Silnici z Pardubic na Moravu podpořil ministr dopravy. Ilustrační snímek.

Silnici z Pardubic na Moravu podpořil ministr dopravy. Ilustrační snímek. | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Dálnice z Pardubicka na Moravu bude za 9 let, slíbil ministr Dobeš

  • 18
Silnice R35, která se má stát hlavní spojnicí Pardubic s Moravou, dostala novou šanci. Ministr dopravy Pavel Dobeš tvrdí, že pro čtyřproudovou silnici sežene peníze z Bruselu. Stát by doplatil pouze čtyřicet procent nákladů.

Žádný z ministrů zatím ale nepodal důkaz, jak velkou důležitost jí přikládá. Při páteční návštěvě ministr dopravy Pavel Dobeš naznačil, že by se plán postavit alternativu k D1 mohl pohnout dopředu.

"R35 budeme tlačit tak, aby byla v sedmiletém období hotová. Od Evropské komise, která na projekty dohlíží, máme záruku, že bude do projektů Unie zařazena. Státní peníze na povinné dokrytí předpokládám, že budou. Je to zhruba čtyřicet procent," řekl ministr dopravy Pavel Dobeš.

Hejtman Radko Martínek dodal: "Pokud je stavba podporovaná z evropských fondů, vždycky má při financování přednost před dalšími investicemi."

Aby se mohlo začít co nejdříve s pokračováním stavby od Opatovic nad Labem, plánuje ministerstvo její přípravu konečně pravidelně dotovat.

"Na všechny úseky R35 má na příští rok Ředitelství silnic a dálnic tolik peněz, kolik si řeklo. Pro úseky z Opatovic do Časů i na další z Časů do Ostrova před Vysoké Mýto je to po 85 milionech korun," řekl náměstek ministra dopravy, bývalý hejtman Ivo Toman.

Ministerstvo dá peníze i ze svého rozpočtu

Podle něj tak může stát od příštího roku z těchto peněz začít vykupovat pozemky na plánované trase rychlostní silnice. Do tří let by mohlo být vše připraveno a pokud silničáři získají stavební povolení, může se od roku 2014 začít stavět do Vysokého Mýta a poté i dál.

"V sedmi letech, které nám na to dává evropský operační fond 2014 - 2020, může stát celá R35," dodal optimisticky Toman.

Ministr dopravy Pavel Dobeš

Další dobrou zprávou je, že začne stavba obří křižovatky u Parama v Pardubicích. Ministerstvo na ni uvolní 50 milionů korun, což je při odhadované celkové sumě 760 milionů korun na celou stavbu zanedbatelná položka. Na druhou stranu Dobeš upozorňuje, že peníze na vybudování křižovatky na následující roky jsou v rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury připraveny.

"Jsou tam prostředky na rok 2013 a 2014," uvedl Dobeš. Dodal, že rozestavěnou stavbu stát už nezastaví. Podle něj je důležité, aby vznikly všechny dopravní stavby na frekventované silnici I/37. Na úsek Březhrad - Opatovice je v návrhu rozpočtu 705 milionů korun, na úsek Hrobice - Ohrazenice 166 milionů a 85 milionů na výstavbu v Trhové Kamenici.

Silnice by patřila Pardubickému kraji

Jedna ministrova zastávka vedla i do Lázní Bohdaneč. Ministr sem přijel s rádoby dobrou zprávou, jak vyhnat z poklidného lázeňského města nával kamionů. U sjezdu na Chýšť, kudy si řidiči tranzitní dopravy zkracují cestu silnicí I/36 přes Bohdaneč, nechal den před svým příjezdem do Bohdanče odstranit značku, která navádí řidiče na Pardubice.

"Už tam není směrovka na Pardubice. Nejpozději do tří let budou otevřeny všechny úseky D11 a I/37 a tím se doprava v Pardubicích vyřeší," řekl ministr, který plánuje, že by silnice, která Bohdančí prochází, přešla do kategorie druhé třídy.

Jejím majitelem by se stal Pardubický kraj, který jako vlastník má možnosti, jak kamiony ze silnice vyhnat. V návrhu rozpočtu na příští rok je také 456 milionů korun na zahájení výstavby druhé koleje na železniční trati mezi Pardubicemi a Hradcem Králové, která by měla začít v roce 2013. Stavba druhé koleje by podle Dobeše měla trvat tři roky a celkově stát asi 1,4 miliardy korun.

,