„Situace, kdy se najednou stavělo šest dálničních tahů, se ještě nevyskytovala. V současné době je rozestaveno výrazně přes sto kilometrů dálnic,“ říká mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Hoření.
Ještě letos v říjnu se dálniční síť rozšíří o 17,6 kilometru na trase Vyškov-Vrchoslavice (směr Zlín a později i Ostrava). Řidiči se do konce roku projedou i po pokračování dálnice D11 u Chlumce nad Cidlinou. Zde se ale pro letošek počítá jen s obousměrným provozem v jednom z dálničních pruhů.
V příštím roce se pak velkých dálničních premiér dočkají tři velká česká města - Hradec Králové, Ústí nad Labem a Plzeň.
Především se zcela dokončí obchvat Plzně, a celá dálnice D5 v délce 150 km tak bude kompletní, z Prahy až do Rozvadova na německou hranici. Zbývá uvést do provozu 3,5kilometrovou střední část plzeňského obchvatu, který v sobě zahrnuje i 380 metrů dlouhý tunel Valík a 445 metrů dlouhý most přes řeku Úhlavu.
Dálničního spojení s hlavním městem se v roce 2006 dočká i Hradec Králové. Dokončí se totiž chybějících necelých 50 kilometrů dálnice, které scházejí k už hotové části D11 mezi Prahou a Poděbrady.
V příštím roce by první automobily měly projet i po části dálnice D8 z Ústí nad Labem na německou hranici u Petrovic. K dokončení celé D8 z Prahy až do Německa pak bude scházet poslední asi šestnáctikilometrová pasáž Lovosice-Řehlovice v Českém středohoří.
Její dokončení je podle Ředitelství silnic a dálnic možné už v roce 2007. Záležet ale bude na tom, jak rychle se podaří vyřešit spory mezi státem a ekologickými organizacemi.
DÁLNIČNÍ ÚSEKY PŘED DOKONČENÍM | ||
---|---|---|
Rok | Úsek | Náklady na výstavbu |
2005 | Vyškov-Vrchoslavice (D1) | 6 miliard |
2006 | Libice-Hradec Králové (D11) | 13 miliard |
2006 | Černice-Útušice (D5) | 2,5 miliardy |
2006 | Trmice-státní hranice (D8) | 19 miliard |
Zdroj: Ředitelství silnic a dálnic |