Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


NKÚ prověřil stavbu D8: má 15 let zpoždění, chybí 17 km a cena roste

  8:18aktualizováno  8:18
Výstavba dálnice D8 z Prahy do Ústí nad Labem a dále k hranicím s Německem má 15 let zpoždění. Stále chybí posledních 17 kilometrů mezi Lovosicemi a Řehlovicemi, úsek vede přes území ohrožené sesuvy půdy. Průtahy stavby cenu úseku navíc zdražují, zjistil ve svém šetření Nejvyšší kontrolní úřad.

Dálnice D8 stále není dostavěná. Dokončená přitom měla být už v roce 2002 | foto: Iveta Lhotská, MF DNES

Dosud za zmíněný úsek stát zaplatil přes 14 miliard korun, přičemž odhad z roku 1993 počítal zhruba se třemi miliardami, uvedl dále Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ).

Za zpožděním podle ministerstva dopravy stojí především soudní spory o vedení trasy dálnice. „Nyní se staví podle harmonogramu a platí, že dálnice bude dokončena letos v prosinci,“ sdělil mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.

Fotogalerie

Soud se při sedm let trvajícím řízení, které skončilo v roce 2010, zabýval tím, jestli rozhodnutí o umístění stavby tohoto úseku dálnice nebylo nezákonné.

„Správní orgán, který stavbu dálnice povolil, ale soudu poskytl jen fragment potřebného spisu, protože jeho podstatnou část ztratil,“ upozornili kontroloři.

Krajský soud v Ústí nad Labem tak rozhodnutí o umístění stavby dálnice zrušil, protože ho nemohl přezkoumat, což dokončení úseku oddálilo.

NKÚ ve zprávě dále uvádí, že za zpoždění při stavbě úseku mezi Lovosicemi a Řehlovicemi může také podcenění příprav výstavby, vedení dálnice přes nestabilní území a pomalá sanace sesuvu půdy. Ředitelství silnic a dálnic navíc nepředložilo ke kontrole dokumenty o opatřeních, jež by snížila riziko ohrožení dálnice sesuvem. Sdělilo pouze, že dodrželo veškeré zákonné požadavky a předpisy.

Stavba je v „závěrečné fázi“

V polovině roku 2013 se poblíž obce Dobkovičky sesunul půl kilometru dlouhý pás půdy a poničil dálnici i železniční trať. Podle harmonogramu, který vzala na vědomí vláda, mělo ŘSD dokončit sanaci sesuvu nejpozději na přelomu let 2014 a 2015. Dosud však neskončila, podotkli kontroloři.

Stavba D8

1990: Řehlovice - Trmice; 4,2 km

1993: Zdiby - Úžice; 9,6 km

1996: Úžice - Nová Ves; 8,9 km

1998: Doksany - Lovosice; 12,7 km

2001: Nová Ves - Doksany; 17,2 km

2006: Trmice - Německo; 23,3 km

Nedokončeno: Lovosice - Řehlovice; 16,5 km

Ministerstvu vytýkají, že analýzu příčin sesuvu zadalo až po dvou a půl letech, ačkoli již v roce 2013 mělo ŘSD k dispozici dokumenty, z nichž vyplývá, že se na něm významně podílela voda přitékající z blízkého lomu Dobkovičky. NKÚ rovněž upozornil, že se blíží poslední termín pro podání žaloby, která by umožnila vymáhat náhrady škod a výdaje za sanaci. ŘSD žalobu podalo a stamilionovou náhradu žádá po provozovateli blízkého lomu.

Zpráva poukazuje také na to, že začátkem letošního roku stále chyběla na posledním stavěném úseku dálnice více než polovina stavebních objektů, na 46 z nich se navíc ještě ani nezačalo pracovat. Na dokončení stále například stále čeká most mezi tunely u obce Dobkovičky. Podle mluvčího je ale most těsně před dokončením stejně tak, jako je v závěrečné fázi sanace sesuvu.

„Takzvané stavební objekty, o nichž hovoří NKÚ, jsou bezpečnostní a technické prvky, jako je například nádrž na požární vodu, dopravní značení a bezpečnostní prvky, které se instalují především do tunelů, a to na samý závěr celé stavby. Formálně jsou ale považovány za tzv. jednotlivé stavební objekty,“ uvedl Neřold.

V roce 2004 ministerstvo dopravy ve své dokumentaci odhadlo, že jeden kilometr dálnice bez mostů a tunelů vyjde zhruba na 120 milionů korun, v roce 2008 už tuto cenu přehodnotilo na 345 milionů korun. Podle posudku ČVUT z roku 2010 lze navíc odhadnout, že každý rok, kdy úsek není v provozu, znamená celospolečenskou ztrátu 680 milionů korun, uzavírá zpráva NKÚ.

Autor:



Nejčtenější

Diesely nikdo nechce. V britských automobilkách hrozí masivní propouštění

(Ilustrační snímek)

Pracovníci automobilového průmyslu ve Velké Británii mají důvod k obavám. Snaha o ukončení provozu dieselových vozidel...

PŘEHLEDNĚ: Bankovní účty pod kontrolou. Startuje revoluce v bankovnictví

internetové bankovnictví, platba, internet, účet, banka, počítač, peníze

Bankovní trh se o víkendu výrazně promění. V sobotu totiž začíná platit nový zákon o platebním styku, který finančním...



Brity pobouřila cibule v plastu z Lidlu. Mayová vyhlásila odpadu válku

Lidl začal prodávat loupané cibule v plastu. Zákazníci krok kritizují.

Britové na sociálních sítích kritizují diskontní řetězec Lidl za to, že začal prodávat loupanou cibuli v plastových...

Spodničkáři Jejího Veličenstva přišli o licenci. Kvůli pikanteriím v knize

Britská královna Alžběta II. na garden party v zahradách Buckinghamského paláce...

Společnost Rigby & Peller měla výsadní postavení – dodávala luxusní spodní prádlo přímo do Buckinghamského paláce. S...

Rasistická kampaň H&M má dohru. Řetězec zavírá obchody v Jižní Africe

Rasistická reklama společnosti H&M.

Reklama švédské oděvní společnosti H&M s černošským chlapcem v mikině „nejhustší opice v džungli“ vyvolala v Jižní...

Další z rubriky

Z jedné strany stovka, z druhé dvoustovka. ČNB ukázala nejhorší padělky

Shromážděné padělky bankovek na území ČR

Česká národní banka eviduje kolem tří tisíc padělaných bankovek ročně. A zatímco některé jsou pro oko laika k...

Jarní mrazy poškodily jablka za půl miliardy. Ovocnáři čekají na kompenzace

(Ilustrační snímek)

Loňská sklizeň ovoce v sadech českých ovocnářů klesla meziročně o jednadvacet procent a byla druhou nejnižší sklizní od...

Česká pošta přidá zaměstnancům. Mzdy navýší o 7,1 procenta, rozdá odměny

(Ilustrační snímek)

Česká pošta navýší od dubna zaměstnancům tarifní mzdy o 7,1 procenta. Dohodla se na tom s většinou odborových...

Najdete na iDNES.cz