Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dálnice propojila Prahu s Ostravou. První řidiči už jsou na cestě

  9:31aktualizováno  21:47
Řidiči si poprvé vychutnávají jízdu po dálnici z Prahy až do Ostravy. Krátce před polednem se slavnostně otevřel nový úsek dálnice mezi Bělotínem na Přerovsku, Hladkými Životicemi a Bílovcem na Novojičínsku, který propojí obě města. Moravskoslezská část dálnice D47 pak přijde o své jméno a přejmenuje se na D1.

Slavnostní pásku nového třicetikilometrového dálničního úseku, který přišel na 7,6 miliardy korun, přestřihl krátce před polednem ministr dopravy Gustáv Slamečka. Přihlíželi mu investoři a zástupci moravskoslezského kraje včetně hejtmana.

"Jsem nesmírně rád, že se podařilo propojit Ostravu s Prahou. Přál bych si, aby se ve stavbě pokračovalo a dálnice se protáhla až k polské hranici," řekl hejtman Moravskoslezského kraje Jaroslav Palas.

Ve dvě odpoledne se otevře úsek ve směru na Brno, od osmi večer už budou moci řidiči proudit obousměrně mezi Ostravou a Prahou.

Úsek dálnice D47 u Lipníka nad Bečvou.

Nový úsek částečně uleví silnici I/48 na Frýdek-Místek, po které jezdili řidiči do Ostravy. Dálnice nyní propojí nejen první největší město se třetím největším, ale bude možné dopravit se po čtyřproudé komunikaci z německo-českých hranic u Rozvadova až do Polska.

Na dvanáctikilometrovém zpoplatněném úseku mezi Bílovcem a Hladkými Životicemi budou jezdit řidiči bez omezení. Na druhém úseku mezi Hladkými Životicemi a Bělotínem na Přerovsku, který měří 18 kilometrů, bude zatím obousměrný provoz pouze na jedné polovině dálnice při snížené rychlosti 80 kilometrů za hodinu.

"Dálnice pomůže zlepšit dopravní situaci v Moravskoslezském kraji. Připojení sice ještě není plnohodnotné, ale nové úseky dopravu zrychlí a učiní ji bezpečnější," poznamenal ministr dopravy Gustav Slámečka.

Celý dálniční úsek bude otevřen v srpnu příštího roku; do té doby na něm řidiči nebudou dálniční známku potřebovat. Už od ledna však bude dálniční známka povinná na všech ostatních úsecích bývalé D47 až do Bohumína na Karvinsku.

Dálnice D1 zatím nevede z Prahy až do Ostravy, ale končí v Kroměříži. Řidiči, kteří míří z Brna do Ostravy, se napojují u Vyškova na dálnici R46 a u Olomouce na R35, která vede k Hranicím. Tam je možné přejet na nově otevřený úsek D1.

Dálnici pomohly dostavět dluhopisy

Zprovoznění obou dálničních úseků, které ŘSD začalo stavět na jaře 2006, pomůže celému Moravskoslezském kraji. Uleví se tím například přetíženým silnicím I/47 a I/48, které ostravsko-karvinskou aglomeraci napojovaly na dosavadní D1.

Úsek dálnice D47 mezi Lipníkem nad Bečvou a Ostravou.

Úsek dálnice D47 mezi Lipníkem nad Bečvou a Ostravou.

Stavbu ale provázely problémy. Státu totiž chyběly peníze na její dokončení. Hrozilo dokonce, že se práce úplně zastaví. Nakonec ale vláda peníze na dokončení obou úseků získala vydáním dluhopisů.

Na stavbu posledního úseku mezi Bohumínem a česko-polskou hranicí však peníze stále chybějí. Šest kilometrů dálnice mělo být původně dokončeno v roce 2010, kvůli dopadům krize hrozí až dvouleté zpoždění.

Přestřižení pásky dnes přihlíželi také členové hnutí Duha, kteří na místě protestují proti tomu, že novým úsekům chybí pořádný šelmochod (nadchod pro zvěř).

Autoři: , ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Budou po Česku plout nákladní lodě jako například na průplavu Rýn - Mohan -...
Lodí po Odře až do Ostravy? Poláci čekají na miliardy z EU, Češi na studii

Polsko chce do tří let začít na Odře stavět vodní cestu k hranici s jižním sousedem. Česko v plánu na propojení Odry s Dunajem tak daleko není, v současnosti...  celý článek

Silničáři začali na dálnici D1 s likvidací nelegální reklamy (9. října 2017).
Od dálnic zmizely první billboardy. Odstranili i legální, tvrdí majitel

Silničáři začali odstraňovat na dálnicích první nelegální billboardy. Jako první odstranili poutače na D1 na Vysočině a ve středních Čechách. . Začali na D1 na...  celý článek

(Ilustrační snímek)
V ČR by se mohla testovat auta bez řidiče, uvažuje se o dálnici D8

V Česku by mohl vzniknout testovací okruh pro auta jezdící bez řidiče a autonomní vozidla by se do budoucna mohla zkoušet i v běžném provozu na dálnicích, nebo...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.