V dubnu se začalo pracovat na rychlostní silnici R4 z Prahy do Strakonic, na rychlostní silnici z Prahy do Chomutova, a pak se dělníci a těžká technika objevili i na Moravě, kde začali pracovat na posledním úseku dálnice D47, po níž budou auta jezdit z Bohumína do Polska.
Strakonická "dálnice" R4 se protáhne o šest kilometrů. Stavba čtyřpruhového úseku z Mirotic do Třebkova bude trvat dva roky a ředitelství za něj zaplatí přes 800 milionů korun.
Již příští rok v únoru se řidiči mají projet také po novém čtyřkilometrovém úseku rychlostní silnice R7 za Slaným. V polovině dubna byla zahájena výstavba čtypruhového ze stávajícího dvoupruhového úseku Bítozeves – Vysočany.
"Jde o jednu z nejvýznamnějších staveb na budoucí komunikaci R7, které by kromě jiného měly významně posílit velmi intenzivně využívané spojení mezi Prahou, Německem a dalšími státy Evropské unie," uvedl ředitel ŘSD Alfred Brunclík.
"Od Prahy po Slaný je již čtyřpruhová komunikace R7 vybudována. V úseku od hranic Středočeského a Ústeckého kraje až po Pospoloprty byly v minulých letech na silnici první třídy číslo 7 vybudovány v polovičním čtyřpruhu obchvaty Panenského Týnce, Chlumčan, Loun a Postoloprt,“ vysvětluje k současnému stavu přestavby silnice Brunclík.
Ředitelství nezůstane jen u dálnic
Jedním z nejdůležitějších důvodů rozšíření silnice číslo 7 je, aby byly dopravně obslouženy průmyslové zóny u Mostu, Loun a Postoloprt.
Ředitelství v dubnu začalo stavět také poslední úsek dálnice D47 z Bohumína na státní hranici s Polskem. Zde se začne jezdit v roce 2010. Novou dálnici uvítají zejména obyvatelé Bohumína, protože odvede z ulic města kamionovou dopravu. Mezinárodní význam získá dálnice až po dobudování dálnice D1, která propojí Brno, Prahu a Ostravu s Polskem.
Tím však letos Ředitelství silnic a dálnic s pracemi neskončí. Chystají se i desítky dalších staveb v síti silnic prvních tříd i na dálniční síti.
"Zatímco jsme v loňském roce úspěšně zprovoznili celkem 50 kilometrů nových dálničních a silničních úseků, v tomto roce to bude o něco méně, zhruba 37 kilometrů. Letošní rok bude totiž probíhat spíše v duchu zahajování nových staveb. Proto už v příštím roce plánujeme zprovoznit 69 kilometrů a v roce 2010 dokonce 78 kilometrů nových dálnic a rychlostních silnic," uvádí se ve zpravodaji, který včera ředitelství silnic vydalo.
"Uvidíme však, jak se nám plány podaří splnit. Pokud si naše tempo udržíme, mohou se motoristé brzy těšit nejen na průjezdnější silnice a lepší stav vozovek, ale také na desítky kilometrů nových dálničních a rychlostních komunikací," stojí dále ve zprávě.
Deset nejnákladnějších staveb ŘSD pro tento rok | |
D1 Kroměříž východ - Říkovice | 5,35 mld. |
R1 D1 - Vestec | 4,3 mld. |
R55 Skalka - Hulín | 3,5 mld. |
D47 Bohumín - st. hranice s Polskem | 2,36 mld. |
I/56 Ostrava - prodloužená Místecká | 2,2 mld. |
I/38 obchvat Moravských Budějovic | 980 mil. |
R4 Mirotice - Třebkov | 840 mil. |
I/11 a I/56 propojení spojky S1 v Opavě | 620 mil. |
R7 Sulec obchvat | 580 mil. |
R7 Bitozeves - Vysočany | 550 mil. |
Zdroj: Ředitelství silnic a dálnic |