Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Pracují? Dělníky na českých dálnicích ohlídají kamery i drony

  10:38aktualizováno  10:38
Ředitelství silnic a dálnic začalo na prvních stavbách využívat kamery, kterými sleduje, jak rychle a kvalitně tam firmy pracují. Kromě stacionárních kamer začali správci silnic používat i mobilní včetně dronu.

Asfaltér Josef Horák pracuje jako řidič finišeru na dostavbě dálnice D8 u Radejčína. | foto: Ondřej Bičiště, MF DNES

Šéf ŘSD Jan Kroupa už loni na jaře v MF DNES uvedl, že chce zvýšit dohled nad stavebními firmami a kvalitou jejich prací, kromě kamer například pořizovat i více fotodokumentace, stavební deníky se začaly digitalizovat. Přes kamery může ŘSD hlídat stavební firmy, zda mají například dostatek mechanizace nebo zda stavějí podle plánu.

„Je pravda, že uvedená opatření se pozitivně projevila nejenom při přejímacích řízeních nebo následně při reklamačních řízeních, ale i pozitivně z pohledu prevence vzniku nekvalitní práce,“ říká ředitel Kroupa.

Tříproudových dálnic bude víc. Stát přistaví nové pruhy na D1 a D11

Jednou z metod je videomonitoring pomocí kamery umístěné ve voze, který dvakrát denně projíždí celou stavbu, a následně se vyhodnocuje soulad týdenního plánu prací. Taková metoda se používá například na dálnici D1.

Podle mluvčí ŘSD Niny Ledvinové správci silnic loni využili mobilní kamerový systém na třech stavbách. Vyjde to řádově na desítky tisíc korun na každé stavbě. Jednou z monitorovaných staveb je most v Útvině na silnici I/20 na Karlovarsku.

Dálnice D4 na šesti kilometrech jen s třemi dělníky. Loňská realita:

Kamery hlídají vícenáklady...

„Jedná se převážně o technologicky náročnější stavby, kde je třeba neustálý dohled nad průběhem výstavby a zároveň kvůli monitoringu dopravní obslužnosti v dotčeném území. Veškerá data se ukládají na server,“ řekla mluvčí ŘSD Ledvinová. „S výsledky monitoringu jsme velice spokojeni a zcela jistě v něm budeme v dalších letech pokračovat,“ dodala Ledvinová.

Ke kontrolám přispěl i fakt, že zejména v posledních dvou letech šly kvůli nedostatku zakázek ceny v soutěžích výrazně pod odhadované částky. Dá se očekávat, že stavební firmy se budou snažit nahnat tržby tím, že budou vykazovat například smyšlené vícenáklady. Ředitelka Stínového ŘSD Miloslava Pošvářová tvrdí, že kamerový systém prosazovala už před několika lety, kdy na ŘSD působila.

„Navrhovali jsme to již v roce 2013 na D1 kvůli monitoringu provádění prací, protože se tam moc nepracovalo. Nevím, proč to umisťují na nedůležité stavby,“ řekla Pošvářová. Podle ní by bylo ideální umístit kamery například na D1 či na nový úsek D8.

Ředitelství silnic a dálnic kromě mobilních kamer používá i stacionární kamery. „Osvědčily se nám v případě staveb menších rozměrů jako například opravy či výstavba mostů a kontrolu dopravních opatření v místě realizace staveb,“ vysvětlila mluvčí Ledvinová.

... i počet strojů a dělníků

Úplnou novinkou kontroly jsou drony, ty ŘSD nasazuje na stavbu silnice I/11 mezi Oldřichovicemi a Bystřicí. Jde o jeden z problematických úseků mezi rozestavěnými silnicemi, kde dokonce zhotovitel zastavil kvůli insolvenci jednoho ze členů sdružení práce a vyhrožoval odchodem z celé stavby. Jiný způsob monitoringu začali využívat loni pilotně na stavbě dálnice D4 u Skalky.

Jde o systém, kdy technický dozor dvakrát denně pořizuje fotodokumentaci jednotlivých stavebních celků včetně orientačních informací o mechanizaci a dělnících na stavbě. „Tato data se pak po odeslání vyhodnocují a kontroluje se soulad s týdenním plánem prací. Výhoda této metody je, že je aplikovatelná na jakoukoli stavbu,“ dodala Ledvinová.

ŘSD kromě kamerového dohledu nad stavebními firmami také výrazně rozšiřuje počet kamer, které na dálnicích sledují provoz. Na D1 chtělo rovněž nainstalovat více radarů, ale soutěž se zadrhla a ŘSD ji raději vypíše znovu.

Autor:



Nejčtenější

Soud dal řidiči německý plat, čeští dopravci se bojí růstu počtu žalob

Šofér kamionu Jiří Gabrhel

První český řidič kamionu vyhrál soud o to, že mu česká firma za řízení v Německu platila méně, než kolik je tamní...

Mrakodrap bohatých otevírá. Být Jágrovi sousedem vyjde na desítky milionů

V Tower na pražské Pankráci (stav v lednu 2017)

Byty v patrně nejdražším bytovém domě v Česku - pražském V Toweru si přebírají jejich noví majitelé. Jsou mezi nimi...



Pět tisíc dolarů na ruku a sbohem. Amazon se zbavuje lidí bez motivace

Pracovníkům ve skladu Amazon se v USA důsledně říká „associates“, tedy...

Nestandardní cestou jde americký Amazon při propouštění zaměstnanců bez motivace. Svému personálu předložil „nabídku“,...

Česko je odkladiště vraků. Lidé kvalitu neřeší, říká šéfka AAA Auto

Generální ředitelka AAA Auto Karolína Topolová

Jedinou silou, která donutí Čechy výrazně omladit vozový park, je změna legislativy. Bez omezení dovozu aut starších...

Nejmladší český miliardář začal ve skladu. Dnes ovládá zbrojařské impérium

Majitel Czechoslovak Group Michal Strnad.

Pětadvacetiletý Michal Strnad se po převodu stoprocentního podílu zbrojařsko-průmyslového holdingu Czechoslovak Group...

Další z rubriky

Místo křížů neutrální ostrov. Lidl je s dalšími letáky úzkostně opatrný

Nový leták společnosti Lidl

Nový leták řetězce Lidl opět propaguje výrobky značky Eridanous s řeckou tematikou. Její obaly v minulém roce vyvolaly...

Česká ekonomika na konci roku dál rostla, HDP loni stoupl o 4,5 procenta

(Ilustrační snímek)

Meziroční růst české ekonomiky ve 4. čtvrtletí roku 2017 zrychlil na 5,1 procenta z pěti procent v předchozím...

Mlékárny tlačí výkupní ceny mléka dolů. Mají nový argument: dovoz eidamu

Potřebujete sýr typu eidam a dámskou punčochu (nebo ponožku, jako na snímku).

Mlékárny si předloni zoufaly, že prodělávají na másle. Nyní tomu už tak není. Teď je straší cenový propad eidamu. Mohou...

Najdete na iDNES.cz