Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nová vlaková bitva. RegioJet zlevnil o pětinu. Hysterie, říká Leo Express

  14:00aktualizováno  14:00
Cestující na hlavní železniční trase mezi Prahou a Ostravou si mohou užívat dalšího kola bitvy tří dopravců o jejich přízeň. Zatím poslední dva výstřely přichází od obou soukromých dopravců.

Anonym nahlásil 1. února bombu ve vlacích RegioJetu a Leo Expressu. | foto: ČTK

Leo Express od pátku zásadně změnil celý svůj rezervační systém a v řadě případů zlevnil, v jiných naopak zdražil. RegioJet jen krátce poté oznámil zlevnění velké části jízdenek o pětinu.

Mezi oběma dopravci to tak čím dál více skřípe. Cenová válka v praxi znamená, že sehnat jízdenku mezi Prahou a Ostravou za ceny kolem 150 korun je mnohem jednodušší než v minulosti. Jen pro srovnání: ještě před nástupem soukromníků bylo základní jízdné na trase z Prahy do Ostravy přes 400 korun.

Ke zlevnění přitom dochází netradičně na jaře, kdy lidé vlaky cestují více než například v zimě. Současné zlevnění silně připomíná situaci z ledna, kdy Leo Express zlevnil a jen o pár hodin později nasadil akční ceny i RegioJet. České dráhy zatím na cenovou válku nereagují.

Leo Express v pátek s několikahodinovým zpožděním způsobeným výpadkem rezervačního systému upravil tarify i věrnostní programy. Nejlevnější jízdenky mezi Prahou a Ostravou nabízí za 99 korun, nejdou ale stornovat a nenabízí je u všech spojů.

Tři děti zdarma

Změna věrnostního programu znamená konec 20% slevy na kartu SmileCard, místo toho však Leo Express snížil ceny těsně před odjezdem nebo dává pětinovou slevu za zpáteční jízdenku či slevy pro rodiny a skupiny.

Jako první dopravce přestává diskriminovat rodiny se třemi dětmi do šesti let: dosud dopravci uznávají zdarma jen jedno dítě na každého dospělého, Leo Express nabízí zdarma přepravu až tří děti s dvěma dospělými. Zlevnila business class, rezervační systém dokonce pro některé dny ukazuje levnější cenu v komfortnější třídě než v té ekonomické.

I nadále platí, že u některých destinací se vyplatí rozdělit si cestu na dvě jízdenky: například z Prahy do Starého Města je často levnější si koupit jízdenky Praha - Olomouc a Olomouc - Staré Město.

Zmizel pětiprocentní bonus při dobití účtu tisícikorunou, místo toho bude dávat dopravce slevu 7% při dobití 2500 Kč najednou. Rezervační systém je výrazně rychlejší a přehlednější.

Firma tvrdí, že nový věrnostní systém má lépe odměnit ty zákazníky, které s dopravcem jezdí často. Za nasbírané „Leo koruny“ si mohou zákazníci koupit jízdenky, občerstvení či elektrickou koloběžku. „Při chytré kombinaci nebo včasném nákupu se cestující dostane na velmi výhodnou cenu,“ tvrdí Peter Köhler, jeden z nejvyšších představitelů společnosti Leo Express.

„Nechápeme jejich hysterii“

RegioJet reagoval vzápětí: od čtvrtka zlevní všechny jízdenky v kategorii Standard pro majitele kreditových jízdenek o dvacet procent. V praxi tak namísto 190 korun ve většině spojů zaplatí lidé za lístek Praha - Ostrava 152 korun.

Jenže zlevnění RegioJetu nenašlo příliš pochopení u Leo Expressu. „Nechápeme jejich hysterii. Změnili jsme sice web a některé tarify, ale cenově jsme stále stejně výhodní a stále máme stejnou promo cenu, s kterou nijak nehýbeme,“ řekla mluvčí Leo Expressu Petra Valentová.

Vztahy obou dopravců výrazně ochladly už loni poté, co RegioJet začal jezdit také na trase z Prahy do Starého Města u Uherského Hradiště, kde byl Leo Express jediným soukromým dopravcem.

RegioJet na trase přepravuje výrazně více cestujících než Leo Express a nyní může svůj podíl dále výrazně posílit. Do svých souprav nasazuje totiž nejvíce vozů v tarifu Standard, navíc lze jízdenku bezplatně do 15 minut před odjezdem stornovat, kreditová jízdenka je zdarma. S výjimkou promo tarifu Leo Expressu tak bude RegioJet na trase většinou nejlevnější.

„Je to naše reakce na cenový vývoj na železničních trasách, kde jezdíme a musíme reagovat na krok dalšího dopravce, který na trhu působí. Naší filozofií je nabízet zákazníkům nejvýhodnější kombinaci ceny a rozsahu služeb. Zároveň chceme posílit výhody pro držitele kreditových jízdenek,“ vysvětlil mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

Autor:


Nejčtenější

Řetězce zveřejnily, kolik platí pokladním, a stejně o ně mají nouzi

pokladní, ilustrační snímek

Výše průměrné mzdy, kterou platí řetězce prodavačům a pokladním, byla donedávna tabu. Předloni ji začal zveřejňovat...

Jak jedí chudé rodiny? Před výplatou o chlebu, po ní pizza a ovoce

Krajíce natřete hořčicí a domácí majonézou, navrch rozdrobte čedar.

Na jídlo a potřeby pro chudé může Česko čerpat 700 milionů korun z Fondu evropské pomoci nejchudším osobám. Většina...



„Levná“ pracovní síla není levná. Rumuni v Česku vydělávají víc než Češi

Ilustrační snímek

Občané Rumunska, kteří pracují v České republice, mají vyšší průměrnou mzdu než zaměstnanci s českým občanstvím. V...

Japonská společnost se omluvila za zaměstnance, protahoval si pauzu na oběd

Fast food, Japonsko

Japonská městská vodárenská společnost se na tiskové konferenci pro média omluvila za to, že jeden z jejích zaměstnanců...

Návrh rozpočtu EU je pro Česko naprosto nepřijatelný, tvrdí Babiš

Premiér Andrej Babiš (4.6.2018)

Návrh rozpočtu Evropské unie na příští programovací období je pro českou vládu podle premiéra Andreje Babiše (ANO)...

Další z rubriky

Každý den dopis. Kapsch blokuje uzavření smlouvy na mýto s konkurencí

Ilustrační snímek

Klima na vládě ohledně mýtného tendru znepokojuje správce mýta Kapsch. V obavách, že i přes zásah antimonopolního úřadu...

Chorvat staví vlastní elektroauta. Hravě strčí do kapsy i slavnou Teslu

Rimac vyrobil zatím dva modely. Na snímku nový Concept Two.

Jeho životní příběh zní jako filmové vyprávění. Mate Rimac, Chorvat ze země takřka nedotčené autoprůmyslem, byl už jako...

Přesně před padesáti lety se otevřelo nové ruzyňské letiště

Terminál 1 pražského letiště Ruzyně v roce 1968.

Terminál 1, ze kterého jsou nyní odbavovány lety do zemí mimo Schengenský prostor, je nejstarší částí nového ruzyňského...

Najdete na iDNES.cz