Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dálniční cedule řidičům řeknou, za jak dlouho dojedou do cíle

  17:12aktualizováno  17:12
Plzeň 35 minut, Rozvadov 85 minut. Podobné informace o předpokládané délce dojezdu do vybraných měst začne od pondělí na informační cedule podél českých dálnic vysílat Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

Ilustrační foto | foto: MF DNES

Cedule za více než miliardu korun nemají od příštího pondělí řidičům jen říkat, že je někde nehoda nebo že si mají naladit rádio, ale také jim sdělit, za jak dlouho dorazí do cíle. ŘSD začne od pondělí systém výpočtu jízdních dob zkoušet na dálnici D5 mezi Prahou a Plzní a dálnici D2 z Brna na hranici se Slovenskem. Postupně ho pak rozšíří i na zbývající dálnice, kde jsou cedule.

"Musíme systém doladit, aby informace o jízdních dobách byly reálné," řekl generální ředitel ŘSD Jiří Švorc. Z informací o dojezdu mají řidiči i poznat, zda se na cestě nepřihodila nějaká mimořádná situace.

Z ostravského národního dopravního informačního centra budou propočítávat dobu dojezdu nejen podle vzdálenosti a průměrné rychlosti. "V algoritmu se zohledňuje například hustota provozu, zda řidič jede ve dne či v noci či jaké je počasí," vysvětlil Švorc. Podle něj jde jen o informativní údaj, který ale není nijak závazný a může se změnit, například kvůli nehodě.

Podle mluvčí ŘSD Martiny Vápeníkové budou na cedulích dojezdové vzdálenosti do velkých měst. Například na D5 jen Praha, Plzeň a rozvadovská hranice. "Pokud dojde k mimořádným situacím na dálnici, budou mít tyto informace pochopitelně přednost před dojezdovými vzdálenostmi," dodala.

Konec výchovných hlášek

Některé cedule ale v příštích měsících nejspíše úplně zčernají a ŘSD na ně nebude nic vysílat. Šéf ŘSD se netají tím, že je zbytečné, aby svítily, když se na silnici nic neděje.

"Jsem zastáncem toho, aby byly radši v klidovém stavu, než lidem říkaly, že mají jet opatrně či dodržovat bezpečnou vzdálenost. Nemyslím si, že to má příliš velký výchovný efekt, mluvil jsem o tom i se šéfem dopravní policie a ten má podobný názor," vysvětlil Švorc. ŘSD má ve správě celkem 97 informačních portálů, většinou dodaných společností Kapsch v rámci jednoho z mnoha dodatků. MF DNES už dříve informovala, že cedule stát vyšly i dvakrát dráž než v Německu.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Silničáři začali na dálnici D1 s likvidací nelegální reklamy (9. října 2017).
Od dálnic zmizely první billboardy. Odstranili i legální, tvrdí majitel

Silničáři začali odstraňovat na dálnicích první nelegální billboardy. Jako první odstranili poutače na D1 na Vysočině a ve středních Čechách. . Začali na D1 na...  celý článek

Vlak Deutsche Bahn Intercity Express ICE na trati Berlín - Mnichov (14. června...
Česká firma uspěla s dvěma projekty pro náročné německé železnice

Jedinou firmou ze střední a východní Evropy, která získala certifikaci k projektování železničních staveb v Německu, se nově stala česká společnost Sudop...  celý článek

(Ilustrační snímek)
V ČR by se mohla testovat auta bez řidiče, uvažuje se o dálnici D8

V Česku by mohl vzniknout testovací okruh pro auta jezdící bez řidiče a autonomní vozidla by se do budoucna mohla zkoušet i v běžném provozu na dálnicích, nebo...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.