Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Konec kšeftů. Stát se rozhodl, že si dálnice bude opravovat sám

  6:00
Během následujících deseti let postupně zmizí z dálnic sypače a pluhy soukromých firem. Stát se totiž rozhodl, že jejich práci zastane zcela sám a nové mnohamilionové kontrakty už nebude uzavírat. Novinka se týká sítě bývalých rychlostních silnic. Kromě zimní údržby se státní silničáři zaměří na havarijní opravy výtluků a svodidel nebo sečení travních porostů.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Martin Stolař, MAFRA

„ŘSD plánuje zajišťovat veškerou údržbu dálnic vlastními silami,“ uvedl mluvčí státního správce dálnic Jan Studecký. Podél bývalých rychostních silnic budou vznikat střediska údržby, jejichž správu bude mít na starosti Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

Dohromady ředitelství silnic chystá výstavbu dvaceti takových středisek. Ta budou mít na starosti nejen zmíněná „erka“, která se stala dálnicemi v roce 2016, ale mají vznikat i podél nově postavených úseků dálnic. 

Nejblíže výstavbě jsou ta v jihočeském Borku a v Přerově, která by měla vzniknout v příštím roce. Výstavba posledního jmenovaného má vyjít na 235 milionů korun. Na pět desítek silničářů odtud bude udržovat padesátikilometrový úsek.

První skončí za tři roky

Nápad soutěžit zimní pluhování a správku výtluků tehdejších rychlostních komunikací se objevil zhruba před sedmi roky. Do té doby to měly na starosti silniční správy jednotlivých krajů.

První firmou, která zvítězila v pilotním programu, byla v roce 2013 společnost AVE CZ odpadové hospodářství. Ta by měla přijít o část byznysu po roce 2022. Tehdy totiž ŘSD dokončí výstavbu vlastních středisek údržby v Mníšku pod Brdy pro dálnici D4 a u obce Fialka pro karlovarskou dálnici D6.

ŘSD tak na všech úsecích převezme zakázky přesahující sto milionů korun ročně.

Podobným způsobem si ředitelství silnic stáhne od soukromníků a krajských silničních správ údržbu i na liberecké D10 nebo chomutovské D7. Dočasnou výjimkou tak bude pouze úsek dálnice D4 mezi Příbramí a Miroticemi.

Ten je v současnosti připravován jako takzvaný PPP projekt. Místo státu jej bude stavět soukromý investor, který se o něj bude i 25 let starat. Stát mu za to bude v pravidelných splátkách posílat peníze. Po uplynutí dohodnuté doby by pak měl soukromý investor převést celý úsek do rukou státu.

Konkurence přinesla úspory

Přestože u silnic první třídy si ministerstvo dopravy pochvalovalo úspory plynoucí ze soutěží, u dálnic převážila snaha správu takzvaných starých a nových dálnic sjednotit pod ŘSD.

„Téměř ve všech soutěžených oblastech uspěly firmy, které zimní údržbu dělají standardně. Dosáhli jsme ale o 15 procent nižší ceny,“ uvedl v létě 2015 ministr dopravy Dan Ťok, když se snažil vládu přesvědčit o výhodách, které podle výsledků pilotního programu zavedení konkurenčního prostředí do oblasti správy silnic přineslo.

Úplně hladký však přechod od původních správců, kterými byly zpravidla krajské příspěvkové organizace, nebyl.

Kdy vzniknou první střediska?

D35 - Městec 2020

D55 - Napajedla 2021

D4 - Mníšek pod Brdy 2022

D6 - Fialka 2022

D6 - Lubenec 2022

D35 - Opatovec 2023

D35 - Chomutice 2024

D48 - Poruba 2024

D48 - Frýdek-Místek 2024

D6 - Sokolov 2026

D52 - Pohořelice 2026

D55 - Rohatec/Hodonín 2027

D49 - Vizovice 2037

D4 - Mirotice PPP projekt

Pramen: studie

Například Olomoucký kraj si zprvu stěžoval, že nový správce vzešlý ze soutěže pořádané ředitelstvím silnic neměl dostatek techniky a na kvalitu zimní údržby si lidé opakovaně stěžovali. 

„Na Červenohorském sedle jsme měli tři auta s pluhem a jeden traktor. Firma, která to tam nyní obhospodařuje, má jeden sypač s pluhem. Je jasné, že při intenzivním sněžení nemůže zajistit údržbu,“ řekl loni v únoru náměstek hejtmana Jan Zahradníček (ANO).

Kraj se tehdy snažil překazit snahu ŘSD, aby podobnou soutěž vypsalo i na takzvanou letní údržbu silnic první třídy.

Aktuální cena, kterou stojí údržba kilometru dálnic ve správě Ředitelství silnic a dálnic, činí 250 tisíc korun za rok. Jde však o statistický údaj za celou síť. „Rozhodující je, jak tuhá je zima,“ uvedl Studecký. 

Další náklady bude představovat výstavba areálů dálničních správ, které slouží primárně pro zaparkování těžké techniky a uskladnění posypového materiálu. V současnosti mají silničáři takových středisek osmnáct. Posledním zprovozněným byla dálniční správa Chotoviny, která má na starosti nový úsek jihočeské D3 od Tábora do Veselí nad Lužnicí.

Ambiciózní plán, jenž je dozvukem koncepce nového pojetí dálniční sítě, jejich počet zdvojnásobí. Součástí této koncepce bylo rekordní, ale pouze papírové rozšíření dálniční sítě.

K začátku roku 2016 stát převedl 450 kilometrů bývalých rychlostních silnic na dálnice. Ty ve srovnání s klasickými autostrádami nesplňují řadu parametrů. Jsou například užší, nacházejí se na nich autobusové zastávky či na nich chybějí služebny dálniční policie.

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

13. dubna 2024

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by...

Zlato místo bankomatu. Američané berou útokem zastavárny a zbavují se ho

15. dubna 2024

Vysoká cena zlata je pro mnohé jeho majitele jasným signálem, že právě nazrál čas jeho zpeněžení....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kdo je Tomáš Otruba. Klíčový muž v PPF a nový partner Renáty Kellnerové

16. dubna 2024  15:15

Největší česká finanční skupina PPF prochází personální i byznysovou proměnou. Jedním z hlavních...

Za zmizení 12 miliard dolarů trest smrti. Vietnam potrestal historický podvod

12. dubna 2024  17:58

Za největší bankovní podvod ve vietnamské historii padl ten nejpřísnější trest. Rozsudek smrti si u...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zlato raketově zdražilo. Mohou za to Spojené státy, Čína i Rusko

13. dubna 2024

Cena zlata pokořila historické rekordy a podle ekonomů se ještě zdaleka nemusí zastavit. Důvodem...

Sociální sítě jsou nepřítelem hospody, říká šéf obchodu z Prazdroje

18. dubna 2024

Premium Dříve se v hospodě vypilo na jedno posezení více piv, ale byly to spíše desítky. Dneska naopak...

Kansas láká migranty z New Yorku na práci. Zaměstnáme každého, slibuje

18. dubna 2024

„Chcete práci? Přijďte k nám!“ S takovým vzkazem se obrátil starosta Kansas City Quinton Lucas na...

Za pivo i 255 korun. Rozdíly cen jsou v Evropě obrovské, Praha patří mezi levné

17. dubna 2024

Premium Vyrazit na pivo se v Evropě nejvíc prodraží v severských zemích, kde v sobě ceny zahrnují vysoké...

Čínský vývoz do Ruska klesá pod hrozbou amerických sankcí. Moskva to zlehčuje

17. dubna 2024

Čínský vývoz do Ruska klesá. Ukázala to březnová data, podle nichž se tok zboží z z Číny meziročně...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...