Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Dálnici D3 je už dvacet let. Měří ale jen patnáct kilometrů

  16:32aktualizováno  16:32
Přesně před 20 lety se Jihočeši dočkali první části dálnice D3. Těsně před prázdninami v roce 1991 byl otevřen 3,5 kilometru dlouhý obchvat Tábora - jako úsek dálnice z Prahy do Českých Budějovic. Za dva roky se protáhne do Veselí nad Lužnicí. Další výstavba je ale vzdálená, chybí peníze i vůle politiků.

Část dálnice D3 u Tábora. | foto: Slavomír Kubeš

Celá dálnice z Prahy přes České Budějovice na rakouské hranice má měřit 171 kilometrů a podle slibů politiků už měla dávno stát. Nyní je ale ve výstavbě jen 25 kilometrů mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí, auta by po nich mohla jezdit napřesrok.

Dálnice se tak stala populárním předvolebním tématem všech adeptů zákonodárných komor ze všech politických stran. Na jihu Čech už jim nikdo nevěří.

"Při dosavadním tempu výstavby necelé dva kilometry ročně bychom se celé stavby dočkali za 95 let od jejího zahájení," spočítal dosavadní šnečí postup důležité spojnice jihočeský hejtman Jiří Zimola.

Kolem výstavby D3 je stále mnoho nevyřešených problémů, a to především vedení trasy ve Středočeském kraji a nedostatek peněz ve státní kase.

"Dnes jsme na tom určitě líp než Středočeši. Máme platná územní rozhodnutí na dálnici až do Budějovic. Kousek okolo krajského města se ještě chystá, ale za Budějovicemi už máme zase všechno připravené. U nás není problém s trasováním, dálnice má pevně danou stopu až k hranici do Dolního Dvořiště. Nicméně na stavbu nejsou peníze," objasnil senátor Pavel Eybert, který je předsedou Sdružení pro výstavbu D3 a R4.

Podle ekologických aktivistů je dálnice D3 zbytečná

Českobudějovický primátor Juraj Thoma uvedl, že územní povolení na obchvat Budějovic zatím není pravomocné. "Už ani nechci tipovat, kdy se projedeme po dálnici. Každý ministr totálně předělá plány svého předchůdce a 'úmrtnost' ministrů dopravy je velmi vysoká," řekl.

Podle Pavla Eyberta už byla v úseku D3 mezi Táborem a Veselím prostavěna třetina z desetimiliardového rozpočtu. Stavbaři pracují i o víkendech a svátcích.

"Rozhodujícími jsou stavby velkých mostů přes rybník Koberný, Černovický potok a společný most přes železnici, silnici E55 a Lužnici. Jsou to kolosální díla od délky půl kilometru až přes jeden kilometr," vysvětlil Eybert.

Do dvou let mají tedy Jihočeši naději, že z celkové délky 171 kilometrů dálnice bude dokončeno 40 kilometrů.

Zatímco politici, podnikatelé a motoristé považují odkládanou D3 za brzdu, ekologičtí aktivisté od začátku tvrdí, že je zbytečná. "Kdyby se začalo stavbou obchvatů velkých sídel a rozšířením současné silnice, už jsme mohli mít postaveno až k rakouské hranici," řekl Edvard Sequens ze Sdružení Calla.

Autor:



Nejčtenější

Nový ford i milion. Stát vybral šťastlivce, kteří sbírali účtenky

Účtenkovka při svém startu uživatele zarazila šíří požadovaných povolení.

Ve středu proběhlo vůbec první slosování státní účtenkové loterie. Kolem sedmé hodiny večerní, kdy měly být na adrese...

Gigantická zakázka na letadla: klient si u Airbusu objednal 430 letadel

letadlo Airbus A320neo

Pouštní Dubaj se na několik dní proměnila v obří tržiště letadel. V jednom určitě nezklame. Jak se už stalo zvykem,...



Česko se stává tygrem střední Evropy. Ekonomika mohutně roste

Řezač plamenem

Česká ekonomika i v prázdninovém vlažnějším módu mohutně rostla. Od července do září, meziročně zvýšila výkon o pět...

Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...

Test dětských moučníků: svačinky bez bílkovin, zato plné cukrů a tuků

Ilustrační snímek

I když dětské snacky vypadají jako ideální školní svačina, raději zůstaňte u ovoce nebo chleba. Ty dítěti dodají...

Další z rubriky

Konec nefér směnáren? Novela má umožnit storno nevýhodné výměny peněz

Směnárna (ilustrační snímek)

Mediálně známým případům předražených směnáren z centra Prahy, které nabízejí turistům eura v mimořádně nevýhodném...

Taxi bez řidiče? Uber si chce pořídit 24 tisíc samořízených aut

Ilustrační foto.

Alternativní taxislužba Uber hodlá od švédské společnosti Volvo koupit až 24 000 osobních vozů s autonomním řízením....

Gigantická zakázka na letadla: klient si u Airbusu objednal 430 letadel

letadlo Airbus A320neo

Pouštní Dubaj se na několik dní proměnila v obří tržiště letadel. V jednom určitě nezklame. Jak se už stalo zvykem,...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.