Od poklepání na základní kámen loni v říjnu se výstavba více než patnáctikilometrového dálničního úseku vůbec neposunula. Sdružení tvořené společnosti Eurovia, Metrostav a Swietelsky totiž odmítlo zahájit práce na staveništi, které nebylo upravené po předešlém archeologickém průzkumu. A požadovalo navýšení plateb mimo jiné i kvůli meziročnímu zdražení asfaltu nebo zvýšení minimální mzdy ve stavebnictví.
Kvůli těmto komplikacím sdružení pohrozilo odstoupením od smlouvy a obratem dostalo od ŘSD výpověď natvrdo.
O pár hodin později, po jednání ministra dopravy Dana Ťoka se šéfem Eurovie Martinem Borovkou, je všechno jinak. Nyní budou týmy z ministerstva dopravy a zástupců firem společně pracovat na vytvoření smluvního dodatku, jehož součástí bude i navýšení peněz pro nespokojené firmy.
„Nejde o žádné peníze navíc. Tím že byla stavba zdržována, vznikl zhotoviteli objektivní nárok,“ hájil dnes navýšení Ťok.
O kolik peněz půjde, ale ještě jisté není. To bude jasné až 15. února, kdy skončí práce vyjednávacích týmů. Generální ředitel Eurovie Martin Borovka už dříve vyčíslil zdržení a nedostatečnou přípravu staveniště na zhruba 200 milionů korun navíc.
Rozdílný pohled ministra a ředitelství silnic
Ředitelství silnic a dálnic, které je státním investorem a je přímo podřízené, ministerstvu, doposud drželo ve sporu s nespokojenými firmami ostřejší kurz.
„Pokud bychom dali více peněz jedné společnosti, okamžitě začnou podmínečně odstupovat od smluv firmy na dalších stavbách dálnic D1, D6, D35 i na navazujícím úseku D11 do Jaroměře,“ reagoval na oznámení podmínečného odstoupení a požadavku na navýšení plateb jeho generální ředitel Jan Kroupa.
Cenová nabídka na stavbu D11 do Smiřic je totiž z roku 2017, kdy byl nedostatek staveb a firmy se proto předháněly nízkou cenou proto, aby měly pro své výrobní kapacity využití. To je případ i zmiňovaného úseku, kde stát v soutěži dosáhl mimořádně nízké ceny. Přestože projektanti vyčíslili náklady na patnáctikilometrový úsek Hradec Králové – Smiřice na téměř šest miliard korun, sdružení se jej zavázalo postavit za 2,6 miliardy korun.
Za smířlivý postoj může politický tlak
Podle zákulisních informací je za smířlivějším postojem ministra politický tlak na urovnání sporu i za cenu finančních ústupků. Reputace ministra dopravy se ještě zcela nezotavila po prosincovém kolapsu dálnice D1, který byl způsobený mimo jiné i tím, že dopravní resort nechal firmy opravující rizikový úsek na Vysočině pracovat i přes zimní měsíce. Následné problémy při odklízení sněhu a s tím související několikahodinové kolony proto opozice přičítala právě ministru dopravy a jeho odvolání prosazovali i komunisté, na jejichž hlasech současný kabinet Andreje Babiše stojí.
Jakékoliv vnější vlivy na dnešní rozhodnutí ale ministerstvo odmítá. Ještě v úterý přitom šéf resortu uváděl, že se firmy podmíněným odstoupením od smlouvy snaží domoci více peněz než vysoutěžily. Po jednání s šéfem Eurovie ale připustil, že na peníze navíc mají objektivní nárok. Názorový posun přitom úřad obhajuje snahou dokončit dálnici včas. Částí předběžné dohody totiž byl i závazek Eurovie, že i přes zpoždění zvládne dálnici postavit do termínu, tedy do léta 2022.