Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Nový dálniční zabiják: unavený mladík v přetížené dodávce

  7:01aktualizováno  7:01
Firmy se o řidiče dodávek přetahují. Stačí jim totiž jen obyčejný řidičák skupiny B. Navíc pro ně neplatí povinné přestávky. Jenže mladí řidiči přetížených dodávek patří mezi časté viníky tragických nehod.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Jiří Meixner, iDNES.cz

Právě mladí řidiči dodávek jsou podle dálničních policistů novým postrachem českých dálnic. Jsou nezkušení, unavení a nepozorní. Počet nehod, které zaviní, výrazně stoupá.

„Dopravci se snaží přechytračit nařízení, že velké kamiony musí podle zákona dodržovat různé přestávky a nesmějí jezdit o svátcích, takže místo jednoho kamionu vyšlou na cestu se zbožím čtyři malé dodávky, které můžou jet kdykoliv bez omezení,“ vysvětluje policista z dálničního oddělení Velký Beranov Ladislav Kaňát. „Kolikrát se mi stalo, že jsem zastavil řidiče, který únavou ani nemůže stát,“ dodává.

Roztržití mladíci

Šéf dálničního oddělení David Jirák jeho slova potvrzuje. „Ti kluci jsou zřejmě placeni od výkonu, takže při jízdě ignorují přestávky, jezdí za hranou únavy. Navíc při řízení často telefonují se zákazníky, s dodavateli, dívají se do papírů a nesledují provoz na dálnici,“ říká Jirák.

Česko porušuje řidičáky pro nákladní vozy směrnici, rozhodl soud EU

K řízení dodávky stačí obyčejný řidičák, přestože se osobní auto chová na silnici úplně jinak než naložená dodávka. „Řídí je často kluci po střední škole s čerstvým řidičským průkazem B, kteří řídili jen malé osobní auto. Když pak přesednou do dodávky, jedou s ní stejně rychle. Ale pak to v kritické chvíli nedovedou ubrzdit, protože naložená dodávka má mnohem delší brzdnou dráhu,“ konstatuje policista Jirák.

Přesná statistika nehod dodávek neexistuje, protože jsou ve stejné kolonce jako osobní auta „s mřížkou“ za sedadly, které majitel používá pro přepravu nákladu, pick-upy a podobně. Podle policistů z terénu však čísla rostou. „Loni jsme měli v našem úseku D1 celkem 6 smrtelných dopravních nehod, z toho ve dvou případech to byli řidiči dodávek. Čili třetina,“ uvádí příklad šéf dálniční policie z Velkého Beranova David Jirák.

„Můžeme potvrdit, že poslední dobou registrujeme větší množství závažných dopravních nehod řidičů dodávkových vozidel na dálnicích,“ sdělil MF DNES ředitel republikové dopravní policie Tomáš Lerch.

Šéf dopraváků potvrdil, že řidič dodávky nepodléhá takzvaným „sociálním předpisům“, tedy povinným přestávkám. „Nebráníme se diskusi na toto téma, ale je nutné upozornit, že tato povinnost vychází z mezinárodního práva,“ vysvětluje Lerch.

Budou se vážit přetížené dodávky?

Ve Sněmovně je připraven alespoň návrh, aby se dodávky vážily podobně jako kamiony. „Pokud si uvědomíme, že u přetíženého auta se prodlužuje jeho brzdná dráha a dochází k nadměrnému namáhání některých jeho částí, je takové vozidlo v silničním provozu značným rizikem,“ připomněl Lerch.

I Evropská unie nyní chystá takzvaný „dopravní balíček“, soubor změn různých pravidel od letecké až po pozemní dopravu. Několik návrhů se týká i dodávek.

V europarlamentu se například diskutuje o tom, že by se provozovatelé dodávek museli chovat jako podnikatelé v silniční dopravě, takže by jejich firma musela mít třeba bankovní záruku. Už by se nemohli tvářit, že jezdí soukromě. Je ale možné, že by se to týkalo jen větších dodávek a mezinárodní dopravy.

„Existuje i návrh, že by měli řidiči lehkých užitkových vozů jezdících mezinárodně rovněž dodržovat pravidla povinných přestávek, nicméně se jedná jen o iniciativu jednoho ze zpravodajů evropského parlamentu,“ sdělil MF DNES místopředseda europarlamentu Pavel Telička, který se dopravním balíčkem zabývá.




Nejčtenější

Mrakodrap bohatých otevírá. Být Jágrovi sousedem vyjde na desítky milionů

V Tower na pražské Pankráci (stav v lednu 2017)

Byty v patrně nejdražším bytovém domě v Česku - pražském V Toweru si přebírají jejich noví majitelé. Jsou mezi nimi...

Soud dal řidiči německý plat, čeští dopravci se bojí růstu počtu žalob

Šofér kamionu Jiří Gabrhel

První český řidič kamionu vyhrál soud o to, že mu česká firma za řízení v Německu platila méně, než kolik je tamní...



Pět tisíc dolarů na ruku a sbohem. Amazon se zbavuje lidí bez motivace

Pracovníkům ve skladu Amazon se v USA důsledně říká „associates“, tedy...

Nestandardní cestou jde americký Amazon při propouštění zaměstnanců bez motivace. Svému personálu předložil „nabídku“,...

Válka o prodavačky pokračuje. Nástupní mzda v Lidlu bude 28 tisíc

Nová prodejna v Berouně se otevře v následujících týdnech.

Diskonty Lidl v Česku zvýší od března nástupní mzdu pokladních a prodavaček na 28 tisíc korun, tedy o pětinu. V Praze a...

Fronty i na půl hodiny. Kaufland má málo pokladních, lidé si stěžují

(Ilustrační snímek)

V Kauflandu na pražském Bohdalci je 25 pokladen, v posledních dnech je však běžné, že fungují jen čtyři. Nakupujících...

Další z rubriky

Už nejezdíme pozdě, říká šéf zelených autobusů Flixbus

Šéf českého a slovenského Flixbusu chce ze značky udělat číslo jedna na...

Zelené autobusy německé společnosti Flixbus vstoupily na český trh loni v létě, předtím se s nimi mohli čeští zákazníci...

Finta s údajnou pomocí pro motoristy nezabrala. Billboardy musejí pryč

Billboardy u českých dálnic v pondělí hromadně změnily svůj obsah, nově na nich...

Silničáři u dálnic a silnic prvních tříd odstranili téměř 300 reklamních poutačů. Zmizela tak desetina nelegálně...

Rychlejší než vrtulník a tichý jako roj včel. Firma zkouší létající taxi

Investice do startupu na letecké taxi Joby Aviation dosáhly hranice 100 milionů...

Další společnost se pustila do vývoje létajícího taxi. Startup Joby Aviation předvedl nový prototyp i vlivné sponzory,...

Najdete na iDNES.cz