konferenci |
Další úseky už vzhledem k nižší nadmořské výšce nejsou tak kritické a je možné v nich výstavbu prodloužit o další dva týdny. Nejblíže Praze se opravuje úsek mezi Mirošovicemi a Hvězdonicemi. Tato uzavírka se podle nového šéfa silničářů bude v průběhu října zkracovat, dělníci však až do konce listopadu zůstanou na mostě Hvězdonice. Na něm se podle smlouvy mělo pracovat přes celou zimu.
„Nakonec jsme ve spolupráci se zhotovitelem našli jiné technické řešení, aby toto omezení během zimní přestávky být nemuselo. Nové řešení sice nebude tak komfortní z hlediska následné údržby mostu, pro nás je to ale časově zajímavé díky tomu, že v zimě zde nebude dopravní omezení,“ uvedl Mátl.
Do konce listopadu jsou plánované práce v úseku mezi Souticemi a Loktem a rovněž v úseku kolem Velkého Meziříčí. V nich nyní stavební firmy dokončují betonáž jedné poloviny dálničního pásu a tyto práce nelze prakticky urychlit.
Už začátkem listopadu skončí podle Mátla práce na úseku 11 z Koberovic do Humpolce. Ten se začal modernizovat teprve v první polovině září a v současnosti se v něm provizorně rozšiřuje vozovka. Do dalších prací se na něm před příchodem zimy už nemá smysl pouštět.
Dálnice D1 se modernizuje už sedmým rokem a hotovo by mělo být během dalších dvou let. Kromě šesti rozestavěných úseků zbývá ještě najít zhotovitele pro zhruba deset kilometrů mezi Devíti kříži a Ostrovačicemi na 178. kilometru u Brna.
Záběry z prosince minulého roku: