Výstavba dálnice. Ilustrační snímek.

Výstavba dálnice. Ilustrační snímek. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Až desetinu pozemků pro D11 se nedaří vykoupit, vyvlastňování se blíží

  • 72
Třebaže stát po dvaceti letech loni uzavřel spor o pozemky s Libuší Havránkovou, pozemkové spory u dálnice D11 nekončí. Pokračování komunikace k polským hranicím brzdí další nevykoupené pozemky. V některých úsecích jich je až deset procent. Stát je chce vyvlastnit, vyplývá z materiálu pro středeční jednání vlády.

Na konci loňského roku stát po dlouhých letech průtahů definitivně vyřešil spor s farmářkou Ludmilou Havránkovou, který blokoval dostavbu dálnice do Hradce Králové. Nyní se tak rýsují podobné problémy s dalšími majiteli pozemků v plánované trase pokračování dálnice k Polsku. (více čtěte zde)

Například ve více než sedmikilometrovém úseku mezi Smiřicemi a Jaroměří, jehož stavba má vyjít na čtyři miliardy korun, není vykoupeno zhruba deset procent pozemků. „Vykoupeny byly všechny pozemky, s jejichž prodejem majitelé souhlasili. Na ostatní byly podány žádosti o vyvlastnění,“ stojí v dokumentu o stavu přípravy dálnice D11 a rychlostní silnice R11.

K vyvlastnění bude muset stát nejspíš přistoupit také v předchozím úseku z Hradce Králové do Smiřic, kde v jedné části zbývá vykoupit 2,1 procenta pozemků a ve druhé 6,3 procenta pozemků.

Vyvlastňování však zpomaluje loňská novela zákona, která zvyšuje cenu, jež může stát za pozemek nabídnout, a to až na více než osminásobek ceny stanovené znaleckým posudkem.

„To vyvolává nutnost zpracovat nové znalecké posudky, vypracování nových smluv a obeslání vlastníků. Ve svém důsledku to může znamenat zdržení přípravy stavby,“ upozorňuje dokument. Nicméně právě u tohoto prvního úseku za Hradcem Králové odhaduje, že k vyvlastnění pozemků v trvalém záboru dojde ještě během letošního druhého čtvrtletí.

Namísto dálnice cyklostezka

Přípravu stavby za osm miliard korun do Smiřic komplikuje také postoj obce Stěžery, která v trase budoucí dálnice plánuje vybudovat cyklostezku (více zde).

Obec nyní prodej pozemků potřebných pro dálnici blokuje a chce v tom setrvat, než bude mít cyklostezku zajištěnu. „Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) může zajišťovat pouze přeložky stávajících inženýrských sítí a komunikací, nemůže být investorem přeložky neexistující cyklostezky,“ upozorňuje dokument s tím, že na to bude potřeba zajistit spolufinancování.

Dálnice D11 ve směru od Prahy zatím končí před Hradcem Králové a motoristé z ní sjíždějí přes křižovatku u Opatovic nad Labem či přes provizorní sjezd u Libišan. Loni stavbaři zahájili stavbu posledního úseku do Hradce Králové. Chybějící úsek by měl být hotový v létě roku 2017.

Podle plánů by od Hradce Králové měla D11 pokračovat dál k Jaroměři a poté k polským hranicím jako rychlostní silnice R11. Pokračování od Hradce Králové chce ŘSD podle dokumentu začít stavět už v polovině příštího roku. Podmínkou je však včasné majetkoprávní vypořádání a získání stavebního povolení. Spojení s Polskem má být hotovo nejpozději v roce 2030.

,