Informace uvádí, že do roku 2014 bude stát celá jihočeská dálnice. Kolem Soběslavi a Veselí nad Lužnicí po ní pojedou auta už o tři roky dříve.
"Přiznám se, že o nových harmonogramech nevím, ale docela mě potěšily. I když se už několikrát objevily i termíny bližší, je to konečně něco konkrétního a dobrá zpráva pro naše město," uvedl starosta Soběslavi Jindřich Bláha.
Právě obyvatele měst na Táborsku jako Sezimova Ústí, Plané nad Lužnicí a Soběslavi trápí současná automobilová doprava nejvíc. Provoz je rozděluje na dvě části, protože silnice první třídy protíná území zastavěná domy.
Dálnice je pro ně vysvobozením. Navíc u Soběslavi se počítá i s jinou trasou mezinárodní železnice, která povede za městem a přiblíží se tak k dálnici skoro na dotek.
Stavba dálnice bude zčásti v soukromých rukou
Změna se ale netýká jen termínů dostavby dálnice. Ty někteří politici odhadovali při současném státním financování až na rok 2020. Novinkou je, že větší část stavby bude mít v rukou soukromý investor. Původně měl převzít jen třicetikilometrový úsek z Tábora do Bošilce u Veselí nad Lužnicí.
"Tato varianta se teď rozšířila od hranic Středočeského kraje až po státní hranice s Rakouskem. Bude to celkem 114 kilometrů dálnice včetně již vystavěných úseků, jejichž údržbu převezme soukromý partner," upřesnila tajemnice Řídicího výboru D3 Veronika Vokounová.
Podle jihočeského senátora a předsedy Sdružení pro výstavbu dálnice D3 Pavla Eyberta je dálnice přesnou kopií finančních možností státu. Ten dal na letošek na jihočeskou dálnici pouhých 350 milionů korun. Miliardu dostal naproti tomu úsek čtyřproudé rychlostní silnice mezi Novou Hospodou a Miroticemi na Písecku.
C1 Tábor – Soběslav | 2008–2011 |
C2 Soběslav – Veselí nad Lužnicí | 2009–2011 |
C3 Bošilec – Ševětín | 2010–2013 |
C4 Ševětín – Borek | 2010–2013 |
C5 Borek – Úsilné | 2009–2011 |
C6 Úsilné – Hodějovice | 2009–2012 |
C7 Hodějovice – Třebonín | 2009–2012 |
C8 Třebonín – Kaplice nádraží | 2009–2012 |
C9 Kaplice nádraží – Nažidla | 2009–2012 |
C10 Nažidla – Dolní Dvořiště st. hr. | 2010–2012 |
C11 Lety – Čimelice | 2010–2014 |
C12 Čimelice – Mirotice | 2010–2014 |
C14 Mirotice – Třebkov | 2008–2011 |
"Odhadem by měl jenom pětadvacetikilometrový úsek mezi Táborem a Dráchovem u Veselí nad Lužnicí stát deset miliard korun. Věřím, že tyto peníze nakonec stát zabezpečí. A také tomu, že v září 2009 už kopne do prvního úseku soukromý investor," míní Eybert.
Trasu od Tábora do Dráchova zaplatí Státní fond dopravní infrastruktury včetně šesti mostů až po mimoúrovňovou křižovatku. Stavební firmu vybere komise letos v létě a dálnici dokončí v létě 2010.
Ministerstvo dopravy už začalo spolu se zástupci Jihočeského kraje pracovat na podmínkách pro výběr soukromého investora – koncesionáře. Do konce letošního roku soutěž zahájí.
"Bude to na 60 různých podmínek. Chceme, aby úsek spravoval jeden koncesionář, který bude mít dálnici třicet let," poznamenal Eybert. Podmínky ale musí splnit i stát, který chce soukromé firmě předat pozemek se stavebním povolením.
Na Táborsku proto pokračují výkupy parcel. Stát bude zároveň povinen třicet let platit soukromému investorovi takzvané koncesionářské poplatky.
Dálnice z Prahy do Dolního Dvořiště je jedním z nejdelších chybějících úseků v zemi. Z plánovaných 170 kilometrů se jezdí zatím jen po 16 kilometrech mezi Táborem a Meznem.
Naproti tomu větší problémy má Středočeský kraj, kde stavbu blokují protesty obyvatel a ekologů hlavně v rekreační oblasti Posázaví. Termíny jejího dokončení se tu proto nikdo neodváží ani odhadnout.