Nový dálniční zabiják: unavený mladík v přetížené dodávce

  7:01aktualizováno  7:01
Firmy se o řidiče dodávek přetahují. Stačí jim totiž jen obyčejný řidičák skupiny B. Navíc pro ně neplatí povinné přestávky. Jenže mladí řidiči přetížených dodávek patří mezi časté viníky tragických nehod.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Jiří Meixner, iDNES.cz

Právě mladí řidiči dodávek jsou podle dálničních policistů novým postrachem českých dálnic. Jsou nezkušení, unavení a nepozorní. Počet nehod, které zaviní, výrazně stoupá.

„Dopravci se snaží přechytračit nařízení, že velké kamiony musí podle zákona dodržovat různé přestávky a nesmějí jezdit o svátcích, takže místo jednoho kamionu vyšlou na cestu se zbožím čtyři malé dodávky, které můžou jet kdykoliv bez omezení,“ vysvětluje policista z dálničního oddělení Velký Beranov Ladislav Kaňát. „Kolikrát se mi stalo, že jsem zastavil řidiče, který únavou ani nemůže stát,“ dodává.

Roztržití mladíci

Šéf dálničního oddělení David Jirák jeho slova potvrzuje. „Ti kluci jsou zřejmě placeni od výkonu, takže při jízdě ignorují přestávky, jezdí za hranou únavy. Navíc při řízení často telefonují se zákazníky, s dodavateli, dívají se do papírů a nesledují provoz na dálnici,“ říká Jirák.

Česko porušuje řidičáky pro nákladní vozy směrnici, rozhodl soud EU

K řízení dodávky stačí obyčejný řidičák, přestože se osobní auto chová na silnici úplně jinak než naložená dodávka. „Řídí je často kluci po střední škole s čerstvým řidičským průkazem B, kteří řídili jen malé osobní auto. Když pak přesednou do dodávky, jedou s ní stejně rychle. Ale pak to v kritické chvíli nedovedou ubrzdit, protože naložená dodávka má mnohem delší brzdnou dráhu,“ konstatuje policista Jirák.

Přesná statistika nehod dodávek neexistuje, protože jsou ve stejné kolonce jako osobní auta „s mřížkou“ za sedadly, které majitel používá pro přepravu nákladu, pick-upy a podobně. Podle policistů z terénu však čísla rostou. „Loni jsme měli v našem úseku D1 celkem 6 smrtelných dopravních nehod, z toho ve dvou případech to byli řidiči dodávek. Čili třetina,“ uvádí příklad šéf dálniční policie z Velkého Beranova David Jirák.

„Můžeme potvrdit, že poslední dobou registrujeme větší množství závažných dopravních nehod řidičů dodávkových vozidel na dálnicích,“ sdělil MF DNES ředitel republikové dopravní policie Tomáš Lerch.

Šéf dopraváků potvrdil, že řidič dodávky nepodléhá takzvaným „sociálním předpisům“, tedy povinným přestávkám. „Nebráníme se diskusi na toto téma, ale je nutné upozornit, že tato povinnost vychází z mezinárodního práva,“ vysvětluje Lerch.

Budou se vážit přetížené dodávky?

Ve Sněmovně je připraven alespoň návrh, aby se dodávky vážily podobně jako kamiony. „Pokud si uvědomíme, že u přetíženého auta se prodlužuje jeho brzdná dráha a dochází k nadměrnému namáhání některých jeho částí, je takové vozidlo v silničním provozu značným rizikem,“ připomněl Lerch.

I Evropská unie nyní chystá takzvaný „dopravní balíček“, soubor změn různých pravidel od letecké až po pozemní dopravu. Několik návrhů se týká i dodávek.

V europarlamentu se například diskutuje o tom, že by se provozovatelé dodávek museli chovat jako podnikatelé v silniční dopravě, takže by jejich firma musela mít třeba bankovní záruku. Už by se nemohli tvářit, že jezdí soukromě. Je ale možné, že by se to týkalo jen větších dodávek a mezinárodní dopravy.

„Existuje i návrh, že by měli řidiči lehkých užitkových vozů jezdících mezinárodně rovněž dodržovat pravidla povinných přestávek, nicméně se jedná jen o iniciativu jednoho ze zpravodajů evropského parlamentu,“ sdělil MF DNES místopředseda europarlamentu Pavel Telička, který se dopravním balíčkem zabývá.



Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Banku s „hodným bankéřem“ spolkne Moneta. Přejmenuje se na Air Bank

Air Bank už dlouho láká nové klienty úspěšnou televizní kampaní se zlým a...

Obchod za dvacet miliard výrazně změní rozložení sil v českém bankovnictví. Po spojení Monety, Air Bank a části Home...



Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...

Dámská a pánská volenka za 100 tisíc. Sezona tanečních startuje

Taneční pro mládež v tak masovém měřítku jsou unikát, který má obdoby jen na...

Kdo z absolventů tanečních by si nepamatoval, jak při střídavé mazurce vyzkoušel hned několik tanečních partnerů? Pro...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Další z rubriky

Obce a kraje si samy rozhodnou, na kterých jedničkách budou vybírat mýto

Ilustrační snímek

Kraje a obce budou rozhodovat o tom, na kterých konkrétních úsecích silnic prvních tříd budou od roku 2020 platit...

Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...

Bezzubé pokuty na D1. Stát zatím nevymohl ani jedno penále za zpoždění

Rekonstrukce dálnice D1 v srpnu 2017

Během pěti let rekonstrukce brněnské dálnice se zatím nepodařilo vymoci penále za zpoždění ani z prvních opravovaných...



Najdete na iDNES.cz